Gå til innhold
Fiskersiden

Robust utstyr


Gjest Thomas94
 Share

Recommended Posts

Gjest Thomas 14

Hei igjen ;)!

Har kikket litt på nytt havfiske utstyr så lurte jeg på deres formening om det utstyret jeg har kikket på erfaringer osv. (Fiske som skal bedrives: i Langesundsbukta og littandre steder, etter lange brosme osv. dybde 100m.-5-600meter)

Snelle: Penn Senator 4/0

Stang: Shimano Beastmaster AX 6,6 boat 30-50lbs.

Sene: Power pro Mose green 0,41 m.m.

Det tar fortsatt litt tid får jeg kjøper nytt utstyr :)

Mvh.

Thomas 14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Thomas 14

Har sett litt på Shimano TLD 30 IIA 2-Speed snella men, det er en ting jeg ikke skjønner, det er dette-550m./30lbs. hva betyr dette, i så fall hvordan kan man regne det om til m.m. og m.?

:unsure:

Endret av Thomas 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas 14

Om du kun skal fiske håkjerring så er nok det der passe utstyr...

Se heller på en Beastmaster (7 fot) Boat 20-30lbs, Shimano TLD 20 og 0,28 PowerPro - eller noe tilsvarende

Går det greit med 0,36 (har du prøvd dette)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor fisk har du fått på den og hvor mye tror du det går på en Shimano TLD 30 IIA 2-speed

Ikke bekymre deg for størrelsen på fisken ifht sena. Den ryker ikke uansett, med mindre den blir slitt mot noe, og da ryker den samme hvilken dimm den er. Og det går jææævli mye 0.28 Powerpro på den snella. Mer enn nok til havfiske i Langesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor fisk har du fått på den sena, har du foresten fortom ned til svivlen?

Det er i allefall tatt lange på nermere 30 kilo med 0,32mm, så ikke tenk så mye på snøretykkelsen.

Du kan fint gå lenger ned også.

Hadde jeg vert deg så hadde jeg gått for ei mykere stang også, max 30Ibs.

Det skal være gøy å fiske også, det er det ikke med ei stang som går opp til 50Ibs, den er stiv som en stokk,

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i allefall tatt lange på nermere 30 kilo med 0,32mm, så ikke tenk så mye på snøretykkelsen.

Du kan fint gå lenger ned også.

Hadde jeg vert deg så hadde jeg gått for ei mykere stang også, max 30Ibs.

Det skal være gøy å fiske også, det er det ikke med ei stang som går opp til 50Ibs, den er stiv som en stokk,

Antares braid 30-50 is soft and sensitive :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta rådene om lettere utstyr og tynnere snøre seriøst, svarene kommer fra folk som har peiling på havfiske. Sjøl bruker jeg sjeldent 30-50 stanga mi, og jeg fisker i Langesundsområdet. Forslaget i det første svaret du fikk på denne tråden er veldig godt. Utstyr som er velutprøvd blant mange og har vist seg å funke til det meste.

Jeg kjøpte for øvrig også det tyngste utstyret mitt først, men det angra jeg raskt på. Dermed blei det svidd noen ekstra lapper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt litt av hvert av stenger og sneller. Fisker nå med Tica Expert Inliner 30 lb stang og Tica ss458c snelle. Lina er Sølvkroken Extreme Braided 0.28 mm. Denne kombinasjonen er kanon.

Har aldri hatt noe problemer med utstyret. Fisker ned til ca 350 meter. Kloss på kilos lodd på det værste.

Har og en 50 lb + stang og. Inerliner. Denne er kanon bra når man pumper sei i konkuranser. Er egentlig ikke så sykt stiv, men begge har rygg nok til å takle tunge drag.

Kan anbefale riggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.