Gå til innhold
Fiskersiden

Rekorder undervannsjakt(Dykking)


Lak
 Share

Recommended Posts

Donkey Kong nå må vi våkne opp her... Dette er hva LDV skriver:

Att klubba gädda är fysch och ajajaj men att " Undervannsjakta " med harpun ( förbjudet i Sverige ) är helt ok?

Hele poenget her Kong er jo at det ikke er noen som har sagt at dette er helt ok... Og når et innlegg faller på sin egen urimelighet i første linje sa jeg i fra. Alle sier jo det samme som LDV at dette ikke er OK. Så ta deg et par kopper kaffe, slapp av og prøv igjen... Men bråk blir det vel ikke...[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å sette ut stor gjedde gjør man av hensyn til bestanden og/eller at man ikke har tenkt til å spise den, og da er det bare tull å drepe den.

Ser ingen motsetning mellom det og det å synes at det ser gøy ut med undervannsjakt, så lenge jakten foregår fornuftig med tanke på å unngå skadeskyting og bestandsmessige hensyn tas.

Virker som om LDV og Blydunkern tror man slipper ut gjedda bare for å være ”snill” mot fisken, og da rimer det jo selvsagt ikke at man harpunerer annen fisk.

Men det ligger altså litt mer tanke bak handlingene her en bare godfjottet ”snillhet”. Det er ikke snakk om å slippe ut gjedda etter en "god fight" og så dykke ned og spidde den med harpun, for å si det sånn.

Ellers ville jeg nok like godt (om ikke enda mer) kunne tenkt meg undervannsjakt med kamera. Tror det hadde vært utrolig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

Nej Mr Gabrielsen, jag sätter inte ut stor gädda för att " vara snäll mot fisken". Jag sätter ut gädda för att jag faktiskt tycker det e kul att fånga den igen och vet att de stora inte växer på träd. I bland nackar jag en eller ett par beroende på humör och plats i frysen. Dock sällan de stora.

Min reaktion på hela grejen är att i ett inlägg i testforumet så blir killarna som " slaktar " gädda helt nerbonkade i skorna men plötsligt så dyker det upp ett inlägg om undervannsjakt och " åhh så mycket vi har att lära av dessa fina gossarna som spjutar fisk ". Det e sån jävla dubbelmoral bara men jag ska hålla tyst om det då...

Sen att Mr Donk gillar att kasta brandfacklor omkring sig är ju otroligt festligt att ni går på det varenda gång.

/LDV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av La Dolce Vita

Nej Mr Gabrielsen, jag sätter inte ut stor gädda för att " vara snäll mot fisken". Jag sätter ut gädda för att jag faktiskt tycker det e kul att fånga den igen och vet att de stora inte växer på träd. I bland nackar jag en eller ett par beroende på humör och plats i frysen. Dock sällan de stora.

Min reaktion på hela grejen är att i ett inlägg i testforumet så blir killarna som " slaktar " gädda helt nerbonkade i skorna men plötsligt så dyker det upp ett inlägg om undervannsjakt och " åhh så mycket vi har att lära av dessa fina gossarna som spjutar fisk ". Det e sån jävla dubbelmoral bara men jag ska hålla tyst om det då...

Sen att Mr Donk gillar att kasta brandfacklor omkring sig är ju otroligt festligt att ni går på det varenda gång.

/LDV

Jeg tenkte faktisk ikke på å lære av verken de som spjuter fisk eller dykkere generellt... Mer konkret på hvor de forskjellige artene har blitt fanget i nyere tid... Å de har fanget stor Lyr på cannabisodden, hmmm kanskje det er mulig å prøve å fiske på cannabisodden, hmm kanskje det går mye stor lyr der[?][?][?]

Senest i sted fikk jeg tips om en plass som en kompis mente det skulle gå an å få steinbit fra land... Vet fortsatt ikke om noen her fra Forumet som forbyr noen å ta seg en matfisk innimellom. De som ikke gjør det er jo dumme i hodet, fisk er snasent... Og hvis du leser igjennom innleget du og LDV så er det jo ingen som har sagt det du sier i hermetegn...

At mr.Ronk og andre forsåvidt kaster brannfakler er jo alltid gøy, opphetede diskusjoner er grisebra... Hadde bare vært artig for diskusjonen sin del at det man sier har en viss relevans i forhold til det som blir diskutert... Puh, den ble lang[8D]

Edit: Det skal selvfølgelig stå mr. Donk lenger opp, skrev feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funny edit du har Lak....kan du ikke bedre en det??..lol

/LDV jeg sa "noen er tette et eller annet sted" Glem det... nå er det noen som lider av fjortis syndromet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermetegn...lol

innlegget tidligere i denne tråden handler riktig nok som du skriver

dobbel moralisme ser du ikke....må skrive det et vist sted og *pip* det inn

det e så forbaska irriterende.....og når noen påpeker det så blir himmelen snudd opp ned og man like dum igjen

/LDV hva betyr "brandfackler"????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Nej Mr Gabrielsen, jag sätter inte ut stor gädda för att " vara snäll mot fisken". Jag sätter ut gädda för att jag faktiskt tycker det e kul att fånga den igen och vet att de stora inte växer på träd. I bland nackar jag en eller ett par beroende på humör och plats i frysen. Dock sällan de stora

Ja, og det kan jeg være helt enig i. Og resultatet blir det samme som jeg praktiserer: De store (uskadde) gjeddene går ut igjen. Det jeg ikke kan skjønne er at du greier å se en motsetning mellom det og det å synes undervannsjakt ser gøy ut. Hva er dobbeltmoral i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltmoralen kommer ikke inn på hva du gjør med gjeddene du fanger Gabrielsen, men heller ved at vi alle sammen ropte opp om hvor forferdelig den svenske gjeddeslakt siden er og at vi ikke roper opp litt her... Sånn som jeg ser det er undervannsjakt med harpun en form for noe suspekt jakt hvor store innhogg i bestander kan gjennomføres.

Dette sier jeg utifra en magefølelse og kan helt klart ta feil.

"Undervannsjakt" med kamera fremfor harpun derimot ser veldig artig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot UV-jakt, men lover at jeg kommer til å skrike opp hvis dykkere prøver å tømme en lokalitet, jakter på stor fisk som det er stor sjanse for å skadeskyte eller skyter fisk bare for å lempe dem på land. Ellers kan jeg ikke se det dobbeltmoralske i å sammenligne gjeddeslakt og UV-jakt. Så lenge man ellers følger normale retningslinjer for uttak, burde det ikke være noe galt med UV-jakt.

Ellers må det være selve ideen om UV-jakt som LDV synes er umoralsk, og dette er en personlig mening LDV må få lov å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Dobbeltmoralen kommer ikke inn på hva du gjør med gjeddene du fanger Gabrielsen, men heller ved at vi alle sammen ropte opp om hvor forferdelig den svenske gjeddeslakt siden er og at vi ikke roper opp litt her... Sånn som jeg ser det er undervannsjakt med harpun en form for noe suspekt jakt hvor store innhogg i bestander kan gjennomføres.

Dette sier jeg utifra en magefølelse og kan helt klart ta feil.

Hvis man sidestiller undervannsjakt med ukritisk dreping av sjeldne eksemplarer og store innhugg i sårbare bestander, og samtidig stilltiendne godkjenner det som OK, mens man reagerer på at noen dreper noen mellomstore gjedder, ser jeg klart at det er dobbeltmoral.

Men slik er det jo ikke.

Rett og slett fordi undervannsjakt ikke er en slaktemetode, men en sport som krever at man bruker hodet, akkurat som en sportsfisker også må gjøre det for å unngå å ødelegge bestander. Det vi reagerte på var at noen hadde gjort noe som vi synes var bestandsmessig dumt og som viste en manglende respekt for livet i vannet, denne gangen gjedda. Og hadde vi sett veldig ille ting på den dykkersiden hadde vi reagert kraftig da også. Det var jo flere som uttrykte misnøye med den store kveita bl.a. Og mange som stilte seg negativ til jaktformen generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dobbelt moralen ligger i feks

skrik steinsfjord festivalen og vips så er gjedda verdens sjeldneste fisk og de fleste av dere blir arge....

bla i gamle innlegg og skam dere[ :D ]

/LDV hva nu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til har jeg problemer med å følge tankerekken din Blydonkern... men det kan være meg.

Anyhow... Festivaler hvor alt skal drepes, og størst premieres, gir uansett en vond smak i munnen på mange av oss her inne. Det er ingen her inne som sier at gjedda er verdens sjeldneste fisk.

Faktisk er det flere av de største forkjemperene for CR som har uttalt at dersom storgjedda er skadet eller andre ting, er en klubbe mest humant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Av og til har jeg problemer med å følge tankerekken din Blydonkern... men det kan være meg.

Anyhow... Festivaler hvor alt skal drepes, og størst premieres, gir uansett en vond smak i munnen på mange av oss her inne. Det er ingen her inne som sier at gjedda er verdens sjeldneste fisk.

Faktisk er det flere av de største forkjemperene for CR som har uttalt at dersom storgjedda er skadet eller andre ting, er en klubbe mest humant.

Her må jeg bare slutte meg til Trym, jeg sliter ikke bare med å forstå tankerekken men jeg forstår ikke en dritt av det du skriver Donk. Nå er ikke jeg noen norsklærer, men jeg tror du mangler noen viktige deler i setningene dine for at det skal være forståelig, feks:

"innlegget tidligere i denne tråden handler riktig nok som du skriver"

Denne tenkte jeg på lenge men sorry faller ut Donk. Ellers virker det som du har mye innesperret bitterhet, noen som var slem mot deg i en diskusjon vedrørende Steinsfjordfestivalen eller hva hendte???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når følelser er i sving øker temperaturen her inne - kult!

Uv-jakt er vel ikke noe verre enn fisking? -MED det hederlige unntaket av C&R. Det blir litt vanskelig med C&R etter at man har skutt monstergjedda med en harpun? Litt lettere å få til dette ved fisking. Men på den annen side; det er litt vanskelig å fiske lange/brosme på store dyp med den hensikten at man skal utøve C&R?

Å belaste en bestand går vel i bunn og grunn ut på det samme: menneskets dårlige eller gode evne til å være ansvarsbevisst. Og det kan vel ikke påstås her inne at UV-fiskerene er dårligere eller bedre til å vurdere bestander?

Den sida det ble pekt på (om slakt av store mengder gjedde) gadd jeg ikke engang å kommentere fordi jeg ante fort muligheten for at denne sida var laget kun for "skoj" - ikke vanskelig å lage noe sånn, legge inn bilde på samla fangstresultat fra f.eks en laksefestival og legge det ut som "Se all den laksen jeg krøka rett utenfor laksetrappa(eller i for den saks skyld)... sikker på at den ville ha vekket noen følelser i enkelte her inne.

Jeg syns vi bør ha større toleranse for at noen mennesker driver med andre ting enn oss selv og kanskje synes dette er spennende - så får vi bare håpe på at de er like ansvarsbevisste som enkelte av dette forums medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler nok sikkert et par ord til for å forstå Tydelig fram hva en mener siden vi har forskjellige tanke gang i rakleverket i toppen

Jeg er absolutt ikke bitter bare lynende [} :) ]forbanna[ :D !] på moralen[xx(] som tydeligvis flyter løst i kloakken.

jeg er ikke for festivaler der det drepes for lysten skyld...i steinsfjord festivalen blir det mat av all gjedda som blir tatt...0g det er forøvrig eneste festival jeg deltar der det er grønt

man kan lese her og andre nettsteder hvor man klubber vilt laks ørret røy osv....men fiskersidens forum blir det lynsje tilstander hvis det blir gjort med gjedde men ikke andre arter

Men hvis en gjør det sjøl er det tillat...men leser der at andre som dere ikke "kjenner" så er det hærnfløttemeg[ :( !][ :( !] tilbake til tilstander som får Hitler og Saddam til å blekne...de hadde sikkert blitt flaua også

så gå i dere sjæl les egene poster bakover

/LDV... fikk en prest til jul jeg..undres som den kan brukes til andre ting????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen her inne som angriper vanlig matauk, ikke som jeg har fått med meg ihvertfall. Det folk reagerer på er at stor gjedde som er dårlig egnet/uegnet som matfisk avlives for bilde og veiing. Eller menes det at disse store gjeddene hadde blitt tatt fremfor noen av de små og mange på en vanlig dag også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

Innan det går helt överstyr så får vi bena ut hela disskutionen tror jag gitt.

Det är inte din post, LAK, som jag har hängt mig upp i. Det är dens mottagande. Alltså ta det med ro LAK, jag kritiserar inte dig på något sett och ser helt klart möjligheten att lära sig av killarna som faktiskt befinner sig under vatten och ser de djur vi lägger all vår tid och våra pengar på att fånga. Men mottagandet.

Att sticka 1 meter stål genom en kropp bär mig emot och ja, jag har nog fan harpunerat en gång jag med så jag vet att jag inte gillar det. Alltså tycker jag att det är konstigt att det inte höjs fler röster om hurvida det borde vara lagligt eller inte eller det moraliska i harpunerandet. Medans tillräckligt-många-gånger-nämnda-gäddsida väckte en debatt av dimensioner. Jag skiter i om det är gädda eller knubbsäl eller flamingor gubbarna har i en hög framför sig. Min poäng ÄR alltså:

Ska du påstå att du är " human " fiskare ska du väl köra löpet hela vägen? Dvs höja rösten vid minsta tendens till icke korrekt behandlande av fisk. I mina ögon är gäddslakt och harpunerande ett fett då det lutar åt det bisarra bägge två. Detta är MIN åsikt och hurvida den stämmer överens med eran eller inte...so be it. Men det jag menar med dubbelmoral hoppas jag att har på alla sätt tydligt framgått.

Donkarns lilla korståg ställer jag mig lite utanför då jag inte helt vet vad den godaste syftar till men gör det utan att för den skull smyga undan mitt stöd för grabben. Tror helt enkelt att han behöver ut och fiska för att få roat nerverna sina.

/LDV, jag kan dansa oxå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korstog...hehehe

skrev en masse i pausene på jobben ja....ikke lett å skrive like fort som en tenker så det ble litt "hakkette" innlegg...dvs mangler litt ord innimellom

men gud hva morro det er å fyre i bålet...helle bensin og u name it

får vel slite litt mer med å få fram hva jeg mener om den fordømte grønne lefsa som svømmer rundt

om man velsigner en gjedde eller to med presten for maten får være så som så....men drepe for lysten skyld kan sprenge en grense eller 2

i tidligere diskusjoner om festivaler blir noen av dere mordere nærmest.....man legger merke til at når vedkomende selv "måtte" selv slå ihjel en pga ny PB...så er det ørten innlegg om gratulerer...grattis osv mens en stakkar som er ukjent får en stor en og serverer stolt et bilde som kanskje er blodig og dau....ja da er det lysnsje stemning og "hør her gutten min"

For meg blir det kammeraderi og dobbelt moral

torn i siden med andra ord

Og jeg må presisere at jeg overhodet ikker er bitter og forbannet på dere i det hele tatt

man må fålov til å ytre litt meninger

det er mye intressant stoff/diskusjoner her på forumetman ler litt...er enig/uenig...blir forbannet og tenker sine ord.....blir glad av å lese osv osv

*fiskersidens folk...ris og ros mottaes med takk*

/LDV....jeg er ikke så fiskegalen som du er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.