Gå til innhold
Fiskersiden

Rekorder undervannsjakt(Dykking)


Lak
 Share

Recommended Posts

Ramlet over denne siden om undervannsjakt som forsåvidt ikke har noenting med sportsfiske i forhold til min definisjon å gjøre. Men titter man på de forskjellige fiskene kan det jo gi en pekepinn om interessante lokaliteter til en del arter, ser ut som Hordaland er et spennende fylke eller kanskje det bare er her dette er mest utbredt??? Hva sies for eksemp+el om en Piggvar på 17 kilo fra Øygarden...

http://www.frivannsliv.no/NorskRekordliste.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stussa endel over det som ble skrevet om piggskata:

"Tatt på sandbunn ca. 12 m dyp. Skaten var ganske tung å trekke løs fra bunnen. Da jeg tok i den for å ta den av pilen, fikk jeg et skikkelig el. støt som jeg kjent godt.

Etter veiing var det tid for fotografering. Jeg har lest at skater ikke har tenner, derfor stakk jeg fingrene inn i munnen på den da jeg løftet den. Den hadde imidlertidig et ganske overraskende bitt. I det smertene i fingrene var i ferd med å bli uutholdelige, var det flere som tok bilder. Det var litt morsomt og jeg har blitt passe mobbet! "

Da er du en tøffing, når du løfter skater i kjeften! [:0]

Men det er vel ingen tvil om at vi i som sportsfiskere har mye å lære av både yrkesfiskere og dykkere om hvor man kan finne ulike arter i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som sannsynligvis har fått flest skater på sportsfiskeutstyr i Norge, Terje Nordtvedt fra Namsos, bruker konsekvent stålfortom til skate fordi han har opplevd å få 1,2 mm kappet rett over (ikke filt over, men "kappet"!). Det skulle vel gi litt perspektiv på hvor lurt det er å løfte skater i kjeften. Elektrisk støt fra skater i norske farvann har heller aldri jeg hørt om, andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggskate kan gi en liten karamell dersom du løfter den etter halen. Kjevene er ikke å spøke med. Noen av fiskene som har kappet 1,2 mm-sena på Lygnin er temmelig sikkert pigghå. Skipperen i Skottland bruker ikke stort tykkere sene til storskata, og det er det ofte snakk om fighter på en time, og det er snakk om hundrevis av eksemplarer. Vet også at noen svensker har dratt tresifret antall piggskater utenfor Sula, og de brukte tynnere fortomsmateriale uten at det var noe problem. Men pigghå kan kappe ganske tykke ting. Husker Terje mente de hadde hatt besøk av håbrann under isen der når de fikk opp halve hvittinger. Etter en rask oppklaringsrunde modererte han seg til pigghå. Tror de har fått pigghå opptil sju kilo på isen der. Artsmangfoldet er formidablet, men gutta mener dessverre fisket har blitt dårligere de siste årene. Mulig på tide å lete opp andre plasser på Lygnin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigurd Smolans verdensrekord på spisskate er jo ikke mange årene gammel, men dømt ut fra THKs fangster de siste 3 årene har det ikke vært en positiv trend, langt i fra. Noe isfiske i området der blir det neppe med det første uansett, hotellet på Sjøåsen kunne melde om åpen sjø i dag.

Dette blir litt off-topic kanskje, og har vel også vært diskutert før?

EDIT: Smolans spisskate ble tatt med tynnlineutstyr, og altså _hovedline_ med bruddstyrke på max 4 kg, men uten at jeg stod ringside så kan vi vel være temmelig sikre på at han _ikke_ brukte mono med bruddstyrke på max 4 kg som fortom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo fisket noen skater i mitt liv jeg også. Fisket først med .90, men bruker nå sjelde mer enn .60 snøre. Har ikke oppdaget noen nevneverdig slitasje på det, selvsagt litt ripete men ellers greit. Min rekord for anntall skater på et og samme snøre er vel fra sula med ca 20 skater fordelt på 2 dager. Da fiska jeg med fast bom fra oppankret båt og satt og holdt i stanga.

Tipper også at det er mer pigghå som har slitt snøre, eller så har det vært skade. Har også fisket pigghå med 70 snøre og det er heller ikke problem. Om så snøre sliter lett, så er det kanskje snørekvaliteten det er noe galt med. Selv bruker jeg nå kun Berkley BigGame mono som fortomsmateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

Ibland blir jag lite tveksam till eran inställning pojkar och flickor...

Att klubba gädda är fysch och ajajaj men att " Undervannsjakta " med harpun ( förbjudet i Sverige ) är helt ok? En gädda som ligger i båten och blir klubbad stannar där medan en Kveite på 50 pannor eller en Rocka som får en pil genom kroppen lätt sliter sig och är skadad för livet?

Ska man inte feja för sin egen dörr innan man påpekar att grannen har hundbajs på välkommstmattan? Eller e jag helt på bärtur?

Jag kan lätt inse spänningen i att jaga med harpun och förstår de som hellre gör det än med snella och stång men att vissa forumsåkare är så tvetydiga stör mig rätt friskt.

/LDV, undan med dig ungjävel, jag har megafon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Bør vel sørge for å ha nok luft i flaska da ja...

Greia med de gutta her er vel at de ikke har flasker i det hele tatt. vanskelig å nærme seg fisk med masse bobler rundt deg. Kjenner endel av de som driver med dette, og det går kun i fridykking. Gjør det jo enda litt værre å bli trukket nedover av et beist av en fisk...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes LDV har et godt poeng... Personlig synes jeg dog det er en del forskjell på å harpunere flatfisk som med stor sannsynlighet ligger i ro, enn fisk med hardt skinn/rask bevegelsesevne/sky ala eks.vis berggylt og stor lyr...eller gjedde for den sakens skyld. Risikoen for at man skadeskyter eller at fisken vrir seg løs bør være veldig liten når man bedriver denne aktiviteten. Kan ikke helt sammenlikne det at en fisk vrir seg løs fra en treblekrok i kjeften enn en harpun gjennom kroppen bak gattet... Når dette er sagt, så er det også problematikken med uttak...som diskutert tidligere: Flatfisk som rødspette er dønn enkelt å fange med harpun (og dermed altså stor sannsynlighet for å anbringe et rimelig dødelig treff), og et felt kan renskes rimelig effektivt på kort tid. Neimen ikke lett å regulere slike aktiviteter.

Ellers er det helt klart utrolig artig å fridykke. Fantastiske inntrykk, og får også et helt unikt innblikk i undervannsverdenen. Ekstra kjekt er det dersom man fridykker i et område man har kjent i mange, mange år fra oversiden av vannspeilet. Det er også en fin form for trening, på mange måter. Hadde sett at anbefalingene gikk på å skyte med kamera fremfor harpun...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes LDV ikke hadde noe poeng i det hele tatt jeg... Kul kar men det er jo ingen andre enn Gabrielsen som sa han syns det så moro ut... Ellers har det jo bare vært kritikk av metodene de bruker... Innlegget var opprinnelig ment som her kan man finne potensielle plasser... men ellers er jo LDV en kul kar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.