Gå til innhold
Fiskersiden

Buster Jerk


Recommended Posts

Er buster ett elendig nybegynnerbete som hører hjemme i søpla eller er det ett bete som fortjener en plass i ett hvert fiskeskrin?

Dette er jo ett ganske relevant tema. Buster er jo ett av de første betene som kom på markedet. Antall gjedder over 10 kg tatt på dette betet er høyere enn på noe annet bete. Likevel er det altså folk som avskyr betet. Hva er det med at mange av de mest profilerte Jerkfiskere på død og liv skal ha negative holdninger til bl.a Buster Jerk? Jeg hører den ene jerkfiskeren etter den andre sier at Buster er ett skit-bete og at det finnes hundrevis av beten som fisker bedre. Det har etterhvert blitt en slags ”sport” å gjøre Buster til ett mobbeoffer blant mange av de fremste jerkfiskerne. Stadig vekk hører jeg kommentarer som: "Buster? Nei, da hopper jeg heller i vannet", "Buster er for nybegynere" osv. Når jeg hører dette må jeg le litt inni meg. Av alle beten jeg har testet ut, ligger buster helt der oppe i toppen når det gjelder gange og presentasjon i vannet. "ååh. Jeg kan ikke fiske med Buster for det er under min verdighet" ”Ååh jeg er en skikkelig tøffing, og jeg hater buster jerk.! Jeg fisker heller med håndgjorte beten bestilt i USA til 899 kr pr stk. Klart slike beten har nydelig finish, vakre og detaljerte farger som får lemmet til å reise seg hos de aller mest ivrige. Klart de betene fisker helt sikkert kanonbra for all del. Men fisker de bedre enn Buster til 139 kr??? Dette er noe jeg gjerne skulle hatt svar på, for jeg er ikke fullt så overbevist. Dette gjelder ikke bare beten fra Strike pro. Savage gear, Westin og salmo f.eks har masse forskjellige beten, men akkurat som Buster blir de undervurdert og lagt i glemmeboka. Er dette fordi de fisker dårlig eller er det fordi fiskerne ser på disse betene som ”for vanlige”? . Klart det finnes beten som er bedre på visse områder, og alle baits har sine sterke og svake sider. Dette er på ingen som helst måte noe forsøk på angrep eller kritikk mot andre beten, tvert imot. men det er en beskrivelse av hvordan jeg tolker dette. Jeg syns det er flott at det finnes forskjellige beten og at stadig nye er i utvikling. Håndgjorte beten er flotte, og de kommer det til å bli enda flere av i skrinet mitt fremover. Jeg har ett relativt bredt utvalg av beten allerede, og jeg gleder meg til gå berserk på Attitude, samt få nye i posten. Men Jeg fisker mye med Buster, Freestyler og lignende også, og det kommer jeg alltid til å gjøre. Og i motsetning til mange andre er jeg ikke ”flau” over å gjøre det. Det jeg er ute etter er å vite hva som gjør Buster så upopulært og ”flaut” blandt så mange?, noe jeg mener er litt rart og kanskje til og med litt barnslig. Noen som har ett fornuftig svar på det? ? ? og for de som finner tråden støtende så er ikke dette noe jeg sier for å kritisere enkeltpersoner :lol:

66529_s.jpg

Buster = Skitbete?????

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok noe som er gjeldende i de fleste fiskeformer.

Jeg kan nevne noen: Kjøpefluer, biltemawobblere, billigpimpler, komplette fiskesett i plastpakning osv...

Alt fanger fisk bare de blir brukt. Man øker sjansen for fangst hvis man lærer å bruke de rett.

Men alt i alt har de sin begrensning i forhold til de varene som har litt kvalitet og satt sammen riktig for ditt bruk.

Mulig at de håndlagde jerkene du snakker om , har et større spekter fisketeknisk.

Bruker man mye tid og penger på sitt fiske har man kanskje funnet ut at det er bedre å kjøpe færre baits og satse på de som fisker over et større område uten å bytte baits hele tiden. Totalen blir kanskje det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg startet med jerk-fiske, var det bare buster som ble solgt i Norge. Selv fikk jeg ikke mye fisk i starten, skylda la jeg på bete :lol: Så kjøpte jeg meg en salmo slider og fikk greit med gjedde på den. Konklusjonen ble at buster var dårlig, selv om det sikkert var meg som fiska den feil :lol: Det hender at buster blir duppa en gang i blandt, men første valge er det ikke. Freestyler og slider liker jeg bedre, så de kastes ofte. Ellers går det i phantom,jerko,hjemmelaget,power probe,big bandit+++ Pris og finish bryr meg lite, for meg betyr gangen alt. Nå har jeg bestilt mye snadder fra Musky shop, bare uprøvde beter, så det blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler litt inni meg hver gang jeg ser dere jerkere kalle det "beten". Er det fordi det er stort sett bare svensker som driver med det, og at dere får input derfra og låner noen av uttrykkene? Eller er det Walmann som har balletak på alle norske jerkere?

Sorry for avsporingen Morten, innlegget ditt er relevant og artig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler litt inni meg hver gang jeg ser dere jerkere kalle det "beten". Er det fordi det er stort sett bare svensker som driver med det, og at dere får input derfra og låner noen av uttrykkene? Eller er det Walmann som har balletak på alle norske jerkere?

Sorry for avsporingen Morten, innlegget ditt er relevant og artig :)

hehe det har jeg ikke noe bra svar på gitt :) Finnes det i det hele tatt ett Norskt ord for "beten"? Det har jeg faktisk aldri tenkt på. Men Fort gjort å bli litt svensk ja. ord som f.eks Spø og beten blir stadig oftere brukt merker jeg. :blush:

Når jeg startet med jerk-fiske, var det bare buster som ble solgt i Norge. Selv fikk jeg ikke mye fisk i starten, skylda la jeg på bete :) Så kjøpte jeg meg en salmo slider og fikk greit med gjedde på den. Konklusjonen ble at buster var dårlig, selv om det sikkert var meg som fiska den feil :o Det hender at buster blir duppa en gang i blandt, men første valge er det ikke. Freestyler og slider liker jeg bedre, så de kastes ofte. Ellers går det i phantom,jerko,hjemmelaget,power probe,big bandit+++ Pris og finish bryr meg lite, for meg betyr gangen alt. Nå har jeg bestilt mye snadder fra Musky shop, bare uprøvde beter, så det blir spennende.

Startet å fiske med Buster selv, og træla litt med å få bra gange i starten. Men etterhvert lærte jeg å kjenne den. Det er jo mye av grunnen til at jeg syns det er bra. Etter å ha fisket med Buster i over 2 år har jeg den riktige teknikken inne, og da er det riktig moro å fiske med det. :) Men hver sin smak selvfølgelig. Etter jeg ble kjent med Erik har jeg også fått øynene opp for andre beten. Phantom, Mukynicke og Wolfcreek bl.a. Og jeg er veldig takknemlig for den veiledningen jeg har fått både når det gjelder kjøp av beten og fisketeknikker. Men du verden som jeg storkoser meg de gangene jeg får mere fisk enn han på Buster :D

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet å fiske med Buster selv, og træla litt med å få bra gange i starten. Men etterhvert lærte jeg å kjenne den. Det er jo mye av grunnen til at jeg syns det er bra. Etter å ha fisket med Buster i over 2 år har jeg den riktige teknikken inne, og da er det riktig moro å fiske med det. :) Men hver sin smak selvfølgelig. Etter jeg ble kjent med Erik har jeg også fått øynene opp for andre beten. Phantom, Mukynicke og Wolfcreek bl.a. Og jeg er veldig takknemlig for den veiledningen jeg har fått både når det gjelder kjøp av beten og fisketeknikker. Men du verden som jeg storkoser meg de gangene jeg får mere fisk enn han på Buster :o

Enig med deg der Morten. :):blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" ”Ååh jeg er en skikkelig tøffing, og jeg hater buster jerk.! Jeg fisker heller med håndgjorte beten bestilt i USA til 899 kr pr stk.

dette synes jeg er et godt poeng! er det prisen som bestemmer hva vi fisker med?? for min egen del går det mye buster, og blant annet har den og b. bandit utkalssert ''beter'' som hellhound, phantom, pig og manta i enkelte tilfeller. jeg tviler sterkt på at fisk hogger på et ''bete''(mye enklere å skrive bete :lol:) ut fra prislapp eller om det er håndlagd i usa!

om det er personen som ikke klarer å fiske med den kan godt hende, men spør du meg er den svært lettfisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe det har jeg ikke noe bra svar på gitt :) Finnes det i det hele tatt ett Norskt ord for "beten"? Det har jeg faktisk aldri tenkt på. Men Fort gjort å bli litt svensk ja. ord som f.eks Spø og beten blir stadig oftere brukt merker jeg. :lol:

Startet å fiske med Buster selv, og træla litt med å få bra gange i starten. Men etterhvert lærte jeg å kjenne den. Det er jo mye av grunnen til at jeg syns det er bra. Etter å ha fisket med Buster i over 2 år har jeg den riktige teknikken inne, og da er det riktig moro å fiske med det. :) Men hver sin smak selvfølgelig. Etter jeg ble kjent med Erik har jeg også fått øynene opp for andre beten. Phantom, Mukynicke og Wolfcreek bl.a. Og jeg er veldig takknemlig for den veiledningen jeg har fått både når det gjelder kjøp av beten og fisketeknikker. Men du verden som jeg storkoser meg de gangene jeg får mere fisk enn han på Buster :D

Her har du essensen for min del, jeg lærte meg Jerko og Phantom en stund før buster kom på markedet og ble mine favoritter. Og de bruker jeg 90% av glidertiden min i dag og.

Ang ordet beten/baits, jeg for min del begynte å bruke det i sin tid fordi jeg synes ordet agn var så dølt og back then så var det ikke så mye av dette fisket i Norge og jeg hang på amerikanske/svenske fora og adopterte derfra.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeren har mest å si. Fargen kan til tider ha enormt mye å si (spør Vilhelm; 12-1). Man bør være utstyrt med varer som dekker alle dyp. Varene bør kunne funke med forskjellig fart/innfisking. Noen ganger funker overflateagn best (sjelden, men klart fetest), noen ganger skal ting serveres sakte, andre ganger fort osv. Konklusjonen er uansett at den beste FISKEREN til syvende og sist plukker mest fisk. Og noen ganger funker bare ikke jerk bra. Da er det bare å plukke fram agnfisken. Sånn er det bare, like it or not. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja vi får starte et sted.

påstand 1

Buster er jo ett av de første betene som kom på markedet. Antall gjedder over 10 kg tatt på dette betet er høyere enn på noe annet bete.

I hvilket land er vi i nå, tenker da både på at du sier at buster var først og har flest 10+ ?

påstand 2

Hva er det med at mange av de mest profilerte Jerkfiskere på død og liv skal ha negative holdninger til bl.a Buster Jerk?

Jeg skjønner ikke hvor du har dette fra, hvis du tenker på Norge så er det jo det bete det skrives mest om i AOF og de som skriver der er vel profilerte jerkfiskere ?

påstand 3

"Buster? Nei, da hopper jeg heller i vannet", "Buster er for nybegynere" osv. Når jeg hører dette må jeg le litt inni meg. Av alle beten jeg har testet ut, ligger buster helt der oppe i toppen når det gjelder gange og presentasjon i vannet.

Nå vet jeg ikke hvor mange du har fisket med å jeg vet ikke hvor mange beten du har fått testet i ditt liv, men hvis jeg skal gjette så er det ikke et ekstremt høyt antall , og du har ikke hatt andre beten i mer en et halvt år det jeg vet. Og sommeren har vært i mellom så det er vel ikke rart at buster for deg ligger på topp.

Så når du sier at den har så riktig gange å presenteter seg så riktig hva slags bete sammenligner du med ?

Og hva er CV din på dette bete som du får til å gå så perfekt ?? Sniper tar alt.

påstand 4

Jeg har ett relativt bredt utvalg av beten allerede, og jeg gleder meg til gå berserk på Attitude, samt få nye i posten. Men Jeg fisker mye med Buster, Freestyler og lignende også, og det kommer jeg alltid til å gjøre

Det var her jeg skjønte at innlegget ditt var en spøk. Definer et brett utvalg, altså i antall ?.......... og fortell meg når du skal gå beskjerk på attitude ? Og hvilke alternativer har du hatt utover buster og freestyler før du fikk beten av gutta fra Sverige å Norge i våres ??

Så kan jeg jo si hvorfor jeg ikke synes noe om Buster, for meg blir det som å ismeite etter gjedde på Jarenvannet eller ismeite etter abbor på Lysern. Buster er veldig forutsigbar i gangen og det er svært lite du kan få gjort uten om å fiske normalt eller raskt. Det går side to side ferdig med det å ja vil jeg ha et bete som bare gjør det så setter jeg på Phantom.

Nei for meg er jerkfiske mye mer en antall gjedder i båt, det er å teste, det er å få bete til å gå slik jeg ønsker det. De lystrer rett og slett de forskjellige type jerk, du vet det stuper, du vet du får en bellyflash, du vet du får et lengre glid med de forskjellige typer jerk. Jeg tar alltid av prislappen hvis det sitter på selve bete så det ser ikke gjedda, så du var opptatt av hva beten koster, men jeg tror ikke gjedda tenker på det.

Og når man seriøst kan si (fra produsentens side)at buster fisker bra i alla legen da skjønner jeg fort at her har man et veldig behov for å snakke frem et bete........... og det liker jeg ikke, vær for ***** meg ærlig, ikke kom med slikt tull.

Nei få litt jerkhår bak øra du gutt......................

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja vi får starte et sted.

påstand 1

Buster er jo ett av de første betene som kom på markedet. Antall gjedder over 10 kg tatt på dette betet er høyere enn på noe annet bete.

I hvilket land er vi i nå, tenker da både på at du sier at buster var først og har flest 10+ ?

påstand 2

Hva er det med at mange av de mest profilerte Jerkfiskere på død og liv skal ha negative holdninger til bl.a Buster Jerk?

Jeg skjønner ikke hvor du har dette fra, hvis du tenker på Norge så er det jo det bete det skrives mest om i AOF og de som skriver der er vel profilerte jerkfiskere ?

påstand 3

"Buster? Nei, da hopper jeg heller i vannet", "Buster er for nybegynere" osv. Når jeg hører dette må jeg le litt inni meg. Av alle beten jeg har testet ut, ligger buster helt der oppe i toppen når det gjelder gange og presentasjon i vannet.

Nå vet jeg ikke hvor mange du har fisket med å jeg vet ikke hvor mange beten du har fått testet i ditt liv, men hvis jeg skal gjette så er det ikke et ekstremt høyt antall , og du har ikke hatt andre beten i mer en et halvt år det jeg vet. Og sommeren har vært i mellom så det er vel ikke rart at buster for deg ligger på topp.

Så når du sier at den har så riktig gange å presenteter seg så riktig hva slags bete sammenligner du med ?

Og hva er CV din på dette bete som du får til å gå så perfekt ?? Sniper tar alt.

påstand 4

Jeg har ett relativt bredt utvalg av beten allerede, og jeg gleder meg til gå berserk på Attitude, samt få nye i posten. Men Jeg fisker mye med Buster, Freestyler og lignende også, og det kommer jeg alltid til å gjøre

Det var her jeg skjønte at innlegget ditt var en spøk. Definer et brett utvalg, altså i antall ?.......... og fortell meg når du skal gå beskjerk på attitude ? Og hvilke alternativer har du hatt utover buster og freestyler før du fikk beten av gutta fra Sverige å Norge i våres ??

Så kan jeg jo si hvorfor jeg ikke synes noe om Buster, for meg blir det som å ismeite etter gjedde på Jarenvannet eller ismeite etter abbor på Lysern. Buster er veldig forutsigbar i gangen og det er svært lite du kan få gjort uten om å fiske normalt eller raskt. Det går side to side ferdig med det å ja vil jeg ha et bete som bare gjør det så setter jeg på Phantom.

Nei for meg er jerkfiske mye mer en antall gjedder i båt, det er å teste, det er å få bete til å gå slik jeg ønsker det. De lystrer rett og slett de forskjellige type jerk, du vet det stuper, du vet du får en bellyflash, du vet du får et lengre glid med de forskjellige typer jerk. Jeg tar alltid av prislappen hvis det sitter på selve bete så det ser ikke gjedda, så du var opptatt av hva beten koster, men jeg tror ikke gjedda tenker på det.

Og når man seriøst kan si (fra produsentens side)at buster fisker bra i alla legen da skjønner jeg fort at her har man et veldig behov for å snakke frem et bete........... og det liker jeg ikke, vær for ***** meg ærlig, ikke kom med slikt tull.

Nei få litt jerkhår bak øra du gutt......................

:):)

Det var da voldsomt til svar på tiltale da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Buster er veldig forutsigbar i gangen og det er svært lite du kan få gjort uten om å fiske normalt eller raskt. Det går side to side ferdig med det å ja vil jeg ha et bete som bare gjør det så setter jeg på Phantom.

hehe, den er vel ikke så ille? så lenge det er snakk om en troverdig gange så er det samma om den hopper venstre-til høyre hele tiden?.... men er det snakk om å gjøre sport ut av det så skjønner jeg poenget med noe mindre monotont, men hva vet jeg, har ikke prøvd alle verdens jerkbaits heller.

:blush: synes en ting er dårlig(inkludert noe av det du sier) og der er at den ikke kaster noe spes. langt.. men for all del er den vert pengene.

det er tross alt kun et ''bete'', å om den ikke bellyflasher, stuper eller stikker nesa opp av vannet som en f.eks pig gjør,

så har den et bruks område og det er å glide fra side til side....det er derfor det finnes fler typer forskjellige beter er det da ikke walmann? et bredt utvalg er viktigst? :D

Endret av eseba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dette si at du får et mer fisketeknisk spekter med de mer påkostede/andre baits? (ref post 2)

Det er vel ikke prisen som gjør det, men et ikke masseprodusert plastikkbete har nok ofte mer å by på.

Gutta sitter hjemme i snekkerbua si å vekter på forskjellige steder. Noen har vekter opp til 8 forskjellige steder. Så man kan f.eks ha to cobbs redneck som kan ha forskjellig gange (selv om de i utgangspunktet skal være helt like) noe som gjør det hele mer fasinerende.

En buster er et side to side bete ferdig med det, du kan dra så du blir blå så kanskje kanskje får du bete til å gjøre noe utover det normale men det skal mye til, men til tider er side to side det beste det betviles ikke.

Dette har mye med hva jeg ønsker å oppnå med hobbyen min ut i fra min innfallsvinkel.

Jeg har brukt mye tid og penger på å lære masse beten å kjenne, sammen med stenger å sneller, jeg er helt sikker på at jeg ikke får noe mer fisk en andre, kanskje det er motsatt og kanskje det vil være det noe år fremover, men jeg er 100 % sikker på at buster ikke fisker bra i alle legen å det er der jeg ønsker å finne ut av hva som gjelder. Men det kan bli mange blanketurer, men etterhvert så er jeg sikker på at jeg kommer til å finne et mønster i forhold til hva bør jeg bruke når, å slik som vintrene i Norge nå har blitt så kan man jerke på bra steder året rundt og da bør man veta hva man skal sette på, men det er lenge til før jeg er der, men uten å prøve så er jeg sikker på at man ikke kommer noen vei.

Har du blitt slått med en Buster Jerk som liten, Walmann? :D

Trur Waldemar fikk en buster i futtuten som liten.

Det var da voldsomt til svar på tiltale da...

hehehe sant nok, kanskje litt i overkant, men avklart med Morten hehehehe. Men det at buster er liksom vegen til jerklykke går jeg ikke med på, de som sier det har ikke prøvd ut så mye annet. I Norge så er det ingen tvil om at buster og big bandit fanger mest fisk etter som det er nesten det eneste bete du får kjøpt. Alle som skriver om jerk i f.eks AOF har big bandit eller buster som sitt favorittbete og jeg tror rett og slett at de må si det, noen selger jo dette bete i egen butikk,andre ser ut til å være sponset/ha et godt forhold til og som en av journalistene i AOF skrev til meg, man kan ikke skrive om ting i AOF som ikke selges over disk i Norge, så da kan man begynne å lure på hvor troverdigheten til skribentene er å hvilken frihet de har.

Med gjeddfeber (falsk eller sann) så fikk bete en utrolig bra start og de fikk et salg på sine ting som de virkelig skal ha ros. Med så mange solgte agn (beten) så vil det også bli tatt fisk på de og mange mange (sikkert med go grunn) synes buster er det beste bete, men det er så langt i fra alle vann alle områder der man kan ha buster som favoritt hvis man er ute etter å få fisk slik er det bare.

Det er en mann David Lunqvist som er knall go på jerkartikkler, han anbefaler beten på kryss og tverrs av produsenter, bete (agnlagere) noe som gir meg en større troverdighet når jeg leser hans ting en f.eks ting i AOF der alt virker som en stor rekalme annonse, men klar de for sikkert økt salget med jeg tror ikke AOF er med å øker kunnskapen.

Men skal puste ut å gi meg nå heheheh. Har min nest størte gjedde på en big bandit å i går kjøpte jeg meg en buster heheheheh. galskap men men. Der er det rett og slett fargen jeg er ute etter å få testet.

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser en mort stim som dette så er det i hverfall ingen tvil hos meg, dette må jo prøves ut.

Her sitter gutta å snekkrer,blyer,maler mm og det er i hverfall ingen tvil om at gleden av å fiske med et slik bete er større en en masseprodusert plastbete.

Å jammen har ikke gjedda mort på sin meny så kanskje kanskje har jeg gjort et smart valg.

47478-m.jpg

Her også. Her har Nickals også brukt treskjæring for å sette en ekstra spiss på bete, å slike ting setter jeg pris på, gjedde gir sikkert ***** men gud å kult å fiske med et slikt bete.

5332-1491820710-PICT0024.JPG

Jeg får sikkert ikke mer fisk, men det er noe ved å sette på noe nytt,noe pent noe som i utgangspunktet ikke er så forutsigbart.

Kanskje begge dissse betene her helt dølle, men uten å prøve så vet man i hverfall ikke. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp tlf fra kompis Trond, som hadde fått ei purke på drøyt 11. Tatt på noe man stort sett får kjøpt over disk i de fleste oppegående sjapper på det sentrale Østlandet. Tror nok det viktigste er å være ute der det skjer når det skjer. Sjøl er jeg nok mer opptatt av at ting funker, mens Walmann også legger vekt på estetikken, og jeg ser ikke noe galt i det. Hjemmelagde ting blir jo nesten som smykker å regne. Enkelte av de hadde jeg knapt turt å sjøsette med tanke på at de snart skulle bli ripete av gjeddetenner. Et annet moment er nok også at det tross alt er noe mer tungvint å bestille ting på nett, og kanskje også noe mer sjansepreget om man ikke har testet det før, men her kan man selvsagt også oppleve å sitte med en samling godbiter som slår alt annet. Prisen på håndlagde vs masseproduserte ting spiller nok også en rolle. Men bottom line er uansett at man trives med sitt fiske. I mine øyne er det først og fremst det fiske handler om; trivsel. c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp tlf fra kompis Trond, som hadde fått ei purke på drøyt 11. Tatt på noe man stort sett får kjøpt over disk i de fleste oppegående sjapper på det sentrale Østlandet. Tror nok det viktigste er å være ute der det skjer når det skjer. Sjøl er jeg nok mer opptatt av at ting funker, mens Walmann også legger vekt på estetikken, og jeg ser ikke noe galt i det. Hjemmelagde ting blir jo nesten som smykker å regne. Enkelte av de hadde jeg knapt turt å sjøsette med tanke på at de snart skulle bli ripete av gjeddetenner. Et annet moment er nok også at det tross alt er noe mer tungvint å bestille ting på nett, og kanskje også noe mer sjansepreget om man ikke har testet det før, men her kan man selvsagt også oppleve å sitte med en samling godbiter som slår alt annet. Prisen på håndlagde vs masseproduserte ting spiller nok også en rolle. Men bottom line er uansett at man trives med sitt fiske. I mine øyne er det først og fremst det fiske handler om; trivsel. c",)

:) kloke ord.... ;)hehe

Endret av eseba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp tlf fra kompis Trond, som hadde fått ei purke på drøyt 11. Tatt på noe man stort sett får kjøpt over disk i de fleste oppegående sjapper på det sentrale Østlandet. Tror nok det viktigste er å være ute der det skjer når det skjer. Sjøl er jeg nok mer opptatt av at ting funker, mens Walmann også legger vekt på estetikken, og jeg ser ikke noe galt i det. Hjemmelagde ting blir jo nesten som smykker å regne. Enkelte av de hadde jeg knapt turt å sjøsette med tanke på at de snart skulle bli ripete av gjeddetenner. Et annet moment er nok også at det tross alt er noe mer tungvint å bestille ting på nett, og kanskje også noe mer sjansepreget om man ikke har testet det før, men her kan man selvsagt også oppleve å sitte med en samling godbiter som slår alt annet. Prisen på håndlagde vs masseproduserte ting spiller nok også en rolle. Men bottom line er uansett at man trives med sitt fiske. I mine øyne er det først og fremst det fiske handler om; trivsel. c",)

Mye sant i dette Cato og for meg så verdsetter jeg et flott bete og håndarbeidet som er lagt ned i det, dette gir en ekstra dimensjon for min del å de har som oftest mer å by på fisketeknisk.

Slik har jeg egentlig alltid vært, fisker heller med fluer bundet av Pero og ErikR en vanlige kjøpefluer selv om det koster litt mer, husker tilbake i tid da Toril Kulbu's hadde noen sett med utrolige flotte fluer, de måtte jeg ha.

Siste setningen din er det alt bør handle om, uansett hvilken innfallsvinkel man velger for sitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tok visst helt av!! Visste ikke at selveste Walmann skulle være så hårsår gitt :( Og det at du slår meg i senk med det 1 side lange skrivet ditt er ikke akkurat noe nederlag for meg da jeg ikke skrev dette av den grunnen du trodde. For å håne deg, stakkar :) Jeg har ikke testet veldig mange beten nei, og jeg sitter ikke på så mye kunnskap som deg. Det er heller ikke noe jeg har prøvd å utfordre deg på, Så senk skuldrene og ta det med ro:) Dette var kun ett forsøk på å være litt humoristisk. heheh.

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye sant i dette Cato og for meg så verdsetter jeg et flott bete og håndarbeidet som er lagt ned i det, dette gir en ekstra dimensjon for min del å de har som oftest mer å by på fisketeknisk.

Slik har jeg egentlig alltid vært, fisker heller med fluer bundet av Pero og ErikR en vanlige kjøpefluer selv om det koster litt mer, husker tilbake i tid da Toril Kulbu's hadde noen sett med utrolige flotte fluer, de måtte jeg ha.

Siste setningen din er det alt bør handle om, uansett hvilken innfallsvinkel man velger for sitt fiske.

I den andre enden av skalaen har man jo kveitepilken man kan kjøpe, som stort sett besto av en Svenskepilk og noen billige plastblekkspruter. Prisen på underverket var den nette sum av en tusenlapp. For samme pris får man ti pakker Storm-shader som neppe fisker dårligere.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fra spøk til alvor fra min side.

Jeg må si meg enig i mesteparten av det Erik sier. Og når det gjelder det du skreiv er det vel ikke mye annet enn å si at du har rett. Men for meg er det viktigere at betet leverer bra med fisk, og det er uavhengig om betet er masseprodusert eller ei. Så lenge det leverer varene så er det jo ingen grunn til å slutte å fiske med det mener nå jeg. Men håndgjorte baits har flott finish og nydelige detaljer, og jeg har etterhvert fått øynene opp for mange av dem. Og ja, det er moro å fiske med slike beten. :D Men buster vil for alltid ha en plass i skrinet mitt. Det var det jeg ville fram til. Har jo til eksempel 4 gjedder over 7 kg på buster i år, hvorfor skal jeg da kutte det ut? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fra spøk til alvor fra min side.

Jeg må si meg enig i mesteparten av det Erik sier. Og når det gjelder det du skreiv er det vel ikke mye annet enn å si at du har rett. Men for meg er det viktigere at betet leverer bra med fisk, og det er uavhengig om betet er masseprodusert eller ei. Så lenge det leverer varene så er det jo ingen grunn til å slutte å fiske med det mener nå jeg. Men håndgjorte baits har flott finish og nydelige detaljer, og jeg har etterhvert fått øynene opp for mange av dem. Og ja, det er moro å fiske med slike beten. :) Men buster vil for alltid ha en plass i skrinet mitt. Det var det jeg ville fram til. Har jo til eksempel 4 gjedder over 7 kg på buster i år, hvorfor skal jeg da kutte det ut? B)

Er du enig med meg ?? Hvor har det blitt av den litt opprørske 17 åringen som skal være i mot alt og alle.

Klart du ikke skal fjerne buster fra kassa de, til tider er buster bra, men inte i alle legen.

Prøvde selv buster i går, men fikk ikke noe på den, måtte en beaver til å et gummibete laget av mangeboy79.

Look at this Morten Opsal, vant på ebay i går....................

http://pikewallis.blogspot.com/2008/10/mus...ilver-fish.html

kommer snart i posten å ja denne tror jeg kommer til å fange mer en buster, selv uten prislapp.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.