Gå til innhold
Fiskersiden

Dobbel tubefluekrok - duger BMD?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Kjøpte Patridge BMD dobbel tubefluekrok (str 8 og 10) på salg og har testet de litt - uten å ha kjørt fisk på de enda. Men et bunnnapp hvor jeg måtte dra ganske hardt før kroken løsna førte til at kroken bøyde seg overraskende mye. Er ikke dette sterke kroker?

Og hva slags erfaringer har dere med doble fluekroker i forhold til treble? Vingen burde i hvert fall gå penere i vannet med dobbeltkrok, og fisker man nede ved bunnen kan man snu kroken (da går ikke vingen så pent lenger kanskje) men man slipper bunnnapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Patridge BMD dobbel tubefluekrok (str 8 og 10) på salg og har testet de litt - uten å ha kjørt fisk på de enda. Men et bunnnapp hvor jeg måtte dra ganske hardt før kroken løsna førte til at kroken bøyde seg overraskende mye. Er ikke dette sterke kroker?

Og hva slags erfaringer har dere med doble fluekroker i forhold til treble? Vingen burde i hvert fall gå penere i vannet med dobbeltkrok, og fisker man nede ved bunnen kan man snu kroken (da går ikke vingen så pent lenger kanskje) men man slipper bunnnapp.

Sist i Gaula slet jeg med å kroke fisk, brukte treble fra ovner og kamazan. Gikk over til bigmouth, og str 14 på store tuber. Tynne i godset, kroker godt og spisse. Kjørte i nærmere 50min på storlaks, kjørte hardt, på 14krok, etter landing, ingen tegn til slitasje på kroken. Vel, tenk deg dette. kroken treffer en stein, også røsker du til Hvor sitter presset på kroken da? Ytterst i krokspissen, ergo gir det ekstra krefter til krokbøyen og retter ut en krok. men sitter fisken kroket på spissen eller sitter den fast med momentet i selve bøyen. Ser du forskjellen? Prøv selv, knut fast i krøkbøyen og i spissen. You will be amazed

Skraper man mye bunn skifter man snøre og juster fisket etter det, eller mender riktig så man får nok hastighet så lenge det er innenfor rimlighetens grenser, til at man ikke går i bunnen. For hva angår bly og tube, har jeg overhodet under noen omstendigheter ingen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var nok borti en troillat laks oppi Haltdalen :D Jeg har alltid brukt små kamasan-dregger og de duger alltid, også på meget stor laks. Men det spørs hvor man fisker kanskje. Vi har mye mere vann der vi fisker, så laksen manøvrer seg annerledes i hølene som er dypere og lengre. Mere kontroll på kjøringen. Men uansett, alle de jeg kjenner som fisker i Gaula (Lundamo også) bruker små kamasan og de kjører grove lakser uten problem. Og en liten treble sitter som støpt i kjeften på laksen. Faktisk 3 små kvasse kroker som ikke vil løsne etter en laaang kamp. Som regel sitter nesten alltid alle 3 krokene godt inn i skinnet. Men Patridge, fy å fy. De tåler jo ingenting !

Men som Remy nevner så skjønner jeg problemet hans under de forhold det var der han fisket. Det blir endel mere brutalt oppe i Haltdalen når en bamse tar flua på forholdsvis "liten" elv. Det blir mere panserløp enn normal kjøring av laks :blush:

Jeg har aldri enda rettet ut en krok på kamasan, og jeg tror at tapsprosenten på tube med små kamasankroker (treble) er under 5 % :D

En liten treble sitter mye bedre enn en stor en !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så Loop sine er enda kraftigere enn BMD-kroken du fikk storlaksen på?

Får ta en titt på de :D

Ja, de er da dobbelt så tjukke i godset, men om du retter en bmd så gjør du noe kav alvorlig feil spør du meg.

Du var nok borti en troillat laks oppi Haltdalen :D Jeg har alltid brukt små kamasan-dregger og de duger alltid, også på meget stor laks. Men det spørs hvor man fisker kanskje. Vi har mye mere vann der vi fisker, så laksen manøvrer seg annerledes i hølene som er dypere og lengre. Mere kontroll på kjøringen. Men uansett, alle de jeg kjenner som fisker i Gaula (Lundamo også) bruker små kamasan og de kjører grove lakser uten problem. Og en liten treble sitter som støpt i kjeften på laksen. Faktisk 3 små kvasse kroker som ikke vil løsne etter en laaang kamp. Som regel sitter nesten alltid alle 3 krokene godt inn i skinnet. Men Patridge, fy å fy. De tåler jo ingenting !

Men som Remy nevner så skjønner jeg problemet hans under de forhold det var der han fisket. Det blir endel mere brutalt oppe i Haltdalen når en bamse tar flua på forholdsvis "liten" elv. Det blir mere panserløp enn normal kjøring av laks :blush:

Jeg har aldri enda rettet ut en krok på kamasan, og jeg tror at tapsprosenten på tube med små kamasankroker (treble) er under 5 % :)

En liten treble sitter mye bedre enn en stor en !

men samtidig har en treble mye større sannsyneligheter for å lukke munnen til fisken også. Kamazan har jeg hatt dårlig erfaring med før, andre sier de har det med Owner. Smaken er som baken. Men en to kroket krok kroker nok bedre, cleanere og riktigere enn treble kroker. Har brukt loop black nickle siden de kom på slutten av 90 tallet til dne dag i dag, men kun på krokfluer. Men nå fisker jeg jo aldri med krokfluer lengre da de tar for mye tid og ressurser. Tuber kan man bare bytte kroken på om den skal være skadet. Men jeg går mer og mer over til å bli en apatisk forbruker av dobbel fremfor treble. Det gjelder ikke bare Haltdalen, siden du nevner det, det gjelder alltid. Fluens vandring er også bedre, samt vingen får fritt spillerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Må nok teste ut litt etter hvert og se hva jeg kommer fram til selv. Jeg hadde jo en favoritt i VMC tubekroker, de svarte. De rettet seg ved bunn-napp, men Remy forklarer jo greit at det ikke betyr at de ikke holder bra på fisk. Fikk jo min 18,6 på den, og det er tatt mange nesten like store som jeg vet om på de krokene. MEN siste produksjon (eller i hvert fall de siste jeg kjøpte) var betydelig svakere. Mistet 2 fine mellomlaks/storlaks på de i Otra for noen uker siden, den ene rett før vi så den skikkelig inne ved håven. Og alle 3 krokene rettet seg til tross for hardt press, men likevel moderat i forhold til hvordan jeg presser laksen i Drammenselva. Fikk 3 trøstelakser det døgnet,men irritasjonen over at utstyret man betaler masse for ikke holder mål er likevel stor. Hvis det er feilproduksjon må da produsenten informere om det og trekke tilbake krokene fra markedet. Aldri mer VMC tubekroker her i gården.

I Drammenselva blir det ofte det Sølvreven kaller "panserløp" - dvs at man må sette hardt mot hardt. Eller knallhardt mot knallhardt! Og da hjelper det lite om stang, snelle og snøre er sterkt som F… når kroken ikke holder mål. Men bruker man for tung krok blir det sjelden noe fisk å sette hardt mot hardt mot, for da går flua så dårlig i vannet at det ikke blir noe napp. Så det optimale hadde vært en tynn og lett krok (som VMC) som tåler "all verden". Hvor 0.50 ryker før kroken retter seg når den sitter skikkelig. Men en slik krok finnes vel ikke.

Hvilke dårlige erfaringer har du med Kamasan, Remy? Det virker jo som bra kroker, bortsett fra at jeg synes de er litt tunge og har for langt skaft.

Har Loop forresten forskjellige tubekroker? Eller bare den tykke tunge? Høres jo likevel ut som noe å vurdere, men da kompensere for vekta bak på flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.