Martin Lopez

Gjør det selv , by Lopez

Recommended Posts

Tiden er min verste fiende- Hver gang jeg går inn på verkstedet ser jeg flere kasser med råstøp som utålmodig venter på noen strøkk med lakk for endelig å kunne gjøre jobben disse modeller er kontruert til: FISKE !

Jeg vet at det finnes en god del kreative skjell derute som ønsker å lage egne saker og med personlig preg. Derfor har jeg bestemt meg for å legge ut flere av mine modeller ut til salgs som råstøp og halvfabrikat til rett pris.

Alle modeller er håndspikede av meg selv, deretter reprodusert og håndstøpede i integral skum.

IMG_2339.JPG

LOPEZ PIKE HUNTER 18 cm., lakkert og klar til å montere dykke skje. Farge Blå-sølv + antikamo. Begrenset opplag til en pris av kr.25 per stk. i poser a 4 stk. Metall skje følger

Pike%20Hunter%20webshop.JPG

LOPEZ PIKE HUNTER JERK, råstøp og klar til balansering med lodd på underside. Med denne modellen kan du frese spor på underside slik at du kan skape dine egne ganger og synke hastighet. Anbefales sterk til dere Jerkere !Det er brukt gjennomgående syrefastfjærtråd og frest spor til dykkeskje om modellen ønskes brukt som wobler. Skal denne brukes som jerk, kan sporet tettes. Selges til en pris a kr. 15 per stk. i poser a 10 stk.

Coast%20Jerk%20web.JPG

Min baby Lopez Coast Jerk 10 gr. Ett must i enhver fiskerens sortiment ! Er som poteten : brukes til all rovfisk fra aspen til havvabbor.

Konstruert med instøpt syrefastfjærtråd med bly. Ferdig avbalansert , sakte horisontal synkende. Pris kr. 15 per stk. i poser a 10 stk.

IMG_2358.JPG

Fargekombinasjoner som fisker.

IMG_2352.JPG

Lopez Hunter jerk 10 + 7 gram. Storfanger som ble konstruert for innenlandsfiske med mange stor ørret og røye på samvitigheten.

Konstruert med instøpt syrefastfjærtråd med bly. Ferdig avbalansert , sakte horisontal synkende. Pris kr. 15 per stk. i poser a 10 stk.

Sandsil%20halvfabrikat-%20web.JPG

Den mindre kjente Lopez Sandsil 20 gr.- ekstremt langkastende imitasjon av tobis. Med Lopez Sandsil kan man få til 2 forkjellige ganger avhenged av hvor kroken festes. Er blitt tipset om at flere trollere bruker denne modellen i Randsfjord og Mjøsa , det viser seg å imitere krøkla veldig godt.

Konstruert med instøpt syrefastfjærtråd med bly. Ferdig avbalansert , sakte horisontal synkende. Pris kr. 15 per stk. i poser a 10 stk.

Lakkeringstriks eller metoder deler jeg gjerne med dere. Om noen av dere viser interesse eller har spørsmål relatert til selvbygging ikke nøl med å besvare denne tråden.

Edited by Xplorer1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvilken type lakk bruker man?

Som med all overflate behandling, er det forarbeid og grunningen som er viktigst. Når man støper med integrall skum er man alltid nødt til å bruke slippmiddel ( om ikke fester alt seg i formen). Rester av slippmiddel følger med råstøpen og denne må fjernes ved skrubing ( jiff er ypperlig). Legg emnene i varmt vann og skrubb. Skyll deretter og tørk over med feks. rødspritt. OBS. fingerne må ALDRI komme i kontakt med det som skal lakkeres ( det gjelder alt)Bruk engangs hansker uten talkum.

Deretter er det plast priming som er viktigst. Av priming og lakk har faktisk Biltema alt det som tregns for en vellyket resultat for selvmakere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopez Coast Jerk er i hvertfall kanonbeten! Den har levert bra med SØ i år!

Jeg bestiller en pose med Lopez Coast Jerk av deg jeg, så får vi se om jeg duger til airbrush-arbeid :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lopez Coast Jerk er i hvertfall kanonbeten! Den har levert bra med SØ i år!

Jeg bestiller en pose med Lopez Coast Jerk av deg jeg, så får vi se om jeg duger til airbrush-arbeid :)

Fisken bryr seg aldri om finishen- det er kun fiskeren som gjør. Ett par spray flasker med riktig fargetoner gjør underverker.Til dekorering av prikker & strekker holder det med å bruke spritttusj. 3D Øyne er meget lett å lage selv hjemme også med klar epoksy lim og tusj. Min 1. artikkel i Villmarksliv var akkurat om emnet og om hvor viktig øyne er for redskap man bruker i enden av snøret.

Edited by Xplorer1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest StadJon

I forbindelse med prat om 3-D øyne så lurer jeg på om det stemmer at rovfisk viker unna ting som har store øyne?

Edited by StadJon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etter rask, logisk tankegang trur eg me kan konkludere med at rovfisk ikkje vert skremt av store auger.

:blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest StadJon

:blink:

Tenkte på det i sammenheng med å ha hørt at surfere maler diiigre stirrende øyne under brettene sine pga at de skal ha en avskrekkende effekt på hai. Men etter å ha sjekket det nå så virker det til å være mer en type "vandrehistorie".

Edited by StadJon

Share this post


Link to post
Share on other sites
:)

Tenkte på det i sammenheng med å ha hørt at surfere maler diiigre stirrende øyne under brettene sine pga at de skal ha en avskrekkende effekt på hai. Men etter å ha sjekket det nå så virker det til å være mer en type "vandrehistorie".

mal så store øyne på en sluk, så stikker nok fisken :blink::)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Øyne på fiskeredskap i enden av snøret er viktigere en det mange tror og det er til tiders det som utløser at mistenksom rovfisk bitter på.

Tilbake til tråden: Det er hyggelig å merke at det er mange derute som vil bruke vinteren til farge utforskning med mine kastewoblere. Jeg kan desverre ikke besvare alle e-post relatert til emnet som hver enkel av dere stiller. Derfor er det best om man bruker forumet til formålet slik at flere får nytte av det. Noen av spørsmål som gjentar seg er:

  • Hvordan får man sølvblank dekor? Sølvfarge brukes som kamuflasje av fisk som normalt befinner seg i det frie vannmasse og det er greit med innslag av sølv, men ikke overdriv. Bruk noe så enkelt som sølvflake ( reflekterer lyset bedre en jevn sølv) Flaken dryses over klar lakken- la det feste seg og lakker oppå nytt. Eller nå som julen er rundt hjørne: Klipp små strimler av sølvjulepynt-lakker og legg pent strimler på tvers av wobleren( gir kontrast effekt)- la det sette seg og lakker på nytt.
  • Kroker & splittringer: Ja , dere får handle disse av meg også
  • Bestilling: Gå inn på kontakt side på mine hjemmesider og skriv deres adresse og det som kreves for å bli registrert som kunde. Skriv gjerne halvfabrikata og hva dere ønsker i emne feltet.
  • Mine woblere lanseres i 2009 til en pris a kr. 150 for 2 stk. i pose ( gidder ikke å misbruke ressurser på fansi embalasje)

Skal også ta meg tid til å legge frem tips om holdere til lakkering .

Share this post


Link to post
Share on other sites

jepp, kommer til å bestille et lite lass, har mine farger som funker i elva, akkurat som å velge farger på fluene dette her xD

supert at vi får tilgang til dette

:blink::)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest StadJon

Som avtalt via PM så legger jeg ut spørsmålet mitt her:

Jeg leker litt med tanken om å kjøpe meg litt balsatre og forsøke meg på å lage meg noen egne kunstagn (poppere i første omgang), mest for moro skyld. Jeg syns det er veldig interessant å utforske design via tegning og nå har jeg, som følge av tråden din, fått litt inspirasjon til å forske litt på selve konstruksjonen.

Tanken er å starte veldig lett og enkelt, bare for å få en ide rundt hva som må gjøres. Kikker på blant annet en hobbyforretning i Oslo som selger stykker av balsatre, men det er bare tynne flak à 2.5 mm.

Kan du gi en anbefaling på hvor tykt materiale jeg bør titte etter, hvis jeg skal spikke/skjære meg noen former til poppere og hvordan det best gjøres med tanke på festetråden til kroker?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Som avtalt via PM så legger jeg ut spørsmålet mitt her:

Jeg leker litt med tanken om å kjøpe meg litt balsatre og forsøke meg på å lage meg noen egne kunstagn (poppere i første omgang), mest for moro skyld. Jeg syns det er veldig interessant å utforske design via tegning og nå har jeg, som følge av tråden din, fått litt inspirasjon til å forske litt på selve konstruksjonen.

Tanken er å starte veldig lett og enkelt, bare for å få en ide rundt hva som må gjøres. Kikker på blant annet en hobbyforretning i Oslo som selger stykker av balsatre, men det er bare tynne flak à 2.5 mm.

Kan du gi en anbefaling på hvor tykt materiale jeg bør titte etter, hvis jeg skal spikke/skjære meg noen former til poppere og hvordan det best gjøres med tanke på festetråden til kroker?

Poppere er det letteste man kan starte med og det er faktisk moro å fiske med slike. Jeg har ett par spørsmål til dere mange selvbyggere som "må" starte med balsa : Hvorfor balsa ?

Jeg må selv inrømme at jeg selv startet med balsa- hovedsakelig fordi jeg trodde jeg måte, når jeg leste bøker relatert til selvbygging for rund 18 år siden. Mitt svar er :

Balsa har få egenskaper som egner seg til bygging av wobler ( eneste gode egenskap er dens høye oppdrift) Bort i fra det er det bare ulemper samenliknet med hjemmelig treslag. Til poppere kan du godt bruke rask voksende gran ( se årringene) eller min favoritt når jeg brukte tre : OSP , nydelig til det meste og det går ikke utover treslag i regnskogen !

Jeg bruker konsekvent syrefastfjær tråd til formålet - alt annet anser jeg som usikker-Ferdig bøyde tråd til formålet kan også handles via meg om det så ønskes. ( man kunne se eksempel på det i en annet tråd relatert til laksefiske med wobler og heldig han som berget laksen) Flotte, forseggjorte og fangsgivende wobler- men her brukes det etter min menning alt for mykt tråd. 66791_s.jpg( håper det er greit at jeg brukte bildet, Nils Master)

Poppere er best å få til med dreiebenk. C. Olson selger en ny type som passer ypperlig til formålet. Får jeg det til i løpet av vinteren kan jeg legge frem noen oppskrift ( må hente frem modeller fra historie boksen) Ikke vær redd for å prøve, du skulle har sett hvordan mine 1. så ut- jeg var stolt allikevevel- fikk jeg fisk på de 1.? nei- aldri! men jeg ga ikke opp, det var konkurranse med meg selv.

Edited by Xplorer1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest StadJon

Jeg er ikke den som kan mest om treslag og bruk av materiale, balsa var det første som dukket opp da jeg søkte litt på hvordan lage egne kunstagn.

Noen spesielle tips for å unngå sprekker eller at treverket går tørt mens man jobber med det hvis man skal bruke f.eks. osp som du nevner her?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg er ikke den som kan mest om treslag og bruk av materiale, balsa var det første som dukket opp da jeg søkte litt på hvordan lage egne kunstagn.

Noen spesielle tips for å unngå sprekker eller at treverket går tørt mens man jobber med det hvis man skal bruke f.eks. osp som du nevner her?

Da anbefaler jeg at du søker litt om trearbeid 1. og før du starter ( det finnes masse stoff om emnet). Treverket jeg brukte hadde alltid en fuktighet på maks. 8% ( min største lidenskap før jeg ble fanget av fiskeutstyr var møbel snekring og treskjæring)

Ellers har jeg sluttet med tre - Til å begynne med og i små kvanta ,er det ypperlig material , men om man ønsker å oppnå en noenlunde jevn kvalitet og gange, holder ikke treverk da det ikke finnes emner som har samme jevne egenskaper.

Når bestillingene for mine hjemmelagede gjedde & storøørret wobler vokste på 80 tallene, og begrunnet at jeg alltid ville levere ifra meg jevn kvalitet, begynte jeg å forske inni polymer verden. I dag kan jeg imitere hvilket som helst treslag og dens oppdrift ved å bruke integral skum og allt som blir støpt holder samme egenskap som jeg selv bestemmer. Det greier man ikke med treverk.

Verden går videre og idag ser man skjelden noen som går på treski , fisker med bambus eller kjører hest og kjerre. Med stor respekt for dere som elsker tre, for det gjør jeg også . På riktig plass og til rett redskap.

Edited by Xplorer1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Til dere som har handlet halvfabrikata legger jeg frem noen farger og konsepter som har gitt gått med fiske, men 1. legg merke til fargen denne flotte Haukeli ørret og fargen som virket best i det vannet.

Haukeli%20%C3%B8rret-web.jpg

Her er det andre farger som alltid er i boksen. Ikke vanskelig å få det til selv:

IMG_2391.JPGHunter Jerk 10 gr.

Hunter%20Jerk%207%20gr.%20h%C3%B8stfarge-web.JPG

Min favoritt høstfarge til det meste av fiske. Avbildet Hunter Jerk 7 gr.

Jeg bruker konsekvent åpent dobbel krok til kastewoblere og oppbevarer woblerne i bokser som er ment til kuler. Ved å bruke dobbel krok kan jeg rask bytte wobler og flytte kroken over til andre farger.Det hjelper også at krokene ikke fester seg i hverandre.

IMG_2376.JPG

Sjøørret boksen min.

Ulempen med åpen dobbel krok har vært at fisken kan faktisk løsne kroken fra woblerer. Problemet har jeg løst slik:

IMG_2381.JPG

[/url]

Tre 1. på en ring som er litt større en hodet til kroken- Tre på kroken- skyv splittringen over og mott krokgapet. Nå er kroken sikret.

Coast%20Jerk%2010%20gr.montert-%20web-.JPG

Som man kan se på bildet, bruker jeg alltid splittring for å feste sena. En av fordelene ved å sikre kroken på denne måten er også at man kan knyte en flue på selve ringen og etter wobleren,når fisken er i dårlig bett. Mange ørret lar seg lure på denne måten.

Coast%20Jerk%20med%20flue.JPG

Tipser også om at alle kastewobler har vist seg å være svær effektive lokkedrag under isfiske etter røye,ørret og stor abbor. Kan godt brukes istedenfor tradisjonelle røyeblinker og lokke pilker.

Edited by Xplorer1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Til dere som liker å lage tackler selv, la jeg inn spinner blader & senebeskytter i plast i nettbutikken. Flere deler til rett pris kommer etterhvert .

Spinnerblad%26senebeskyter.JPG

Bladene kan selvfølgelig også brukes til å lage "markdragg" selv for de som bruker slik. Om det ønskes kan jeg legge frem oppskrift til markdragg.

Er man plaget av mye små sei kan man plassere bladene i selve hovedfortomen, slik at oppmerksomheten blir rettet mot bladene uten krok. Slik ungår man at små seien fester seg i pilken eller agnet.

Pris: kr. 100 for 40 assorterte blader + 5 senebeskytter.

Selvfølgelig produsert i Norge.

Edited by Xplorer1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest StadJon

De fire bildene i forrige posten din som ikke fungerer, er det mulighet for at du kan laste opp de på nytt slik at de også syns?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utgår

Edited by Xplorer1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå er tiden inne for å overhale neste sesongs redskap. Ta en titt på ringer og kroker eller fortsett med tackel binding.

Ta en titt i netbutikken og bli overasket over markedets beste priser for rustfrie ringer og tønnevirvler av kjempe bra kvalitet, tilpasset nordisk fiske.

Edited by Xplorer1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utgår

Edited by Xplorer1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er vist bra interesse med tanke på former til selvstøping og ønsker derfor å planlegge fremstilling av disse på en så pass grei måte. Tar gjerne forslag til former som dere ønsker i denne tråden. Helst også utgåtte produkter som savnes ( sølvpilen?) da å produsere for selvbruk er faktisk tillat.

Noe jeg virkelig ønsker meg er ei trippelt form med pæresøkker med forholdsvis flat bunn,slik at det blir lyd av å dunke søkket gjentatte ganger mot bunnen.

500,750 og 1000gram hadde vært idielt.

Ei slik form betaler jeg gjerne 600-1200kr for.

Det finnes selvsagt amerikanske søkkeformer på nett,men de er med blyøye.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noe jeg virkelig ønsker meg er ei trippelt form med pæresøkker med forholdsvis flat bunn,slik at det blir lyd av å dunke søkket gjentatte ganger mot bunnen.

500,750 og 1000gram hadde vært idielt.

Ei slik form betaler jeg gjerne 600-1200kr for.

Det finnes selvsagt amerikanske søkkeformer på nett,men de er med blyøye.

Pærer søkke med flattbunn frarådes på det sterkeste og grunnen er at disse er betydelig tregere en med avrundede ende. Lover deg at det blir nok med lyd med de som er runde også .

Ellers er det aldri lurt å ha flere modeller med så høye og forskjellige vekter i samme form.Det lønner seg for selvstøpere å ha flere enkle former som får mulighet til å hvile. Store ting krever lavere arbeidstemperatur og viseversa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du er inne på noe der når det gjelder å la alu formene få tid til å kjøle seg ned igjen.

Vesentlig enklere og billigere å få noen til å dreie enkeltform også.

Har mange mindre former,så varme blir sjelden noe problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du er inne på noe der når det gjelder å la alu formene få tid til å kjøle seg ned igjen.

Vesentlig enklere og billigere å få noen til å dreie enkeltform også.

Har mange mindre former,så varme blir sjelden noe problem.

Det er leeenge siden man slutet med metalformer til støping i vår industri. I dag bruker vi VK som material da denne gir betydelig bedre resultat

Edited by Xplorer1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...