Gå til innhold
Fiskersiden

Selvpining - Mistet fisk og behøver forslag på hva det kan ha vært


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Var en tur ved kysten i går (brakkvannsfjord) og dengte litt sluk.

Etter en stund var det noe som tok en Viking Herring så brutalt at det smalt i hele stangen og snella hylte tvert. Fisken tok knappe 1 - 2 meter under overflaten og stupte som en løpsk ubåt rett ned i en steinur på bunn der det var dypere; den gikk rett ned for full maskin.

Jeg kjente med en gang at jeg lå dårlig an, kunne kjenne steinene på snøret. Og desverre - Senen ble slitt tvert av mot en kant.

Fryktelig bittert, for jeg har aldri kjent denne type fight før.

Forslag, er det noen som kjenner igjen mønsteret? Eller blir det bare vill spekulasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også tippe lyr, selv om de fleste lyrene jeg har tatt har fulgt pent mot land, helt til den er på noen meter dypt vann. Da har den tverrvendt og satt ut i utras jeg sjeldent har opplevd med annen fisk.

Lyr jeg har fått nært land, har eksplodert i utras med en gang jeg gjør tilslag!

De største lyrene jeg har fått er mellom 5 og 6kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyr

Guttungen min på 6 år fikk en god lyr i sommer, antatt å være 2-3 kg. Den beit på og var tung å dra opp (hans meninger), ikke no problem. Men når vi kunne se fisken, 1 meter fra båten, snudde den 180 grader og trakk rett nedover. Guttungen holdt igjen stanga (heldigvis), men sluken og sena røk tvers av. Jeg kjenner ikke til andre fisker som oppfører seg slikt som lyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.