Gå til innhold
Fiskersiden

Brisling


lars'n
 Share

Recommended Posts

Var i sommer så heldig å kunne hekle rundt 200 brisling..

Disse blei saltet med tanke på dorging og duppfiske... :)

Prøvde noen av de froleden på duppen, men synes de er litt for blaute enda.

Salta noen timer før de ble frosset med salt på.. (singelfryst) så plukka opp av frysen (hadde laka seg en god del i fryseren og) og pakka 10 og 10 i poser.

SPM er: Hvor lenge pleier dere å salte brisling til nevnte formål??

Og er det mulig å tine oppigjen og evt salte mer, uten at fisken blir ødelagt osm agn (blir den bare mer blaut eller osv osv)

mvh

Lars-Ivar

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar brislingen i ligge i 15% saltlake i 15t.Det er ikke noe problem å legge dem i saltlake etter dem er fryst.

Brislingen som er fisket på sommeren er litt "bløtere" i kjøttet kan det virke som.Det kan også være at du har saltet dem for lite.Jeg har ikke saltet dem slik du gjør,bruker kun 15% saltlake.

Lykke til med fiskingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar brislingen i ligge i 15% saltlake i 15t.Det er ikke noe problem å legge dem i saltlake etter dem er fryst.

Brislingen som er fisket på sommeren er litt "bløtere" i kjøttet kan det virke som.Det kan også være at du har saltet dem for lite.Jeg har ikke saltet dem slik du gjør,bruker kun 15% saltlake.

Lykke til med fiskingen :)

Regner med jeg har saltet for lite ja..

Hvor "seige" skal de være når de er passelig??

hos mine er det ikke noen rynker i skinnet, så for meg at dette skulle komme av saltinga..

Hvordan funker salta brisling/sild i forhold til agnfisk som ikke er salta? Lukter dem mindre?

Hvordan lukta er vet jeg ikke. men mye mindre kan det ikke lukte :) skulle en tru..

grunnen til salting er vel først og fremst at det skal sitte bedre på kroken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunn til at vi salter dem er at dem holder mye lenger når vi bruker agnskaller.

De blir seigere i fisken for å si det slik :)

Det er ikke noe problem å bruke dem i 5-6t,vist du ikke får fisk da :) Lukta vet jeg ikke noe om,men det lukter sikkert ikke noe dårligere.

Eller gjør dem det?De har jo ligget i vann så jeg vet ikke om de blir utvannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunn til at vi salter dem er at dem holder mye lenger når vi bruker agnskaller.

De blir seigere i fisken for å si det slik :)

Det er ikke noe problem å bruke dem i 5-6t,vist du ikke får fisk da :) Lukta vet jeg ikke noe om,men det lukter sikkert ikke noe dårligere.

Eller gjør dem det?De har jo ligget i vann så jeg vet ikke om de blir utvannet?

Kluet med saltlake/salting er å danne et saltere miljø utenfor fisken enn inni.

og siden salt trekker til seg vann vil vanninnholdet i fisken minske og den blir fastere..

kunne sikkert skrevet dette bedre, men kluet er at en trekker vann ut av fisken.

bare å se hva som skjer når en salter direkte på fisken (klippfisk, røyking osv) fisken laker seg da.

NB, hadde en lagt brislingen (saltvannsfisk) i terskvann ville den trukket til seg salt ;)

mvh

lars-ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.