Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor er det bra med trollingfiske?


Femmer
 Share

Recommended Posts

Norge er et langstrakt land, men mange vann og fjorder med bitevillig fisk!

Hvor troller dere og hva troller dere etter!?

Jeg håper på å utvide horisonten litt etterhvert

:)

Mjøsa er stort...klarer du å komme deg uttafor da??

Du kjenner jo til mange og strileser blogger så du vet da litt

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare ta den før OZ...

:)

Hva for fiskeart troller DU hehe og hva er navnet på vannet som du troller i???!

Forstår jeg har med noen som trenger ha ting inn med teskjed å gjøre....

;)

Mjøsa er stort...klarer du å komme deg uttafor da??

Du kjenner jo til mange og strileser blogger så du vet da litt

:o

Ja jeg har lyst å prøve trolling etter laks i sjøen. Hornindalsvatnet, helin, eikedalsvannet, storsjøen og snåsa står på ønskelisten, men har ikke peiling på hvordan det er med trolling der!

Har veldig lyst å trolle på steder som har ørret rom er knall rød i kjøttet, og litt avsidesliggende, så en kan nyte naturen og bålkos på land! Fisken trenger heller ikke være så stor at den må ligge 10dobbelt i steikepanna....

Jeg har til nå bare prøvd Eina, Randsfjorden, og Mjøsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket på Eikesdalsvannet. Ikke veldig avansert riktignok, da det ble fra leiebåt, og av en eller annen merkelig grunn leier de ikke ut fullrigga båter på vann i utkantNorge. Men Eira var jo en gammel storhet mht laks, og den har fritt leide opp i vannet. Det samme gjelder sjøørreten. Grovt sagt ville jeg kjørt fokus på større innsjøer på Østlandet, større sjøer i Buskerud/Telemark samt de store vannene i Sogn og Fjordane. Et vann du kan merke deg først som sist er Seljord.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket på Eikesdalsvannet. Ikke veldig avansert riktignok, da det ble fra leiebåt, og av en eller annen merkelig grunn leier de ikke ut fullrigga båter på vann i utkantNorge. Men Eira var jo en gammel storhet mht laks, og den har fritt leide opp i vannet. Det samme gjelder sjøørreten. Grovt sagt ville jeg kjørt fokus på større innsjøer på Østlandet, større sjøer i Buskerud/Telemark samt de store vannene i Sogn og Fjordane. Et vann du kan merke deg først som sist er Seljord.

De er ikke så mange der, men det sies den er stor; Ormen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til nå bare prøvd Eina, Randsfjorden, og Mjøsa.

De to burkene med "øl" du tok på Õrnes var såpass sterke at du ikke fikk

med deg at du har landet Vãnernlaks på 6+?

Jølstervannet bør du prøve, likedan er det

mange vann oppover i Trøndelag som f.eks huser grov ørret og laks.

Eidsvannet, Grongstadvannet med fler. En trenger heller ikke reise langt for å treffe

på forholdsvis grov laks, Drammensfjorden i slutten av april f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to burkene med "øl" du tok på Õrnes var såpass sterke at du ikke fikk

med deg at du har landet Vãnernlaks på 6+?

Jølstervannet bør du prøve, likedan er det

mange vann oppover i Trøndelag som f.eks huser grov ørret og laks.

Eidsvannet, Grongstadvannet med fler. En trenger heller ikke reise langt for å treffe

på forholdsvis grov laks, Drammensfjorden i slutten av april f.eks

Joa det stemmer det! Men det var først og fremst i Norge jeg tenkte på.

Det er mange muligheter her på berget, men det er bare å komme over dem.... Tror jeg sov i geografitimene og så jeg husker ikke en dritt av det vi lærte om land og strand..... :)

Drammensfjorden og noen fjorder i trøndelag eller nordover har jeg lyst til å besøke! Var jo voldsomt med storlaks der i år!

Har fisket på Eikesdalsvannet. Ikke veldig avansert riktignok, da det ble fra leiebåt, og av en eller annen merkelig grunn leier de ikke ut fullrigga båter på vann i utkantNorge. Men Eira var jo en gammel storhet mht laks, og den har fritt leide opp i vannet. Det samme gjelder sjøørreten. Grovt sagt ville jeg kjørt fokus på større innsjøer på Østlandet, større sjøer i Buskerud/Telemark samt de store vannene i Sogn og Fjordane. Et vann du kan merke deg først som sist er Seljord.

Har vært en tur på eikedalsvannet, og leid båt på den campingen innerst der, men der var en robåt, og mange timene ble det ikke, men fikk noen små ved den fossen!

Det er jo muligheter for laks der og... men den regelen med kun to stenger da......

:) Skulle vært bag limit....

Er det krødern og nisser du tenker på??? Lite kjent der... har ikke sovet i bil gjennom der en gang!

Seljord skal jeg sjekke litt mer rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurdalsjøen er jo ikke langt unna Raufoss. Du finner ikke de aller største her, mest 1-3kg, med slengere på 5-6. Selv har jeg bare beundra dem i fisketrappa i Hurdalselva.

Store sjøer i Telemark var nevnt over. Totak, Møsvatn, Norsjø, Heddalsvatnet er noen navn å merke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totak veit jeg Mario og Olav bæbla om på Ntf røyetreffet... men fikk liksom ikke med hva det var om!

Mange interessante forslag her! Tror neste sommer går med til å trolle litt rundt om i landet.

Noen heite wobbler eller fisketips på stedene som er nevnt?

Hurdal er rett over åsen. Skal nok dit en tur og :)

Endret av Roger`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det hadde ikke vært dumt det, det skal jo være Norges trollingforbund....

Det er veldig mange som har interesse av å trolle laks sjøørret, og sei+++ har jeg intrykk av.

Snakket med noen som trollet laks i moldeområdet.

Råflott natur der!!!!

Hornindalsvannet i Nordfjord har jeg ørret på 4.62 fra, vet det går større. Også laks.

Jølstervannet.... Fisk på 12kg og større her... Tomic funker i disse vannene og.

Ble tatt fisk på 8.5 i Hurdal i sommer

Hvordan var det å trolle i hornindalsvannet??? Så en reportasje i vimenn eller noe en gang derfra.. så ut til å være bra størrelse på fisken der! Var Tomic det gikk i der da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hornindalsvannet i Nordfjord har jeg ørret på 4.62 fra, vet det går større. Også laks.

Jølstervannet.... Fisk på 12kg og større her... Tomic funker i disse vannene og.

Ble tatt fisk på 8.5 i Hurdal i sommer

Ørret på 8,5kg i Hurdalsjøen må være noe av det desidert største som noensinne er tatt der. Jeg har i alle fall ikke hørt om noe større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var det å trolle i hornindalsvannet??? Så en reportasje i vimenn eller noe en gang derfra.. så ut til å være bra størrelse på fisken der! Var Tomic det gikk i der da!

Helt knall der, jepp var Øya Tomicen som det bet på. 3stk på 2kg og en på 4.62 samt en god del smått. Virket som at den større fisken sto konsentrert, og mistenker at dette var fisk som hadde gått opp elva fra Nordfjord. Ergo: Så er det også laks i vannet. Hvordan det er med ramper osv vet jeg ikke, men må da finnes ei som funker i området der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Norge er et langstrakt land, men mange vann og fjorder med bitevillig fisk!

Hvor troller dere og hva troller dere etter!?

Jeg håper på å utvide horisonten litt etterhvert

:)

Jeg har trollet en del utom Hitra/Frøya. Hovedsakelig etter laks, Men når vi nermer oss midten av august er sesongen over for min del, da biter det KUNN nebbsild :P Lang djevel med spisst nebb. kaller den nebbsild, vet ikke fagnavnet på skapningen. Ufisk er d :lol:

Er det noen som har dorget noe i Vinjeøra, ligger på nordmøre!

sørtrønderlag må vell være d fylket med mest innadkommende laks på våren?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville som CB prøvd meg i Seljordsvannet.

Ta også en tur til Tunhovdfjorden og Pålsbufjorden i mnd skiftet mai/juni..

Braata veit mer om de 2 fjordene .!

Tunhovd er bare en skygge a seg sjøl nå for tia. Uvettige nedtapinger og hardt garnfiske har gjort sitt med både røye og ørret bestanden. Ville ikke satsa der om du ikke får gode råd fra folk som kjenner vannet.. Står vel kanskje litt bedre til med pålsbu, men har ikke fiska der sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunhovd er bare en skygge a seg sjøl nå for tia. Uvettige nedtapinger og hardt garnfiske har gjort sitt med både røye og ørret bestanden. Ville ikke satsa der om du ikke får gode råd fra folk som kjenner vannet.. Står vel kanskje litt bedre til med pålsbu, men har ikke fiska der sjøl.

Må nok si meg uenig med deg der. Tunhovd har alltid levert fra seg storørretter på våren. I det teamet vi fisker i så blir det tatt ørretter over 6 kg hvert år, og det er på en gruppe med 4-6 hyttefolk og under en uke fiske....

Pålsbufjorden har vært tappet ned nå i 2 år pga ombygging av demningen, men fisket der kommer sikkert sterkt tilbake.

Vi fisker rundt Storneset på Tunhovd og beveger oss sjeldent inn i Storfjorden.

Personlig har jeg ingen storørretter på sannvittigheten i denne fjorden, men har vært vitne til flere kubber hos andre trollere.

Grunnen til at trollere har boikottet fjorden er de sære fiskeregelene som de selv har forårsaket fjorden med masseuttak av stenger og rovslakting av stamfisk på 90-tallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Tunhovd er bare en skygge a seg sjøl nå for tia. Uvettige nedtapinger og hardt garnfiske har gjort sitt med både røye og ørret bestanden. Ville ikke satsa der om du ikke får gode råd fra folk som kjenner vannet.. Står vel kanskje litt bedre til med pålsbu, men har ikke fiska der sjøl.

Hva røyefisket der angår så har det vel blitt mye bedre etter nedtappingen. Det har ikke vært så stor og fin røye der på 30 år faktisk. Har hytte der og fisket der i alle år, før var det bare småfisk. Nå har det blitt stor og fin røye.

Hvordan det har gått med ørreten vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.