Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken sene til trolling?


Christer
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nettopp begynt å trolle etter laks i havet. Det jeg lurer på er om hvordan sene dere bruker? Bruker dere noe helt spesielt til trolling? Bruker dere kanskje en stanglende fortom framfor wobbleren/sluken?

Om det har noe å si for sene valget, så skal jeg bruke Daiwa SG 47 LCA og/eller Shimano Tekota 600LC, men hver så snill og ikke begyn å diskuter om hva som er best av de snellene:)

Endret av Christer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Game funker som fy ja. Men det er som kjent mono. Om fisken er sky og du derfor må ha lange slep under tradisjonell dorging kan braid være løsningen, men gjør det som en regel å bruke en stanglengde klar mono nærmest agnet.

Skal jeg bruke en stanglengde klar mono nærmest agnet hvis jeg bruker Big Game også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av hvilken senedimensjon du går for, hvis du bruker 0,46 kan det være smart å bruke et par meter med ca 0,40 nærmest agnet. Grønne og grå snører er ofte mer usynlige i vann enn helt klare, i sjøen er grønnt et bra alternativ. Går du for Big Game 0,38mm i grønn trenger du ingen fortom, men ved wobblerfiske er det er sikkert lurt å ha en en hvirvel et stykke foran wobbleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke fargen på sena er av noe særlig betydning. Jeg fisker like godt med blank blå og grønn.

Bruk 0,46 hele veien til sluken er mitt tips om du skal trolle etter laks i havet da dette er fisk i rå kondisjon og ofte store. Mener 0,38 et litt for tynn.

Hvilke fordeler har braid cb? Kan ikke se for meg at det er noe mer usynlig enn mono?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryker snøret er det fordi det er en skade på det, eller jeg har klunset med knuten igjen. Vet det er tatt laks på 16.5kg på 0.38 og da holder det til fisk på 20kg også. Hvis poenget er å ligge i 3.5knop og fortere er nok 0.50 en fordel ja, men en kan like godt bruke større krok for å utvide fartsspekteret til agnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere her har noen av dere anbefalt å ha noen meter fortom foran wobbleren/sluken, men hvordan blir det da når man skal få fisken om bord i båten, når fisken er noen meter bak båten? Jeg går uifra at dere bruker en snuer (svivlel) for å spleise fortomen med hovedlina? Eller bruker dere noen spesielle knuter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker dipsy diver, slide diver el.l., er det verdt å merke seg at disse går merkbart dypere med multifilament enn med mono. Vet at hard-core trollere griner på nesen av slike paravaner, men har man ikke dyprigg på båten sin er de greie å ha.

Griner ikke på nesen av de, men vi har andre ting som er lettere å bruke. Men det er jo selvsagt at de går dypere med tynnere snøre. Mange som bruker dispsy ver de ikke har mulighet til annet.

Hva er vesentlig dypere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griner ikke på nesen av de, men vi har andre ting som er lettere å bruke. Men det er jo selvsagt at de går dypere med tynnere snøre. Mange som bruker dispsy ver de ikke har mulighet til annet.

Hva er vesentlig dypere?

Fikk ikke målt forskjellen eksakt, men merket forskjellen under dorging etter sei med slide diver, over en grunnetopp på ca 12m. Så fisk på loddet på ca 10m dyp. Med mono 'topshot' på 5-6m 0.6mm over slide diveren fikk jeg ikke fisk i det hele tatt, og dunket aldri borti toppen. Når jeg fjernet topshoten, og dermed hadde 0.20mm multi helt ned til slide-diveren, dunket jeg av til inn i denne toppen, og fikk fisk på hvert eneste pass. Jeg konkluderte derfor med at monoen reduserte dybden min merkbart. Kanskje opp mot en halvering med 0.6mm? Med 0.4 ville det selvfølgelig blitt bedre, men om jeg hadde kommet ned til seien er jo uvisst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.1 skjærer vannet mye lettere enn 0.6 så det er ganske så logisk at en kommer dypere ned med tynnere sene. Men multi til trolling... FYSJ OG FYSJOM.

DipsyDiver er i bruk av alle som troller på bornholm der mulighetene for planerbord ikke er tilstede, og dipsyen kan en stille i 5 dybdenivåer samt høyre og venstre drag. Dipsyen skal i følge fabrikanten lage en lyd i vannet som skal etterligne en liten fiskestim, og de hevder derfor at den tiltrekker seg fisk.

Vet ikke om hard core trollere styrer unna dipsy, men kanskje vel tung til forskjell fra rigg evt bord og blyparavan

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en liker litt spenning så.... :P

Jeg fisker ikke i saltvann med 0,38 snøre!

Hva troller du etter da?

Løftet en 7kgs sei rett opp 2m etter 2x20m utras rett ned steinura etter 0.38 sufix uten problemer. fortommen har vært brukt ca 15 turer fra steinmolo og var dertil slitt..

Snelle med god brems som er riktig justert hjelper mye...

Endret av ahamm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva troller du etter da?

Løftet en 7kgs sei rett opp 2m etter 2x20m utras rett ned steinura etter 0.38 sufix uten problemer. fortommen har vært brukt ca 15 turer fra steinmolo og var dertil slitt..

Snelle med god brems som er riktig justert hjelper mye...

Har du kontrollert vekta di? :) Syntes jeg ser du hadde gjort det med 25 kg laks og...

Jeg har vært borti fisk i sjøen som har dratt av svivler og splittringer, fordi jeg ikke har rukket justere bremsen, så jeg velger snøre som tåler litt mer enn 0,38

Er lov å bruke rigg på bornholm dacron, for det er det dipsy erstatter?

Uansett så er mono best til trolling da den strekker seg litt så river en ikke kroken ut av fiskekjeften da ingenting git etter på multi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planerboard er ikke lov å benytte på Bornholm, ei heller dyprigg nærmere øya enn 1 sjømil.

Dipsy kan også delvis erstatte sideparavan ved at den kan stilles til å gå et stykke ut fra båten.

2 sideparavaner, 2 dipsy og 6 på rigg er standardoppsett under Trolling Master Bornholm.

Unntak her finner som kjører med 6 og 7 paravaner, eller enda fler om de får lov.

0.38 holder og skulle en få en laks på 25kg er dette en så stor og fin bidragsyter til gytekulpen

at det ikke gjør det spor om snøre ryker pga ujevn brems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planerboard er ikke lov å benytte på Bornholm, ei heller dyprigg nærmere øya enn 1 sjømil.

Dipsy kan også delvis erstatte sideparavan ved at den kan stilles til å gå et stykke ut fra båten.

2 sideparavaner, 2 dipsy og 6 på rigg er standardoppsett under Trolling Master Bornholm.

Unntak her finner som kjører med 6 og 7 paravaner, eller enda fler om de får lov.

0.38 holder og skulle en få en laks på 25kg er dette en så stor og fin bidragsyter til gytekulpen

at det ikke gjør det spor om snøre ryker pga ujevn brems

Vi kan jo lage et rift i sena for å øke spenningen og???

Nei dette er bare tull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.