Gå til innhold
Fiskersiden

Stang bygging


Flemms
 Share

Recommended Posts

Noen som bygger sine egene fluestenger her?

Driver på min tredje nå, og den blir rå lekker[ :) ]

Som de fleste vet så har alle fluestenger en "rygg", dvs en mer eller mindre markert spenstig linje som merkes ved at man bøyer stanga og samtidig vri den rundt. Da vil man merke et lite hopp i en bestemt possisjon. Når stanga hopper over i den possisjonen den helst vil være i, da har du "ryggen" ca. 90-grader på denne possisjonen.(ikke lett å forklare)

Det normale er vel å legge "ryggen" 90-grader på kasteretningen(guide ringene), men jeg vil gjerne høre synspunkter om noen som har prøvd noe annet. Eksprimentert litt og gjort none erfaringer med dette?

Alternative måter å bygge opp til snellefestet osv?

Selv har jeg brukt avispapir og trelim her, og det har fungert meget bra!

*** Laksefiskern flytta innlegget ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste fiskestanga jeg har bygd var da jeg laga ismeitestang.

Men er stengene dine av karbon eller? hvor får man kjøpt stangemner.

På de aller første stengene kan det lønne seg å kjøpe vinkorker, til å lage korkhåndtak!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok bygget endel stenger, reparert endel og atter modifisert stenger ja.

Mye kan gjøres, jeg har skifta snellefester, bytta ringer, bygget nye stenger, modifisert stenger ved bl.a å fjerne stanglakken for å få stanga mykere...og mye mere - mye kan gjøres.. men det morsomme er å gi stanga et personlig preg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker ikke trelim og avispapir under snellefestet, men tape til å bygge opp litt og tokomponent epoxylim. For å få limet til å bite ekstra godt mattsliper jeg der hvor snellefestet og korken skal sitte - men funker din oppskrift på sikt er det jo ingenting i veien for å bruke avis og trelim, det har jeg ikke prøvd og er endel betenkt på om dette holder i lengden.

Angående det å finne ryggen er det egentlig to rygger du kan kjenne, men den som virker sterkest (snurrer raskest) er den egentlige ryggen - har du lagt merke til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

sitat:Opprinnelig postet av svenna

Prøvde en stang som var ringa 45-grader på ryggen. Den var ubrukelig! Ryggen var ganske markant på den stanga. Den vred seg når man kasta.

Brukt flere stenger som er ringa på ryggen. Det er den løsningen som jeg liker best.

-eller mener du 90 grader?

Sorry, yes. Problemer med tall som er større enn det jeg kan telle på fingrene. Innlegget er retta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

å bruke avis og trelim, det har jeg ikke prøvd og er endel betenkt på om dette holder i lengden.

Angående det å finne ryggen er det egentlig to rygger du kan kjenne, men den som virker sterkest (snurrer raskest) er den egentlige ryggen - har du lagt merke til det?

1. Min første stang ble bygd for 7 år siden og der ble snellefestet bygget opp med avispapir og trelim, holder bra det, like god i dag!

Forskjellige tape typer og to komp. epoxy er intr. Bygger du da opp i seksjoner med mellomrom for å spare vekt?

2. Har merket at den ene "rygg" siden er litt tøffere enn den andre, men dette kan varier noe fra stangenme til stangenme! Bygget en Loomis IMX med ryggen parralellt på kasteretningen en gang. Den ble en smule vinglete, men helt nydelig punsj i, iallefall synes jeg det!

Med eller uten stang-lakk, som du nevner, er også noe å tenke på i forhold til stivhet og aksjon!

3. Ok, tråden hører vel hjemme under verksted[:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av svenna

Prøvde en stang som var ringa 90-grader på ryggen. Den var ubrukelig! Ryggen var ganske markant på den stanga. Den vred seg når man kasta.

Brukt flere stenger som er ringa på ryggen. Det er den løsningen som jeg liker best.

Eller var det motsatt?

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygger opp med seksjoner av tape ja, men ikke for egentlig å spare vekt, fordi jeg pensler opp hele området med epoxylim. Det er mest for å få kontakt mellom stang og snellefestet - men også for at den ikke skal glippe.

Også for å sikre at stanga forblir rett i snellefestet ved tørketiden av limet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bruker enten en pennesplitt med touch (tusj) i den fargen du ønsker og taper på oversiden av stanga og lakkerer over. Eller du kan merke den med en sprittusj og lakke over.

Pennesplitt og touch får du kjøpt i en assortert bokhandel... masse farger der!

Pennesplitt og toush synes jeg blir penest - men det er enklere med tusjpenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående lim til surringene så bruker jeg FLEX COAT og da gjerne en smule mere herder enn lim, har jeg blitt fortalt.

Har hatt noe dårlig erfaring med dette limet da det har sprekt/krakkelert etter noen år. Mulig jeg blandet i litt for mye herder. Fort gjort å blande litt feil og få en for myk eller for hard herding.

Noen andre limtyper som kansje er bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lim? lakk?

Jeg foretrekker DuraGloss fremfor Flex coat.

Det med sprekkdannelser - det ser man jo ofte på ferdigproduserte stenger etter en tid også det - men kanskje det har med blandingsforholdet å gjøre. Jeg bygde min første fluestang i 1990 (hmm.. 15 år siden snart) og den har ikke sprukket i lakken ennå! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.