Gå til innhold
Fiskersiden

Hardangervidda 2008


Eivind T
 Share

Recommended Posts

For 14ende gang ble en drøy sommeruke tilbragt på Hardangervidda. Er nå, som vanlig, mett på både opplevelser og fisk, og derfor blir det flere bilder enn ord i denne rapporten. Som dere vil observere er jeg ikke innehaver av dyrt og godt kamera (er heller ingen fotograf :D ), men håper likevel bildene kan gi et visst inntrykk av turen vår.

Hvor drar vi? Nja, kan si såpass at vi holder oss på sentralvidda. Drar stort sett alltid til Sandhaug første kvelden. Her spiser vi god mat, tar en øl og drøser med kjekt vertskap og andre fiskere. Fra Sandhaug er det gode muligheter østover, sørøstover, sørover, sørvestover og vestover. Vi tar en av disse retningene etter en natt på annekset.

I fjor tok min turkamerat (Tommy) vår, til da (?), største fisk - et monster på 3250 gram. Derfor var han ikke til å rokke i år - vi skulle tilbake i samme området.

Her er forresten beistet:

61108_s.jpg

Men, tilbake til årets tur:

I fint vær drev innover fra Trondsbu. Helt til Malamuten NANA ikke ville mer. Hun hadde vondt i potene sine. Her ligger hun strekk ut og demonstrerer at det var godt å få av seg kløven.

61109_s.jpg

Tommy, eieren av alle bikkjene, må bare konstatere at kløven ikke kommer på igjen. Vel, bikkjenes ve og vel kommer selvfølgelig først.

61110_s.jpg

Dagen etter er været en del verre - uten at det legger en demper på humøret. Nana kommer seg også på beina og bærer latterlig lett kløv for ikke helt å ødelegge stoltheten til sjefsbikkja.

61111_s.jpg

Basecamp etableres fort. Vi har unnet oss den luksusen det er å bære med seg en 8-10 manns lavvo.

61112_s.jpg

61115_s.jpg

Vi er relatvit kjent i området, men det er alltid nye muligheter. Her sjekkes terrenget fra høyden:

61113_s.jpg

61114_s.jpg

61116_s.jpg

Et vann vi ikke har prøvd blir målet for en av de første turene. Her kniper Tommy flott ørret på 1,2 kg.

61117_s.jpg

Ingenting å si på kvaliteten. Dette er rette fargen. Den gjør seg både i panna og i tallerkenen litt lenger utpå kvelden.

61118_s.jpg

61119_s.jpg

61120_s.jpg

Det er ustabilt vær de neste dagene - og fisket er relativt tregt. Innimellom opplver vi imidlertid korte bettperioder. Disse er tatt i løpet av en halvtime.

61121_s.jpg

Hundene får nok mat, selv om den ikke tilberedes delikat.

61122_s.jpg

Noen morgener er bedre enn andre..

61123_s.jpg

Hundene har det også fint.

61125_s.jpg

Vi kan til og med kaste skoa. Da gjør det ingenting om fisken ikke er aktiv.

61126_s.jpg

Av og til tar iveren overhånd. Gresset er alltd grønnere på andre sida - og Tommy skal stadig over på små holmer og steiner "for å komme lenger ut".

61127_s.jpg

Vi blir liggende på samme sted hele uka, selv om fisket egentlig er bedre lenger unna. Uansett er noen timers luffetur hver dag bare kjekt. Her er leiren sett fra en av toppene i nærheten. Kanskje noen som kjenner seg igjen? Stedet er skildret i Lars Nilssens bok "Naken over vidda", og er en godt bevart hemmelighet :D Alle vi traff var overrasket over at noen andre kjente til deres "hemmelige" vann.

61129_s.jpg

Det er frodig rundt oss, og vi tar "naturbilder" så godt vi kan.

61130_s.jpg

Og jada, det fiskes også - vidda leverer prima vare i korte, herlige stunder.

61131_s.jpg

61132_s.jpg

I fjor fikk vi faktisk ikke fisk under 500gram, men i år var det noen innimellom. Og akkurat da jeg skulle ha den obligatoriske "fightesekvensen", var det selvfølgelig smått :)

61133_s.jpg

61134_s.jpg

61135_s.jpg

Mot slutten av uka bedrer været seg - og igjen kan vi nyte livet på flyene. Noen minutter for seg selv, med denne utsikten er verdt hele turen.

61136_s.jpg

Hårteigen tar jeg alltid bilde av - uansett avstand.

61137_s.jpg

Hundene tar spent imot "far". Har han med mat i kveld, mon tro?

61138_s.jpg

En dag plukker vi kvist og "brakje". Kan ikke gå ei uke i lavvo uten å fyre bål.

61139_s.jpg

Det er fest denne kvelden. Vi tar helt av og popper popcorn :)

61140_s.jpg

Siste morgenen, alt er pakka ned - og bare hjemturen gjenstår. Ett år igjen...

61141_s.jpg

Totalt ble det nøyaktig 50 fisk. 27 av disse var over 500g. Største fisken var 1,2 kilo. Ikke det beste året, men man kan ikke klage. Det er en sann glede bare å få gå i disse områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg lyst å dra opp igjen fort, men må vente til siste helgen i måneden.

Har fartet litt i det området der tidligere.

Flott rapport og fine bilder fra et område jeg aldri blir lei.

Min bror fisket i et vann i nærheten av Hellevassbu for et par uker siden og fikk 8 ørret rundt 0,5 kg og 2 på 1,5 kg i løpet av en time og et kvarter.

Det skal bli stort å komme opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror fisket i et vann i nærheten av Hellevassbu for et par uker siden og fikk 8 ørret rundt 0,5 kg og 2 på 1,5 kg i løpet av en time og et kvarter.

Har også hørt at dette området leverer fin fisk. Kan absolutt være et sted for neste års tur. Litt kortere kjøring fra Stavanger gjør ingenting.

Takker ellers for kjekke tilbakemeldinger.

Flott rapport Eivind, godt å se du holder koken. Og ikke minst den samme lua :-)))

Oi, Arne... :)

Så du la merke til lua? Har faktisk hatt den i over 30 år - og nå er den vel snart siste mote. Kan liksom ikke dra til vidda uten den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.