Gå til innhold
Fiskersiden

Færre storørreter


mao
 Share

Recommended Posts

Interessant rapport dette, og jeg skal lese den ved leilighet. Men ved første gjennomlesning av sammendraget er det et par ting som skurrer. Hvis det er slik at siken har blitt større (noe som indikerer en tynnere bestand), og morten nesten er borte, hvordan henger det i hop med at ørreten ar fått større konkurranse i strandsonen? Riktignok oppholder siken seg mye ute i pelagialen, og kanskje ikke morten gjorde slik skade mange har hevdet i ulike sammenhenger? Men hvilken art utgjør da den konkurrenten som gjør det vanskeligere for ørret? Det står jo at ørreten i dag dominerer strandsonen sterkere enn for 20 år siden (eller gjør det ikke?). Dette henger vel ikke helt på greip?

Og det skrives at færre store ørret også henger sammen med mangelen på små byttefisk. Ja, men de små byttefiskene i gamledager var jo sik (og mort?), eller hva? Så kanskje bedre vekst på siken (og færre fisk) har ført til mindre mat for (stor)ørreten ute i pelagialen, og i tillegg mindre mat for den oppvoksende ørreten som er i ferd med å bli fiskespisende, slik at færre ørreter kommer igjennom "flaskehalsen"? Kanskje en overbefolking av sik ute i pelagialen, kombinert med mer småmort derfor ville gavne ørretens vekst og gi flere STORE ørreter, selv om bestanden av sik absolutt kan beskattes hardere dersom det er økt kvaliteten på denne man er ute etter? Vanskelig å få i pose og sekk...?

EDIT: Har nå lest rapporten grundig. Det virker åpenbart at siken har utkonkurrert og fortrengt morten i strandsonen og at dette er en grunn til at (små)ørreten ikke har fått det lettere. Den observerte "forgubbingen" av siken ute i pelagialen skyldes nok delvis at småsiken nå trekker inn på grunnere vann der den er tryggere, og at beskatningen av sik i Storsjøen (og i Åkrestrømmen under gytevandringen) er minimal sammenliknet med tidligere tider. Så kanskje morten egentlig var positiv for ørreten i den forstand at småsiken i større grad holdt seg ute i åpent vann den gangen det var mye mort i Storsjøen? Dette burde kanskje bidra til å nyansere bildet av morten som negativ for økosystemene..? Og kanskje en viktig grunn til at morten har blitt utkonkurrert er temperaturendringer etter reguleringen? Er det noen som kjenner ståa i Lomnessjøen (et par kilometer oppstrøms Storsjøen) som jo tidligere hadde en tett mortebestand?

Men uansett hvordan ørreten i strandsonen har det i Storsjøen; hovedproblemet i sjøen synes å være at ørreten ikke har byttefisk ute i de frie vannmasser. Det trofiske nettverket i sjøen virker nesten degenerert, og sjøen mangler en klar toppredator. Bestandene av gjedde og lake synes ikke å være særlig tette, og har heller liten påvirkning på økosystemet. Kanskje litt overraskende at gjedda ikke i større grad etablerer seg ute i pelagialen og spiser sik, slik man observerer i mange andre innsjøer, som Tyrifjorden og Sperillen. Jeg aner ikke hvorfor det er slik, men kanskje Storsjøens spesielle "badekaraktige" topografi med en ytterst smal og ubetydelig strandsone er en del av forklaringen? Dette forklarer kanskje også hvorfor det ikke er mer lake, den har rett og slett ikke noen byttefisk ute på dypere vann?

Det er interessant å lese om de ulike forslagene til hvordan man kan kultivere sjøen for å bedre ørretens situasjon. Jeg har dessverre ikke særlig tro på noen av dem! Utsetting av ørret virker fånyttes, medmindre man setter ut så store ørreter at de umiddelbart kan beite på relativt stor sik ute i pelagialen. Og da snakker vi om ørret som fort vekk må være 1kg+ og det er jo et håpløst prosjekt. Mindre ørret kommer ikke gjennom flaskehalsen, det er og blir hovedproblemet i sjøen. Å gjøre noe med sikbestanden KAN kanskje fungere. Det foreslås et mye hardere fiske etter sik, der man forhåpentligvis bryter noe av "forgubbingen" og kanskje øker reproduksjonen. Det er MULIG dette kan fungere til en viss grad, men vil ikke en hardere beskatning av sik også øke risikoen for at de som er igjen vokser seg enda større, og de nye små sikene som kommer til likevel søker seg til strandsonen der de i tillegg utkonkurrerer småørreten?

Nei, jeg mener det er to tiltak som gir best sjanser for å reetablere Storsjøen som storørretsjø. Det ene er å verne stor ørret. De få storørretene som har kommet gjennom nåløyet bør få drive sin viktige regulering av sikbestanden, i den grad den har noen reell betydning siden bestanden av stor ørret er så tynn. I tillegg bør de få sjansen til å reprodusere og bidra til å foredle genene for rask vekst hos ørreten i sjøen. Derfor mener jeg man bør innføre et størstemål på 40-60cm på ørret. De store ørretene er sikkert dårlig mat uansett...

Det andre forslaget mitt er nok langt mer kontroversielt; det er å sette ut lagesild (eller krøkle)! For denne sjøen formelig "skriker" etter en småvokst byttefisk ute i pelagialen som ørreten kan fråtse i. Og jeg er fullstendig klar over at dette kan være risikofylt, men hvor stor er egentlig risikoen? Ja, sikbestanden kan nok kanskje få seg en knekk, eller kanskje ikke en utsetting av lagesild vil fungere, og siken likevel utkonkurrerer den? Kanskje lagesilda heller utkonkurrerer den noe mer dyperegående røya? Det ville jo være synd, men i motsetning til forfatterne av rapporten synes ikke jeg røyebestanden virker å være særlig god. En røyebestand dominert av fisk i str 15-30cm er i mine øyne småfisk. Og selv om det kanskje er galt rent økologisk å risikere å "ofre" røya i Storsjøen, i et rent menneskelig perspektiv mener jeg dette er en ytterst lav pris å betale dersom vi ønsker å prioritere ørreten. Og siden det likevel er stadig færre som utnytter siken og røya som matkilde, og storvokst ørret er mer attraktiv, om ikke som mat så ihvertfall som rekreasjonskilde, så mener jeg faktisk det er riktig å forsøke litt kontroversielle tiltak og risikere å ødelegge sik og røyebestandene (som likevel har blitt delvis "ødelagt" etter reguleringen) dersom man faktisk ønsker å hjelpe ørreten. For hvis man ikke er villig til å gå helt nye veier ser ikke jeg særlig optimistisk på fremtiden til storørreten i Storsjøen, og jeg har liten tro på at vi skal kunne få i pose og sekk her. Og det er jo synd og skam dersom en unik storørretbestand ville forsvinne i en så stor innsjø som atpåtil har en av de fineste gyteelvene for stor ørret; Mistra.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.