Gå til innhold
Fiskersiden

Planerboard


serator
 Share

Recommended Posts

I fint vær og rolig fart funker ting av pontongtype bra. Denne typen er stort sett den som drar best ut til sida, men dette kan medføre både fordeler og ulemper. Justeringen er viktig. Skal man unngå dykking bør de våre skråstilte foran, samt være nedblyet i bakkant av den ytterste fjøla. Til raskere fart på skuta kjører jeg heller Mariestadspulken. Når det gjelder sideparavaner til lett fiske (robåt/kano) funker Otter-paravanene til Big Jon bra. Til tyngre slep fra større båter er Offshore, YB og Grizzlys bra. Eikerparavanen betyr stort sett trøbbel. Når det gjelder utløsere er det stort sett bare Scottys Powergrip (de små) som funker. Gutta kjørte hardt på sideparavaner på Bornholm nå, men hadde selvsagt trøbbel jamt og trutt da fisken ofte gikk rett inn i den andre paravanen på samme side, men det kan selvsagt også skyldes at det i båten der dette oftest inntraff befant seg en erfaren fyr, samt en noe mer evneveik og handlingslammet fersking. Nytter ikke å stå med henda i lomma når sånt skjer! Da er det bare å gi bånn gass på skuta!

Den største laksen de berget (20 blank) gikk det greit med, men et annet svin ble forsøkt berget via en skjøteknute. Det stuntet fikk en brå stopp da gutta hadde en interlinestang. Ny skjøteknute, denne gangen på ei stang med ringer, men før knuta satt tøffet laksen avgårde og dro av sena. Får håpe gutta filmet hele prosessen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

sitat:Hva er da det beste Planerboardet?

Kommer nog an på betraktarens ögon det JP. Har kört Thiles hemsnickrade och Donkarns modifierade Mariestad och de drar lika fint bägge två. Thiles hemsnickrade drar kanske lite mer pga konstruktionen. Bara du får ut linorna och att planerboarden inte dyker ska ju räcka. Bägge ovan nämnda gör jobbet.

Spöparavaner( YB, WS, Grizzly osv ) är helt ok substitut till riktiga planers men hade jag plats i båten hade jag inte tvekat en sekund med att smälla upp en mast och skaffat ett par pulkor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har er noen store "båter" med en firkantet kjøl med på montert bly på yttersiden. Disse fikk jeg med da jeg kjøpte båten til S.U. S.U kan sikkert fortelle hva de egentlig heter. Det fungerer helt fint, men de drar med seg mye vann og bremser mye fart. Så en film som heter Trolling i skandinavia og de kjørte med en type som så ut til å gå fint i vannet. Noen ide om hva de er for type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

sitat:De jeg har er noen store "båter" med en firkantet kjøl med på montert bly på yttersiden. Disse fikk jeg med da jeg kjøpte båten til S.U. S.U kan sikkert fortelle hva de egentlig heter. Det fungerer helt fint, men de drar med seg mye vann og bremser mye fart. Så en film som heter Trolling i skandinavia og de kjørte med en type som så ut til å gå fint i vannet. Noen ide om hva de er for type?

Tror Panten svarade på det innan: Byt orginal infästningslinan mot tunn kätting så du lättare kan justera dem. Det är riktigt viktigt att justera ordentligt och noggrant för att hitta bra gång. Att de drar ner farten kommer du aldrig undan. Det är ju ändå en del kilo som drar i båten.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare tre justerings muligheter på de. Det er lager tre hull som linen festes i. Disse har en avstand mellom seg på knappe 7 cm. Bruker det framste hullet, da går de best. Må vel ringe, å snakke med Morten i Larvik Fiskesport ang Mariestad pulker. Fårstår det slik at de fleste vil anbefale de. Kunne ha tatt noen bilder av de for å vise hvordan de ser ut å lakt det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av J.P

De jeg har er noen store "båter" med en firkantet kjøl med på montert bly på yttersiden. Disse fikk jeg med da jeg kjøpte båten til S.U. S.U kan sikkert fortelle hva de egentlig heter. Det fungerer helt fint, men de drar med seg mye vann og bremser mye fart. Så en film som heter Trolling i skandinavia og de kjørte med en type som så ut til å gå fint i vannet. Noen ide om hva de er for type?

De kommer fra TL-Produkter i Sverige.Topp Fritid i særp selger de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

sitat:Opprinnelig postet av trollingcharter

Har lett gjennom harddisken her og jeg har ingen bilder av dem desverre.

Jeg skal vel ut til båten i løpet av en uke eller to, da kommer jeg til å ta bilder som jeg legger ut her etter hvert.

FISH ON.

hørtes veldig interresant ut glemte du å ta bilder ikke for å mase, men jeg ble så nysgjerrig, glemte du å ta bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.