Gå til innhold
Fiskersiden

Numedalslågen


Roar Larsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tja, hva skal man si? Har hatt en uke der nede nå. Det er ingen tvil om at det er mye mindre laks enn før. At fylkesmannen og elveeierlaget

lar sesongen skure og gå uten inngrep er etter min mening helt vilt. At de attpåtil klarer å lire ut av seg at det ligger an til et "normalår", ja da lurer

jeg på om dette er gjort med noe voksenbrus innenbords.

Utklev sør, utklev nord, Flåtten, Wierød, Hannevold har alle fisket halvparten av normalen.

Mitt eget resultat var en i dag tidlig på 6,2 på flua. Mistet en like stor på fredag, og mer enn disse to har jeg

ikke kjent..

Endret av Deetuben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stubben 29. ettermiddag, lite fisk å se, enda mindre på kroken(les: 0 fisk)

Det regnet i tillegg bøtter, og elva steg og fikk farge, håpet en stund at det skulle slå ut positivt, men nei :)

gir meg ikke fordet, kort i kjerra 12.aug, og da skal jeg ta'en :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten hakalaks 3kg på streket idag rodde meg ned fra føssa uten og se en fisk men tok rett før jeg skulle gi meg

Greide og kløne det til når jeg skulle kakke den og dro vobbler kroken godt inn i hånda og der satt jeg og fikk føle hvordan laksen har det hehe

sprell levende laks mellom beina for og holde den stille mens jeg fomlet rundt etter avbiter med den ledige handa.

God ingen så meg før jeg kom opp til john og fikk klippet av mothaken og dratt ut kroken laksen havner på grillen imorgen :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærra 12.aug formiddag: ble tatt 3 stk, 4, 5 og 7 kg, ingen av de fikk jeg gleden av å kjøre :( . Ok forhold, kunne vært litt mer vann (ca 85m3) kom litt fisk opp av og til.

Var vel beste sjansen min i år til å perse :glare: menmen nytter ikke å sture, får sjansen igjen neste torsdag B)

Endret av crom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg hjemme igjen etter et par dagers laksefiske i Numedalslågen, der en forening jeg er medlem i har en lakserett.

Og det ble drag i snøret ja!

Flua ga ikke noe uttelling, så jeg besluttet å prøve en tur i en av markhølene med markstanga.

Stanga ble rigget, og søkket på ca. 100 gram montert. Et par feite doggiser på kroken og uti bar det. Tre kast, så kom det svar der ute fra strømmen. Først et par forsiktige napp. Deretter tre nye og kraftigere. Stanga senkes og etter 5-6 sekunder gjør jeg mothugg. Og det svarer der ute i dypet. Det gir en god bøy i den gamle glassfiberstanga fra ABU. Plutselig er motstanden borte og snøret blir slagt. Har laksen steget av? Jeg sveiver inn løssnøret og strammer forsiktig opp. Og det svarer fra dypet rett foran beina mine, som forøvrig er plassert på godt Norsk fjell. Og opp kommer et fyrverkeri av en laks. En skikkelig volt og ned i dypet igjen. Og der blir den stående. Jeg presser og laksen står. Ikke snakk om å få kjørt denne her nei. Jeg beslutter å gå en tur langs fjellet med laksen, for om mulig å få den til å gå ut i hølen igjen. Først begynner den å gå langs fjellet. Skummelt! Her er det fort gjort og slite av sena. Jeg på litt press, og der bærer det av sted. Etter noen runder og et volter siger den inn og er etter hvert klar for hoven.

Jepp! En fin laks, ei rogne for Rogna på 6.5 kg.

88602_s.jpg

Og her sto slaget

88603_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra, og grattis med nok en fin laks Rogna !

Jasså, du har igjen doggis enda :huh: Det er nå det som ER laksefiske synes nå jeg da :P Nå er jeg sånn passe lei av å føre ei "dau" flue oppi vannskorpa, det er noe helt annet å kjenne bunnen langt der nede, og føre doggisene foran de vakre laksene !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå artig å få laksen på flue. Men jeg er ikke akkurat fanatisk jeg heller. Jeg gjør som du; bruker det utstyret som passer forholdene.

Doggisen har jeg måttet fylle på etter hvert. Jeg er så heldig at jeg har en kompis som synes det er eventyrlig morsomt å fly ute og plukke mark når regnet står som spiker i asfalten :P Så lenge han gidder det, og lar meg overta fangsten er alt bare vel.'

Hvordan går det i Gaula om dagen? Er det noe fart i laksen? Jeg hadde tenkt meg oppover nå i august, men som jeg svarte mao; oppsynsjobben tar litt mye av tiden. Så det blir nok ikke flere turer på meg i år.

Men det er jo "bare" snaut 10 måneder igjen til ny sesong. Og så fort som tida går så.... Jeg kommer oppover mandag 14/6-2010. Så da treffes vi nok. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerra 25/8... Elva steg til rundt 100 m3 mens vi var der.... Merkelig fiske.. jeg fikk 2 fine lakser på 3 og 4 kg... mistet 6 stk av samme størrelse! Utrolig løsbett, de to jeg fikk satt helt ytterst i munn og kroken datt ut når de kom i hoven. Sikkert derfor jeg mistet 6 stk.. ellers en del som rensket kroken for mark.. Så bare 3 hopp, men det kan vel forklares greit med vannføringen..

De to andre jeg fisket med mistet en fisk og merket lite.. Helt snodig.. men i kjerra må man ha helt stramt snøre og være i 100 % fokus for å kjenne nappa!

Dett var dett for i år.. Jeg må ha vært utrolig heldig 6 laks på 5 turer.. og sett bra med fisk, spesielt de første turene i juli..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.