Gå til innhold
Fiskersiden

fluer til sø


Gjest bromlo
 Share

Recommended Posts

Gjest bromlo

Hei

Håper noen kan gi meg noen tips angående fluer til sø. Har hatt x antall turer i år, uten å få noe annet en små sei. Greit nok det, men det er ikke det eg er ute etter. Er det noen fra sunnhordland/stord som har noen tips om plass og tid så tar eg imot det også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Nå er vi inne i den vanskeligste perioden for SØ-fiske i saltvann, men det er sletts ikke umulig å lande noen fine for det. Vannet er som kjent mye varmere nå enn ellers og når du skal fiske etter SØ må du gå litt dypere enn normalt. Fluene er og forblir enkle og greie, i hvertfall i mitt syn. Det skal ikke så mye til for å overliste sjørretten, problemet er heller å lokalisere den. Finner du den, så skal det ikke så mye til å få den til å ta. Binder helst egne fluer, siden de fleste du kjøper ikke i fullt så god kvalitet, pluss at det er ekstra gøy å få fisk på egne fluer.

Kan i hvertfall tipse deg litt om farger ol du brude prøve, som jeg har hatt mye suksess med. Hvite fluer er som regel alltid effektive, ta tenker jeg på mye marabou, rev og kanin. kan brukes alene eller sammen både i vinge og hale, gjerne sammen med litt blank/blå/grønn/rosa flash. En kropp i feks sølv tinsel med eller uten rib er alltid fint, også tar du litt rød/oransj i halen, monterer alt på en kror i størrelse 6-10 og vips har du en effektiv SØ-flue. Det trenger altså ikke være så veldig avansert.

Men det er jo millioner av variasjoner på dette feltet, og folk har alle sine meninger om dette så du må bare prøve deg litt ut. Hvis du har problemer med småsei, bør du kanskje fiske litt dypere, og ta natta og spesielt morgenen til hjelp, da står nemlig fisken ofte helt opptil land på grunne områder, hvor du enkelte ganger kan "spotte" fisken. Det gir et spennende fiske! Et annet tips for å unngå småseien er å gå opp en størrelse eller 2 i flue. Hatt god erfaring med dette, samt at du kan øke intrekkshastigheten, da seien ikke er så hissig som sjøørreten.

Hope i helped :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle være mulig å finne noe som funker her:

https://www.fiskersiden.no/content/category/10/17/27/lang,no/

Førstevalget mitt i slatvann nå ville vært ulike former for fiskeimitasjoner.

Som nevnt over er det mer det å lokalisere dem og de står gjerne en del dypere nå, men finner du steder der det kommer opp kaldere vann - f.eks grunner på tvers av strømmen der det er dypere på sidene osv kan du ha funnet en gullplass.

Vet om en slik plass der det er en grunn arm som stikker ut og den er fra 1 til 3 meter - på begge sider er det ned mot 30 meter. Vannet over denne ryggen er oft 4-5 grader kaldere enn overflatevannet ellers i fjorden - her finner man sjøørret hele året fordi tidevannstrømmene presser opp kaldt vann. I tillegg kan fisken stå bak ryggen og bare gå opp og hente mat som kommer seilende over. Let og du skal finne (og bli veldig fornøyd når du gjør det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bruker denne tråden siden den er mest nærliggende spørsmålet mitt:

Når dere fisker sjøørret med fluer & dupp, hva slags fluer bruker dere da? For dere som binder fluer selv så antar jeg det er fritt frem, men for oss "andre" som ikke har særlig peil på akkurat den type fiske så kunne det vært interessant å hørt.

Bruker dere samme type fluer som f.eks. de man får kjøpt i sett ("sjøørretfluer") eller har dere noe annet som anbefales?

EDIT: Med flue & dupp så mener jeg da hovedline - fortom med f.eks. to stk fluer - dupp i enden.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Takk for forslag!

Skulle gjerne testet fluefiske mye mer, det er bare så tiltak å sette seg inn i rett type backing, hva slags "hovedsene" man skal ha osv osv.

Husker jeg fikk veldig gode tips av han Jan her på FS som er instruktør, jeg får se om jeg kan klare å grave frem den posten nå og få kopiert svaret hans over på pcen her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Takk for forslag!

Skulle gjerne testet fluefiske mye mer, det er bare så tiltak å sette seg inn i rett type backing, hva slags "hovedsene" man skal ha osv osv.

Husker jeg fikk veldig gode tips av han Jan her på FS som er instruktør, jeg får se om jeg kan klare å grave frem den posten nå og få kopiert svaret hans over på pcen her. :rolleyes:

------------------------------

Et viktig spørsmål til alle???

Hvordan kan en kaste små fly over lang distanse? hva bruker deres i tillegg til fluer? søkke? sluk? rig? eller bruker deres bare flue stanger?

for meg det er alltid veldig vanskelig å kaste en sluk mindre enn 12 grams med vannlig sjø-fiske sett (15-50 grm stang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er viktig å huske på shikam. Når du ikke oppnår de lengdene du har forventet, ikke bare sett på et snøre som er tyngre. Snørevekt og klassen på stanga harmonerer stort sett. Et niersnøre på en sjuerstang kan få stanga til å knele. Skjer det vil kastet bli kortere og snøret vil ikke rette seg ut. Snakker av erfaring.

Ikke gi opp i første eller andre omgang for fluefiske er, etter min mening, så uendelig mye mer interessant (og dyrt) enn "slukfiske". Men det hender jeg fisker med haspel bl annet fordi det er mye mindre styr i forhold til fluefiske og vinden kan gjøre fluefiske til mere irritasjon enn glede, spesiellt til å begynne med. Men det går seg til..

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.