Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt UL-sett - Tips!!


LasseB
 Share

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Myklebust

Beastmasteren er som sagt ikke noen kastemaskin. Skal han kaste langt bør han kanskje kjøpe en Technium 10' 3-15 g. Den stangen kaster langt. Jeg har ikke prøvd Berkley så de stengene kan jeg ikke si noe om.

Har hatt den stangen før...

Den er nok noe underklassifisert... trives best med kastevekter over 10 gram på den stangen.

(forøvrig den jeg tok 4,5 kg pigghå på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

Måste bara slänga mig på UL hetsen.

Vangen 6 fot( gött Norsk ) , 2-7 g, 4 delar dvs du kan ha den i innerlommen, med en Shimano TX 500F. 0.12 multi och då rockar det. Kastar lätt 30-40 meter med små sluk upp till 10 g. Små Rapala orginal 15 -20 m. Recken är SÖ på 1,5 kg. DÅ fick bromsen testat sig ja.[ :) ]

/LDV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av La Dolce Vita

Måste bara slänga mig på UL hetsen.

Vangen 6 fot( gött Norsk ) , 2-7 g, 4 delar dvs du kan ha den i innerlommen, med en Shimano TX 500F. 0.12 multi och då rockar det. Kastar lätt 30-40 meter med små sluk upp till 10 g. Små Rapala orginal 15 -20 m. Recken är SÖ på 1,5 kg. DÅ fick bromsen testat sig ja.[ :) ]

/LDV

Er det Green Afford?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av La Dolce Vita

Måste bara slänga mig på UL hetsen.

Vangen 6 fot( gött Norsk ) , 2-7 g, 4 delar dvs du kan ha den i innerlommen, med en Shimano TX 500F. 0.12 multi och då rockar det. Kastar lätt 30-40 meter med små sluk upp till 10 g. Små Rapala orginal 15 -20 m. Recken är SÖ på 1,5 kg. DÅ fick bromsen testat sig ja.[ :D ]

/LDV

SØ på 1,5 på så lett utstyr høres gøy ut[ :) ] Syns egentlig det er tragisk at Vangen ikke lengre lager haspelstenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av heitmann

han ville vel ha UL fordi han trodde de kasta lengre med f.eks 4 grams sluker, noe de ikke gjør (ihvertfall min erfaring).Så hvorfor gå ned til så korte stenger som 5-7`? Eneste gangene jeg virkelig har nytte av så korte stenger er under fiske med tett vegetasjon o.l...

eller passer det bedre med ei 2-12grams stang, og en UL-snelle til mitt forbruk? (tenker da også på å bruke fra 4 gram og oppover til rundt 15gram +/-) Lar dette seg gjøre?

Et eksempel på dette er at jeg hadde en vanlig 5-25grams stang og ei snelle i 2500-størrelsen, lada med 0,20. Så bytta jeg til ei snelle i 1000-størrelsen med 0,18, og kasta merkbart lengre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

sitat:Er det Green Afford?

Nix, Precision Classic. Såg att det va 6fot & 6 tum så jag ljög visst lite där... Men jag kallar det bara för lillnäbben och du javlar vad det kastar skönt!

Och Lasse, ja ett längre spö kastar i allmänhet längre än ett kortare. Om du går ner på lintjockleken så kastar ett kort spö väldigt bra det med och ditt UL fiske blir mer spännande då.

/LDV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forenklet sett er utgangshastigheten og vinkelen (45 er optimalt) i forhold til bakken det som bestemmer hvor langt du kaster noe. For stenger med samme aksjon (men ulik lengde), hvor du beveger håndtaket like raskt i kastebevegelsen, så vil utgangshastigheten for sluken/søkket være proporsjonalt med lengden på stanga. Ikke meningen å gjøre dette abstrakt, bare sammenfatte betydningen av aksjon og lengde for kastelengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som menes er vel at ideellt sett så bør tangenten til stangtuppbanen stå 45 på bakkenivå når snøret slippes. Dette vil jo i svært stor grad påvirkes av eksterne faktorer som vind osv. Og så er det stangen da med en stiv kjepp ville dette vært ideellt, men med en lang stang med toppaksjon feks vil den ytre sirkelbevegelsen gi en tangent som i sammen med kastebuen (stiv stangtuppbue), (simpel vektoraddisjon) ender opp i en bedre utgangshastighet og vinkel enn feks en stang med helaksjon. Men summa summarum av to stenger med identisk aksjon vil alltid den lengste kaste lengst. Dette betyr da også selvfølgelig at man har den fysiske evnen til å tilføre mer kraft i løpet av samme tidsperiode med den lengre stangen..[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

Jeg har selv en Shiamano catana 6# 3-15 gram, og shimano jhx 1000. Stanga er veldig fin å kjøre fisk på, man merker selv de mest forsiktige napp. Kastelengden er brukbare, i allefall med sluker rundt 10 gram.

Denne stanga bruker jeg stort sett på fjellfiske og i mindre vann, da mener jeg at ei stang med lengde 5.5# til 7# passer utmerket, I større vann kan det være greit å gå opp i stanglengde. Du bør derfor tenke på hvilket type vann du vil bruke den nye stanga.

Mvh Sigge79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må først få stipendet mitt, så kan jeg begynne å tenke på nytt stangsett. Det er endel gode anbefalinger som jeg har fått her i denne tråden, så jeg må kanskje oppsøke sportsforretninger som fører disse stengene, og prøvekaste med dem.

Kommer dere på flere tips og andre ting vedr. UL-fiske, så er det bare å forsette å skrive.

Lasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.