Gå til innhold
Fiskersiden

Wobbler på fjellet


Ørretsjefen
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på hvilke erfaringer andre har med wobblere under fjellfiske etter ørret og røye. Da mener jeg fra land. Selv har jeg hatt brukbare resultater med ulike Rapala wobblere (ikke minst med en mini fat rap), men har egentlig ikke brukt dem nok til å kunne vurdere resultatene skikkelig. Vet at en kompis drar mye fin fisk med små- til mellomstore wobblere på oterlina i fjellvann. Ellers så hørte jeg også snakk om en som bruker en forholdsvis stor Rapala countdown i rødt/gult med gode resultater.

Hva sier dere?

Hva med Ruggen-gjengen, har dere forsøkt med wobblere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wobbler og ørretbombe kan absolutt anbefales! Særlig her nordpå er storørreten helt vill etter små rapala som fiskes over grunne områder.

Spesielt i vann der det er både ørret og røye, vil ørreten ofte søke inn på grunt vann og jage småfisk. Ellers er de såkalte lombolaene, eller luobbal(elveutvidelse, lone etc) som det heter på samisk, farlige plasser med de små wobblergutta[8D]

(jeg ber om unnskylding til eventuelle samiske medlemmer som måtte føle seg støtt for min sansynligvis elendige stavelse og oversetting av samisk. På tross av nick`et mitt her på forumet, må jeg innrømme at jeg stammer fra tjukkeste Oslo[ :P ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante: jeg mener å ha hørt at Oslo/østlandet faktisk er den plassen i Norge der det finnes flest samer!

Ellers er temaet om wobblere på fjellfiske ganske interessant. Jeg bruker wobblere fra kano, men fra land syns jeg kastelengden blir et så stort minus at jeg heller går over til vanslig slukfiske. En løsning for lengre wobblerkast er å feste avlange søkker ca 1 meter foran wobbleren. Da kommer man noe lenger ut. Men spørsmålet er jo om fisken lar seg skremme av søkket. Selv bruker jeg søkke på denne måten ved kano-dorging, og får fisk.

Uten at jeg har testet det ut spesielt mye, så mener jeg at søkket gjør at wobbleren også kan fiskes omtrent som en jigg. Dette får wobbleren til å se ut som en småfisk som "stanger mot bunnen" når man gjør spinnstopp, heller enn en fisk som flyter opp mot overflaten (dersom vi snakker om flytewobbler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av flygefisk

Hvilke farger har vist seg best etter ørreten? Bør jeg satse på wobblerne som ligner mest på ørret/røye eller er det andre faktorer som er viktigere? Bevegelse eller dybde wobbleren går på? Hvor store er de dere kaller små og mellomstore wobblere i cm?

variasjon er tingen! har fått 150g ørret på 11cm wobbler og 1,5 kilos på 3cm wobbler i samme vann.

ville gått for ørretfarger og ikke minst rødtgult når fisken er litt treig.[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder fargevalg så kan jeg kun uttale meg om Rapala-wobblere. Farger som har gitt mye stor fisk er: RT (rainbow trout), TR (trout), S og under vårfiske i kaldt vann: GFR....

Generelt så har jeg best erfaring med "ørretfargene" RT og TR.

Av wobbler-typer har jeg fått mest fisk på Original 11/9/7/5 cm, Countdown 5cm, Jointed 11/9cm og Taildancer...

Det må dog understrekes at disse erfaringene gjelder dorging etter fjellørret:) En Jointed på 11 cm er ikke akkurat en kastemaskin, men fra kano er den effektiv som fy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Har hatt gode erfaringer med wobblerfiske med små wobblere i inn- og utos, både Rapala, Salmo og Ron Thompson. De største fiskene blir gjene tatt på wobbler. Ellers er små wobblere fisket med ørretbombe effektivt, og man kommer langt ut med en lang stang.

Samme her. Funker som juling! Man bør selvfølgelig kaste "mykt", ellers er det stor fare for at ting henger seg opp. Personlig har jeg heller ikke hatt behov for å fjerne noen kroker på mine wobblere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbrakte en uke i sommer ved et vann for fjerde året på rad. Har fisket med vibrax-spinnere tidligere, men i år var det en som prøvde en ørretfarget Rapala longcast, 11 cm tror jeg. Det ble suksess. Han fikk mere fisk, og større fisk enn oss. Da jeg kom hjem begynte også jeg med denne wobbleren, og oppnådde svært gode resultater.Blant annet pers på ørret med 5,6 kg. Selvfølgelig er det en fordel med båt når man fisker med wobbler, men med tynt, glatt multisnøre og en god stang kaster man svært langt med en Rapala longcast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Breiflabben

Hvor dypt fisker dere wobblerne??

Slenger på et ekstraspørsmål i samme kategori: Er det optimale å fiske wobbleren rett over bunn, eller er det andre vannlag som er mer effektive med tanke på STOR fisk?

Mener selv at det er bunnfiske, men lurte på andres erfaringer. Kanskje bedre å spørre på den måten da ulike vann har ulike dybdeforhold osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fisket mye med sluk og spinner tidligere på fjellet,men etter at jeg begynte å bruke wobblere har jeg fått betydelig mere fisk..

jeg bruker små rapala og salmo wobblere..

salmowobblere av typen minnow og hornet har gitt meg sinnsykt med ørret på fjellet....

så de anbefales på det varmeste....

sjekk ut salmo sin hjemme side : www.salmo.com.pl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.