Gå til innhold
Fiskersiden

Olas Fluebinderi


Olagaard
 Share

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

CDC-reka ble litt naken fremme? Om du ikke rekker helt frem er det bare å feste inn et par nye fjær midt på og fortsette der - evt starte med flere slik at du kan legge litt mer mellom hver runde..... (om det var forståelig...)

(Regner med du har Kabbe-filmen så da kan du sjekke mot "fasit")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

CDC-reka ble litt naken fremme? Om du ikke rekker helt frem er det bare å feste inn et par nye fjær midt på og fortsette der - evt starte med flere slik at du kan legge litt mer mellom hver runde..... (om det var forståelig...)

(Regner med du har Kabbe-filmen så da kan du sjekke mot "fasit")

Men reker har ikke bein helt ytterst på halen..

http://www.aquatic-store.com/media/gold_cr...hrimp_frank.jpg

http://www.mar-eco.no/learning-zone/__data...e/93/Krill3.jpg

http://www.akvarius.no/images//RekeTekst01.jpg

Er forøvrig meningen at flashen skal stikke litt ut for å lage haletipp. På bildet ligger begge på samme siden, men de skal sprike.

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Espen, du har et poeng. De ser giftigere ut i vannet med bein helt bak.

Har laget en variant hvor jeg har brukt hele fjæra til kropp/bein. Altså som når man lager hackle til f.eks wooly bugger. Synes det ble bra. Enkelt er det og. har brukt cdc-fjærstammer til ekstra følehorn, og tuppen av en hanefjær til haletipp.

shrimpo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott flue Ola.

Skal gi deg et generellt tips basert på det du har lagt ut her..

Tapering!

rekefluene dine mangler tapering, selv om den siste ikke var så aller verst.

hvordan man fisker rekefluer er jo selvsagt langt viktigere enn hvordan de ser ut.

Tapering bør du alltid ha i bakhodet på alle sø og laksefluer du binder..

Du er flink. Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Bruker ikke epoxy i noen av mine rekefluer. Bruker istedet 2 øyne fra metallkjede, av den lille typen. Når vi snakker avsmalning/tapering så mener jeg undersiden av fluen. Der man har dubbing, eller i ditt siste tilfelle; cdc.

Skal prøve å forklare det:

På en rekeflue er det viktig at det er lite materiale nærme fluas hode (altså der du avslutter flua ved krokøyet) og at det øker i mengde bakover.

På dubbede fluer gjør jeg slik: Tar mer materiale bak der øynene sitter og tar noe mindre ettersom jeg nermer meg krokøyet.

Når jeg har avsluttet fluen med superlim, tar jeg frem min borrelås eller børste. Nå børster jeg alle fibre nedover og deretter bakover. Om noen fibre fremme på krokstammen er for lange, drar jeg de vekk. Noen klipper dem vekk. Avriving ser noe mer naturlig ut.

På cdc fluer vil jeg tro at du må rive bort eller klippe for å få fin avsmalning.

Bare så det er sagt: Bruk epoxy. Noe mer jobb, men det tynger flua fint.

Noen bruker også dubbingnål til å pirke ut fibre på enkelte dubbingtyper. Mange måter å gjøre det på.

Håper dette hjalp. mvh Erik

Edit: Når man taperer en rekeflue,så taperer man selvsagt både over og under krokstammen. Istedet for epoxy kan du bruke ryggskjold. finnes mye som kan brukes.

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Erik.

Har eksperimentert litt med å dubbe kropp (ulike materialer) og så ta på beina. Da blir jeg nødt til å klippe fjærene av stammen, og skaffe meg en ordentlig papirklemme. Den jeg har nå i metall duger ikke. Før jeg gjør sistnevnte, binder jeg inn en liten bundt crystal hair, som jeg lar peke bakover til jeg er ferdig med bena. Trekker det så frem og over som et ryggskjold, litt som på pattegrisen.

Skal vise når jeg er fornøyd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.