Gå til innhold
Fiskersiden

fiske i narvik, ballangen, E-fjorden


hansi
 Share

Recommended Posts

var mange turer i dette området når jeg var guttunge. fikk ikke noe stort sjøl dessverre. fiska ikke med riktig metode for storfisken. men fikk mye fisk og det var moro for en liten pjokk. flott natur der oppe å.

har hørt at den tidevannsstrømmen under E6-brua over efjorden har gitt både storsei og stortorsk. hørt om 5kilos brosmer på 100m+ fra lenger uti efjorden å. anbefaler deg å skaffe deg et sjøkart. det hjelper bestandig ¨år en ska finne fisken. kikka litt på sjøkart over området sjøl og det er mye grunner og sandbunn, så kanskje det er muligheter for gode flyndre plasser?

er nok ikke like ville muligheter i efjorden som ute rundt værøy, men noe stort er det helt sikkert.

skal oppover til efjorden så snart jeg får mulighet til det sjøl. har mye urealiserte planer for detta området som har kommet i de seinere åra med økt fiskeerfaring. gleder meg stort til å komme meg nordover igjen! da ska de latterlige persene mine på torsk(4,6kg) og sei(2,7kg) bli kraftig forbedra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var mange turer i dette området når jeg var guttunge. fikk ikke noe stort sjøl dessverre. fiska ikke med riktig metode for storfisken. men fikk mye fisk og det var moro for en liten pjokk. flott natur der oppe å.

har hørt at den tidevannsstrømmen under E6-brua over efjorden har gitt både storsei og stortorsk. hørt om 5kilos brosmer på 100m+ fra lenger uti efjorden å. anbefaler deg å skaffe deg et sjøkart. det hjelper bestandig ¨år en ska finne fisken. kikka litt på sjøkart over området sjøl og det er mye grunner og sandbunn, så kanskje det er muligheter for gode flyndre plasser?

er nok ikke like ville muligheter i efjorden som ute rundt værøy, men noe stort er det helt sikkert.

skal oppover til efjorden så snart jeg får mulighet til det sjøl. har mye urealiserte planer for detta området som har kommet i de seinere åra med økt fiskeerfaring. gleder meg stort til å komme meg nordover igjen! da ska de latterlige persene mine på torsk(4,6kg) og sei(2,7kg) bli kraftig forbedra.

ja lettere å få stor fisk der, har dorget rundt fårså hvis det sier deg noe, fått mye sei mellom 3-4kg, har fiska en del i strømmen under brua, men jeg har bare fått små sei. Jeg hadde noe stort på pilken lenger inne i fjorden men klarte ikke løfte det fra bunnen det bare dro avgårde og gikk av,surt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja lettere å få stor fisk der, har dorget rundt fårså hvis det sier deg noe, fått mye sei mellom 3-4kg, har fiska en del i strømmen under brua, men jeg har bare fått små sei. Jeg hadde noe stort på pilken lenger inne i fjorden men klarte ikke løfte det fra bunnen det bare dro avgårde og gikk av,surt!

surt med sånne svære som slipper. høres nesten ut som du var boti en svær torsk eller kveite der. dorga du med wobblere eller pilk/søkke og opphengere?

haru prøvd noe med store shadjigger istedenfor pilk?sies jo at det gir litt større snitt.

hiiling med shads eller magnumwobbler og dorging med svære wobblere er noe jeg ihvertfall ska prøve neste gang jeg er der oppe. finner jeg noen finner grunner(15-25m) med djupere vann rundt, så ska jeg duppmeite med svær sild eller småsei etter storsei å.

Fårså sier meg ikke så mye. er ikke så kjent med stedsnavn der oppe. har vært mest i området rett utafor langvågen, innafor skarstad. ikke vært med båt inn til bruene heller. to fettere av meg var der inne med båt. de dro torsk på 10kg på pilk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

surt med sånne svære som slipper. høres nesten ut som du var boti en svær torsk eller kveite der. dorga du med wobblere eller pilk/søkke og opphengere?

haru prøvd noe med store shadjigger istedenfor pilk?sies jo at det gir litt større snitt.

hiiling med shads eller magnumwobbler og dorging med svære wobblere er noe jeg ihvertfall ska prøve neste gang jeg er der oppe. finner jeg noen finner grunner(15-25m) med djupere vann rundt, så ska jeg duppmeite med svær sild eller småsei etter storsei å.

Fårså sier meg ikke så mye. er ikke så kjent med stedsnavn der oppe. har vært mest i området rett utafor langvågen, innafor skarstad. ikke vært med båt inn til bruene heller. to fettere av meg var der inne med båt. de dro torsk på 10kg på pilk.

10kg det var jo fine greier, jeg tok ikke sjansen på å ligge med båt i den strømmen, veldig sterk den! fiska fra land, jeg dorga med en blå wobbler, dro mye sei på den.fårså ligger rett innafor broa..nei har bare brukt pilk, men neste år blir det litt meite tror jeg, med søkke, se hva som lurer ned på bunnen :angry2: har fiska litt under den lille brua nesten ute ved skarstad, mye fin sei der å, når floa kommer, la et agn drive ned strømmen der, garantert fisk! vannet er klart som glass så man ser fisken stå i strømmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du er en ivrig ferskvannsfisker, vil jeg absolutt anbefale en tur til skjomfjellet. Der er det utallige vann. Noen av dem huser veldig stor fisk. Det krever selvfølgelig at du går litt for å komme til de beste vannene, men det er ikke enorme strekninger som må tilbakelegges. Den beste ruta for deg er kanskje å gå mot ballangen? da er du på rett vei i hvertfall.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du er en ivrig ferskvannsfisker, vil jeg absolutt anbefale en tur til skjomfjellet. Der er det utallige vann. Noen av dem huser veldig stor fisk. Det krever selvfølgelig at du går litt for å komme til de beste vannene, men det er ikke enorme strekninger som må tilbakelegges. Den beste ruta for deg er kanskje å gå mot ballangen? da er du på rett vei i hvertfall.. :)

Jeg fisker litt i ferskvann å ja, er det fjellet i nærheten av skjomenbrua? må få meg et kart over området kanskje, det er jo ikke som her nede med tanke på fjell her er et nå og da, der oppe er det nok fjell å se. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker litt i ferskvann å ja, er det fjellet i nærheten av skjomenbrua? må få meg et kart over området kanskje, det er jo ikke som her nede med tanke på fjell her er et nå og da, der oppe er det nok fjell å se. :lol:

1-1,5 time videre innover i fjorden fra brua...

Rett under skjomenbrua er det en del lyr om sommeren. Har pers der på 6kg, men har mistet større...

Tas 10kgs sei i strømmen under den største brua i efjorden...

Stor torsk kan man slumpe borti nærmest hvor som helst. Men i efjorden har jeg et greit snitt rett nord for efordbruene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-1,5 time videre innover i fjorden fra brua...

Rett under skjomenbrua er det en del lyr om sommeren. Har pers der på 6kg, men har mistet større...

Tas 10kgs sei i strømmen under den største brua i efjorden...

Stor torsk kan man slumpe borti nærmest hvor som helst. Men i efjorden har jeg et greit snitt rett nord for efordbruene.

kan jeg spørre hva du fisker med under de bruene, fisker du fra land? utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg spørre hva du fisker med under de bruene, fisker du fra land? utstyr?

Fra land.

Etter lyr så brukte jeg for det meste en sildesluk som kastevekt, og en grønn gummimark med hvit tupp i en 20cm senestump etter. På halvflødd sjø så ser du bunnen utmerket, og du vil da også med letthet se lyr på 5-6kg som følger etter sluken og marken...

Større torsk tar ofte på småsei, enten når du sveiver inn nok en minisei, eller når du meiter med litt store agn.

Seien har jeg ikke fått selv større enn 5-6 kg, da som regel på sildesluk eller gul opphengerflue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra land.

Etter lyr så brukte jeg for det meste en sildesluk som kastevekt, og en grønn gummimark med hvit tupp i en 20cm senestump etter. På halvflødd sjø så ser du bunnen utmerket, og du vil da også med letthet se lyr på 5-6kg som følger etter sluken og marken...

Større torsk tar ofte på småsei, enten når du sveiver inn nok en minisei, eller når du meiter med litt store agn.

Seien har jeg ikke fått selv større enn 5-6 kg, da som regel på sildesluk eller gul opphengerflue.

Takker, jeg kjenner juli ikke kan komme fort nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra land.

Etter lyr så brukte jeg for det meste en sildesluk som kastevekt, og en grønn gummimark med hvit tupp i en 20cm senestump etter. På halvflødd sjø så ser du bunnen utmerket, og du vil da også med letthet se lyr på 5-6kg som følger etter sluken og marken...

Større torsk tar ofte på småsei, enten når du sveiver inn nok en minisei, eller når du meiter med litt store agn.

Seien har jeg ikke fått selv større enn 5-6 kg, da som regel på sildesluk eller gul opphengerflue.

hvilken side av broa er best?kjedelig å stå å kaste på den gale sida. det er jo et stort sund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken side av broa er best?kjedelig å stå å kaste på den gale sida. det er jo et stort sund. :)

Jeg har alltid fisket på Narviksiden.

Har aldri forsøkt på andre siden, men jeg har hørt at det tas en del sei der, og laksen går regelmessig forbi på begge sider.

Et så godt som sikkert seitips er kraftanlegget i Sør-Skjomen. Når anlegget er i gang så er det så godt som uten unntak mye sei i strømmen. Og det tas mye laks der også. Plassen er ikke så veldig idyllisk, selv om fjellene rundt er veldig fasinerende.

Skjoma er ei god sjøørretelv, tas iallefall stor sjøørret der. Bare sjekk konkurransesidene i Alt om fiske! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fisket på Narviksiden.

Har aldri forsøkt på andre siden, men jeg har hørt at det tas en del sei der, og laksen går regelmessig forbi på begge sider.

Et så godt som sikkert seitips er kraftanlegget i Sør-Skjomen. Når anlegget er i gang så er det så godt som uten unntak mye sei i strømmen. Og det tas mye laks der også. Plassen er ikke så veldig idyllisk, selv om fjellene rundt er veldig fasinerende.

Skjoma er ei god sjøørretelv, tas iallefall stor sjøørret der. Bare sjekk konkurransesidene i Alt om fiske! :)

takker for veldig fine tips, ja så den sjøørreten i bladet, den danka meg ut av konk lista over sjøørret, knall fisk det, har en sjøørret rek på 4,1kg, kanskje det er mulig å slå den der oppe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for veldig fine tips, ja så den sjøørreten i bladet, den danka meg ut av konk lista over sjøørret, knall fisk det, har en sjøørret rek på 4,1kg, kanskje det er mulig å slå den der oppe. :)

Det er absolutt mulig å sette ny pers i Narvikområdet!

Det tas årlig flere sjøørreter på over 5kg rundt omkring.

Har ikke lyst å oppgi plasser, men sjekk litt på forumet, så finner du flere tips! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er bare velge og vrake i området. Mulighetene er enorme. Bor i området selv, og fisker mye her.

Sjøfiske

- Efjorden

- Skjomenbrua

- Skjomnes

- Skjomen

- Sildvika

- Tyttebærvika (Kjør over Rombaksbrua, og ta første kryss til høyre når du kommer til Langstranda)

- Kanskje litt utenfor området ditt, men områdene nord for Bogen er bra

- Mulig kraftverket ved Nygård kan huse noe fisk.

- Ved Leirviktunellen. Svært dypt her.

Sjøørret

- Langstranda (ved Rombaksbrua)

- Skjoma (Omfattende kultiveringsarbeid pågår for å få laksebestanden opp. Inntil videre er laksen fredet.)

- Forsåvassdraget

- Fine sjøørretrevir fra Elvegårdsmoen, forbi Seines og mot Øyjord

- Håkvik ser også ut som et mulig sjøørretrevir. Ikke prøvd der dog.

- Østervikelva ved Bogen

- Bogenvassdraget

Laks

- Forsåvassdraget

- Kjelleelva

- Bjerkvikelva

- Råna

- Beisfjordelva (Egentlig litt usikker på hvor mye som tas her)

- Rombakselva (Må ta båt eller tog for å komme dit)

Ferskvann

- Håkvikfjellet

- Nygårdsfjellet

- Skjomenfjellet

- Bjørnfjell

- Herjangsfjellet huser mange fine vann

- Krysser du fylkesgrensa til Troms, er det mye flotte vann på Skånland siden: http://fiske.zector.net/

- Vassdalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en typisk plass der man kan få det ene og det andre. Har fått noe torsk og sei når jeg har vært der, og så har man slitt noen sluker.

Om hva som er tatt her, er jeg ikke sikker på. Når det gjelder uer, så er det mulig å få borte på Skjomnes. Jeg fikk 2 en kveld, en kompis av meg fikk også 2, og en tredje fikk 1 uer. Men de var små av størrelse.

Når det gjelder pigghå, så har jeg hørt at det er mulig å få denne langs Vegglandet. Men må visst ha båt da.

Så, du er ute etter nye arter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en typisk plass der man kan få det ene og det andre. Har fått noe torsk og sei når jeg har vært der, og så har man slitt noen sluker.

Om hva som er tatt her, er jeg ikke sikker på. Når det gjelder uer, så er det mulig å få borte på Skjomnes. Jeg fikk 2 en kveld, en kompis av meg fikk også 2, og en tredje fikk 1 uer. Men de var små av størrelse.

Når det gjelder pigghå, så har jeg hørt at det er mulig å få denne langs Vegglandet. Men må visst ha båt da.

Så, du er ute etter nye arter?

Fisker stort sett bare etter nye arter, eller arter som er kule for tiden. Nå gjelder dette flatfisk og skate.

Så om du har noen tips om noe sært, så kom gjerne med dem!

Har hørt om pigghåene langs vegglandet, men de bør jo kunne være andre steder også. Mener bestemt at jeg så på et kart engang, at vika mellom Leirvik og Øyjord heter Håvika eller noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare velge og vrake i området. Mulighetene er enorme. Bor i området selv, og fisker mye her.

Sjøfiske

- Efjorden

- Skjomenbrua

- Skjomnes

- Skjomen

- Sildvika

- Tyttebærvika (Kjør over Rombaksbrua, og ta første kryss til høyre når du kommer til Langstranda)

- Kanskje litt utenfor området ditt, men områdene nord for Bogen er bra

- Mulig kraftverket ved Nygård kan huse noe fisk.

- Ved Leirviktunellen. Svært dypt her.

Sjøørret

- Langstranda (ved Rombaksbrua)

- Skjoma (Omfattende kultiveringsarbeid pågår for å få laksebestanden opp. Inntil videre er laksen fredet.)

- Forsåvassdraget

- Fine sjøørretrevir fra Elvegårdsmoen, forbi Seines og mot Øyjord

- Håkvik ser også ut som et mulig sjøørretrevir. Ikke prøvd der dog.

- Østervikelva ved Bogen

- Bogenvassdraget

Laks

- Forsåvassdraget

- Kjelleelva

- Bjerkvikelva

- Råna

- Beisfjordelva (Egentlig litt usikker på hvor mye som tas her)

- Rombakselva (Må ta båt eller tog for å komme dit)

Ferskvann

- Håkvikfjellet

- Nygårdsfjellet

- Skjomenfjellet

- Bjørnfjell

- Herjangsfjellet huser mange fine vann

- Krysser du fylkesgrensa til Troms, er det mye flotte vann på Skånland siden: http://fiske.zector.net/

- Vassdalen

mange takk for alle plassene, jeg fisker i forsåvassdraget vært år jeg er der oppe hytta ligger rett ved, fisker mye i fjorden rundt der. fårsåvassdraget varierer mye vært år, veldig bra det ene året og helt på bunn det neste :) men slik er det vel over alt kanskje. har du noen tips hvor i e fjorden det er kjangs på noe stort? innenfor broa. med båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lenge siden jeg har vært i Forså og fisket. Var endel turer for noen år tilbake, fikk en sjøørret da. Men så det var noen som hele tiden stod i ei av hollene under fossen og kastet tubeflue på laks som stod der. Noen ganger traff de blink.

Siste turen jeg var der var det en finnlender som hele tiden fikk meg og alle de andre fiskerne på kroken. Han var et skikkelig irritasjonsmoment. Slengte noen gloser til han, og han dro til slutt. En ting er å få noen på kroken av og til, men når det skjer hvert eneste kast, ja, da blir man irritert.

Når det gjelder fiske i Efjorden har jeg ikke noe erfaring derfra. Men, fjorden har et godt potensiale. Bra straum under alle bruene der. Så bør jo være bra med fisk på begge sider. Skal jaggu ta meg en tur den veien til neste år.

GStrike: Har ikke noen gode tips til hvor du kan prøve for å få sære arter. Men, er jo mulig å forsøke med agn etter flyndrene da. Og håpe du får noe sært. Fikk ei rødspette på Langstranda en gang. Med sildebit som agn. Skal du fiske på plassene som er dype, kan det være lurt å ha opphengere med agn som har sterk lukt, bare for å trigge noen ekstra sanser på de uvanlige fiskene som står litt dypt.

Fikk også ei ulke på natokaia i bogen en gang. Og det på sluk (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GStrike: Har ikke noen gode tips til hvor du kan prøve for å få sære arter. Men, er jo mulig å forsøke med agn etter flyndrene da. Og håpe du får noe sært. Fikk ei rødspette på Langstranda en gang. Med sildebit som agn. Skal du fiske på plassene som er dype, kan det være lurt å ha opphengere med agn som har sterk lukt, bare for å trigge noen ekstra sanser på de uvanlige fiskene som står litt dypt.

Fikk også ei ulke på natokaia i bogen en gang. Og det på sluk (!!)

Har vel fått de vanligste flyndrene, rødspette, sandflyndre, skrubbe og lomre.

Men skal vel være mulig å få både piggvar (en mulig observasjon i år) og gapeflyndre. Smørflyndre og andre varer er vel heller ikke umulig.

Ulka har jeg fått en del av, også på sluk, men da i rett-ned-fisking...

Fisker så godt som bare med agn, og har vel fått det som kan betegnes som vanlig, bortsett fra kveite og sjørøye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.