Gå til innhold
Fiskersiden

Håkjerring blanking og litt til.


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Da var årets kjerring tur over og resultatet ble mye som sist år. Så ikke snurten av den i år heller. Cato, Vilma, Andreas og Robert var de andre som dyppet snøret på turen, mens Enrico sto for filming (ble ikke mye) og Fredrick styrte skuta som alltid.

Men forholdene tatt til betraktning så skal jeg vel i grunn være fornøyd. Siden jeg i hvert fall perset et par ganger på turen.

Dag 1 startet i grunn veldig bra, og allerede på andre nedslippet så runet det på stangen min. Etter en heller udramatisk vinsjing så kom denne opp.

62045_s.jpg

Ny pers på Spisskate på 8.5kg (Foto: Enrico Wyrwa)

62046_s.jpg

Stealth fighter (Foto: Enrico Wyrwa)

Og ja jeg var den eneste på båten som hadde arten fra før. Vilhelm mumlet et eller annet om at det fort kunne føre til at visse deler av meg ble sendt ned på dypet hvis vi ble tomme for agn.

Dag 2 var roooolig.

Dag 3 ga ny pers på håjævel

61937_s.jpg

1440g og fin på håret (fisken veide 1700 med vann….) (foto: Vilhelm Skihagen)

Dag 4 så fikk Andreas ei brosme på litt over 8kg. Men den har jeg ikke bilde av.

Dag 5. så skjedde det i hvert fall litt, dessverre så var det brosmene som sto for gnagingen på agnet.

62044_s.jpg

Ny pers på bromse. 10.2kg. (Foto: Enrico Wyrwa)

Vilma var i knakendes form… Og Robert fant etter hvert ut at det var han som måtte kjøre til flyplassen noen timer seinere :)

62231_s.jpg

Ville vesten på bølgan blå….

62232_s.jpg

150g under sin egen pers… 8.et eller annet.

Og det var vel i grun det som skjedde i løpet av turen. Så da må jeg nok opp igjen en gang til hvis det ikke løsner her sør i løpet av et år. Takk for knall selskap folkens og mye bra rumpehumor.

Så over til det "litt" lettere fisket.

6 timer og null søvn etter at vi la i land med Gotland så møtte jeg Sverre og Lars ved de nedre delen av Nidelva. Sverre hadde ordnet båt og vi skulle fiske et par timer etter Blåkjeften. Været var knall og kaffen varm så det lovte godt for en trivelig tur.

Etter litt kjøring så var vi på plass og agnet forsvant ned i dypet.

Lars brukte vel ca 3min på å perse på arten da denne fisken dukket opp

62237_s.jpg

Et nydelig eksemplar på 1270g.(Foto: Sverre Magnus Selbach)

Store kroker ble det sagt i forkant så jeg rigget opp et to kroks paternoster med 5/0 Varivas bigmouth og regnet med at det ville duge. Men det blev med en mengde kolmuler de første driftene.

61939_s.jpg

Min største for turen på 230g (foto: Lars Holmquist)

Sverre nappet opp ei heller herja lange som fikk æren av å bli senket ned til slimålen noen dager senere.

62233_s.jpg

Stygge skader fra et eller annet…

Så ristet det litt annerledes i enden av snøret mitt og opp kom art nr 79.

62234_s.jpg

En liten, men vakker sak på 550g. (foto: Lars Holmquist)

Guiden kunne jo ikke være noe dårligere så han plukket opp et bra eksemplar av arten også.

62235_s.jpg

Husker ikke vekta i farten. Men var i hvert fall rundt 1200.

For å unnslippe kolmula så bestemte jeg meg for å sette på enda større kroker og Sverre lånte bort et par 8/0 catfish. Og da ble det ny bestenotering på meg også

61940_s.jpg

1140g (foto: Lars Holmquist)

Neste driftet så var det noe ganske annet en blåkjeft som viste interesse for agnet mitt. Jeg kjente et lite sug, strammet opp og der begynte bremsen å jobbe aktivt. Kveite! Hørte jeg unisont bak meg etter at første utraset hadde gitt seg. Noe jeg i grunn kunne si meg enig i og det var helt klart ny pers hvis den ville følge helt til ripa.

62175_s.jpg

Grei bøy på Kenzakien. (Foto: Sverre Magnus Selbach)

Skrubba viste seg I overflaten etter en liten stund og det var tid for landing. Håven var et par hakk for liten så det måtte bli tailing. Første forsøket gikk ikke og den øverste kroken på paternosteret hang seg opp i stangen av en eller annen grunn. Så det var litt hektisk en periode, men krokfestet holdt og andre forsøk i fra Lars gikk smertefritt.

62176_s.jpg

Første forsøk… (Foto: Sverre Magnus Selbach)

62177_s.jpg

Glad og trøtt med ny pers på 9.18kg (Foto: Sverre Magnus Selbach)

62178_s.jpg

Bli større til neste gang. (Foto: Sverre Magnus Selbach)

Etter kveita så tok vi et par drift på mudderet for å se om Lars kunne notere havmus, men knall sol er vel i grunn ikke det beste været for den arten. Så det eneste som kom opp var enda en agn fisk på 1.5kg

62236_s.jpg

Stor hvitting for oss som ikke er vant til Trondheimsfjorden. yngel i følge Sverre.

Det var det. Og for å si det enkelt. Sverre kan guide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var ute etter blåkjeft, og blåkjeft blev det! Tror ikke været har så mye å si på 100 m dyp til havmus, men sant å si så har det vært vesentlig mørkere vær når jeg har fått de fra båt på 100 og 150 m dyp, fått en på 250 i solskinn.

Syns ikke Jan kan være altfor misfornøyd med kjerringturen med tre perser, tross alt. Blanka 5 dager sjøl uke etter, og er nå oppe i 14 blankedøgn etter håkjerring - uten å få så mye som en brosme eller spisskate. Persa på hågjel på første nedslippet første dagen, 1600 g, forsåvidt fornøyd med specimen, siden det betyr at sf.no nå må øke kravet til f.eks. 1650.

Takk til Lars og Jan for kanontur på lørdag, over all forventning for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker folkens!

Klager ikke på utfallet med tanke på hva jeg klarte å snike til meg i forhold til det som dukket opp i løpet av de 5 dagene. Og er det en ting jeg er fullstendig klar over så er det at håkjerringa ikke kommer på bestilling. Eneste som er litt synd er at jeg ikke har sett fisken enda, siden det hadde vært kjekt å sett håndteringen live før man plutselig står der med et dyr flere ganger større en seg selv. Men har nå fått bra med tips i fra Fredrick så skal nok la seg gjøre hvis det skjer før neste tur til Trøndelag.

Den turen etter blåkjeften er bare helt rå...... Og det å måtte sette på større kroker for å UNNGÅ kolmula har ihvertfall ikke jeg vært borti!!

Synd kjerringa ikke kom på visitt, men det ble da iallefall noen perser.

Flott rapport forøvrig!

Fikk faktisk kolmule på catfish 8/0 krokene også så de var tydeligvis i skuddet den dagen. Lars fikk vel største på turen med en fisk på 240g hvis jeg ikke husker helt feil.

Ja var en fin tur, selv uten fisk. Ble iallefal pratet en del driit :D

Det kan jeg i hvert fall skrive under på. Var ikke mange samtaleemner som ikke pendlet innom et området som befinner seg laaangt ned på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...er nå oppe i 14 blankedøgn etter håkjerring - uten å få så mye som en brosme eller spisskate.

Slår deg hårfint med et døgn da. Hva er snittet til Pål J? Han har hatt grei flyt med kjerringa, men fisker jo til tider med ganske ukonvensjonelle agn, type Bambi og Nasse Nøff. Jeg testa selspekk uten nevneverdig hell, men lukta var hinsides, kun slått av laksen Vilhelm hadde med fra Namsen. Den var nærmest bare en graut, og lukta som brokkolifjerter fra helvetes porter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår deg hårfint med et døgn da. Hva er snittet til Pål J? Han har hatt grei flyt med kjerringa, men fisker jo til tider med ganske ukonvensjonelle agn, type Bambi og Nasse Nøff. Jeg testa selspekk uten nevneverdig hell, men lukta var hinsides, kun slått av laksen Vilhelm hadde med fra Namsen. Den var nærmest bare en graut, og lukta som brokkolifjerter fra helvetes porter.

Pål har vel 5 nå, fått fisk på alle de tre siste turene med Frederic, og to stk på den tredje siste. Imponerende!!

Når det gjelder agn, tror du i det hele at det egentlig avgjør så mye i det hele tatt, når kjerringa først treffer på agnet ditt? Kjøper den med luftspor, men om kjerringa følger luftsporet og kommer over en sei/silde-kombo tror jeg nok ikke den svømmer forbi akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål har vel 5 nå, fått fisk på alle de tre siste turene med Frederic, og to stk på den tredje siste. Imponerende!!

Når det gjelder agn, tror du i det hele at det egentlig avgjør så mye i det hele tatt, når kjerringa først treffer på agnet ditt? Kjøper den med luftspor, men om kjerringa følger luftsporet og kommer over en sei/silde-kombo tror jeg nok ikke den svømmer forbi akkurat...

Tror nok det hele blir relativt bingopreget nedi der ja, og nokså tilfeldig hvilket agn fisken plukker opp. Det viktigste er nok at agnet for tilfellet ikke allerede er spist opp av slimål, grunnlus, hågjel og svarthå. Visse agn varer beviselig lenger enn andre i så måte. Piggskate var i særklasse seigest. Selv etter mange timers fiske hadde ikke agntyvene fått has på det. Samtidig skal det vel lukte endel også, så det er nok også ganske essensielt at man ikke fisker i evigheter med et utvasket agn. I og med at man også svinger endel på ankeret må man hele tiden også sjekke at man fisker rett ved bånn. Men viktigst er tross alt at man finner fisken, eller at fisken finner agnene. Så på et eller annet tidspunkt får man ikke gjort så mye annet enn å vente og håpe, da resten er opp til fisken, og ikke en sjøl.

Nytt album snart? Ser vi er i gang med tekstene allerede.....

Det er ferdig for lengst, men før eller seinere blir det vel enda ett, så da er det greit med inspirasjon i en gjennområtten laks fra Namsen friskt(?) i minne - og i nesa...

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.