Gå til innhold
Fiskersiden

Drøbak til helgen?


TrophyHunter
 Share

Recommended Posts

Heysann Anglers!

Som topic sier skal jeg og 11 andre "kollegaer" i Skjeberg jeger og Fiskeforening ut å bølje med ei

skøyte førstkommende helg ,samt prøve å få opp noen kilo med fisk. Har vært noen turer ute i drøbak før, og fått noe smått, men aldri blitt verken kvalitet eller kvantum over fangsten, he he...

Hva bruker man av agn og pilk?

Jeg kjører som regel 2 oppheng over pilk eller bom m/slep , disse får jeg nesten aldri noe på, spesielt ikke i vannlagene der sei`en skal være.

På slepet har jeg alltids fått noe sypike og torsk, men ikke mye det heller...

Hva skal jeg bruke av farger? Hva forno pilk?

Blir nok fisking på Mølla og Fortet, spørs litt på vind...

Cheers!

Endret av TrophyHunter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en liten stund siden jeg var ute sist (22/11), men da var det bra fiske på Mølla.

Fikk vel da ca 20kg

Jeg og mange andre bruker aldri pilk i Drøbak. De fleste bruker 2 opphengere samt bom og slep.

Dette skal agnes med makrell eller sild.

Noe selvlysende bruker jeg på alle krokene, mens grønt er en farge jeg ofte liker å bruke i tillegg.

Men her kan det varieres med gult/rødt/sort/rosa som jeg har brukt, i form av perler/slange/blekksprut.

Krokstørrelse er ca 3/0 med ca 0,50 fortom.

Søkke på 300 til 400 gram.

Det er statisk meite fiske som gjelder, så pilkebevegelsene kan du legge igjen hjemme.

På de siste turene var det på bunn det var mest sei, men en må muligens lete fra 40m og ned til bunn (seneteller er en fordel).

Vær våken hele tiden. Ikke alltid sei'en dra agnet med seg ned, men heller løfter det. Retter stanga seg mens du fisker, er det bare å gi mothugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel sagt det samme som mag, bra tips det.

Om du får sypike på slepet tror jeg du kanskje har litt liten krok der?

Ellers ville jeg prøvd å fiske høyt i vannet. Har du ikke seneteller får du bare prøve litt opp og ned. Prøv så høyt som 20-30m og nedover. Når du har med deg 11 andre mann hadde jeg ikke giddet å fiske på bunn med mindre de andre får noe. Prøv å fisk høyt. Om det er noe på bunnen merker du det på de andre, de aller fleste gidder ikke å fiske oppe i vannlaget og legger seg på bunn for det er "tryggest".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsann, flotte tips karer!! :)

Jeg har fisket en god del på bunnen de turene jeg har vært ute, så og si 85% har jeg vært på bunnen, mest i håp om å spe på artslisten, hittil uten særlig hell..

Denne gangen skal vi ha en kiloskonkurranse samt en størst fisk konkurranse på turen, så å få tips fra de andre om hvor de får fisken, blir seigt, detta er konkurransekarer :) he he

Jeg har til nå brukt tja, liten krok på slepet, derfor sypikene, denne skal jeg bytte på samtlige slep. Jeg har brukt perler og slanger i div farger på slepet, å dette har jo fungert, men opphengene har jeg kjøp ferdig, og ikke modifisert med perler og slanger, dette skal jeg prøve på nå. makrell og sild har jeg brukt på samtlige kroker,så det kan jeg :)

Endret av TrophyHunter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri ferdige tackler. En grunn er kvalitet på utstyret (krok/sene/svirvel). En annen grunn er at krokene sitter så tett. Jeg liker å spre krokene mer. Ca 2 meter mellom hver krok. Da er det lettere å lande fisken hvis du har fler, samt (viktigst) at du fisker i flere vannlag.

Det som ofte skiller de bedre fra de dårligere fiskerne på mølla er:

- Vær våken på napp hele tiden (selv om det er 2 timer sisden sist). Ikke alle napp er kraftige.

- Vær aktiv. Finner du ikke fisk på en dybde, prøver du en annen.

Følg også med på de som får fisk. Sveiver de lenge, har de fisket dybt.

Og jeg håper dere snakker sammen om hvor dere får fisk. Er det noen ferske fiskere der er det veldig synd om de ikke får noe. Ikke sikkert at de blir med på så mange turer da. Er det bare erfarne folk med, trenger du ikke å skrike ut hvor du har fått fisk, men svar ærlig om du blir spurt. Ikke bløff ihvertfall.

Dette var var dagen moral preik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heysann Anglers!

Som topic sier skal jeg og 11 andre "kollegaer" i Skjeberg jeger og Fiskeforening ut å bølje med ei

skøyte førstkommende helg ,samt prøve å få opp noen kilo med fisk. Har vært noen turer ute i drøbak før, og fått noe smått, men aldri blitt verken kvalitet eller kvantum over fangsten, he he...

Hva bruker man av agn og pilk?

Jeg kjører som regel 2 oppheng over pilk eller bom m/slep , disse får jeg nesten aldri noe på, spesielt ikke i vannlagene der sei`en skal være.

På slepet har jeg alltids fått noe sypike og torsk, men ikke mye det heller...

Hva skal jeg bruke av farger? Hva forno pilk?

Blir nok fisking på Mølla og Fortet, spørs litt på vind...

Cheers!

hm prøvd og fiske aktift mellom 50 og 80 meter. ? 99% av gangene får jeg bra med sei på disse dypene

er jo 110meter der så teller er tingen lost uten. 2 kroker over havfiske bommen men de fleste går på slepet på bommen kroker 2-6.0 med en grønn bleksprut og makrell strimler ca 10 cm lange

;) på mølla self

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha stor fisk, ville jeg kjørt med minimum 4\0 på mølla, får selv fisk på langt under kiloen på det.

20cm bom, med 30cm slep nederst, og to opphengere over. Fungerer gull.

Har du seneteller? Hvis ikke, prøv å kjøp deg det.

Skal du ha sei på mølla, start på 70 meter, sveiv deg oppover i vannlaget til du finner den, da ser du på telleren hvor den står.

Jeg har fått mye fin fisk klint ned til bunn der også, lyr, torsk, makrell, sei, hyse osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seneteller har jeg, en billig rapala variant, men den fungerer til det den skal..

Har ofte slitt med å få til gode oppheng selv, men skal prøve å lage noen med god mellomrom nå!

Jeg har nok ofte hatt napp på mølla når jeg leser dette, jeg har nok ofte vært for treig eller uoppmerksom,

dette kombinert med ei litt stiv stang gjør det vansklig, he he, men full skjerpings neste gang!

Alltid moro å lage tackler, har mye farger i skrinet! Er jo ikek flink, men jeg lærer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående agn vill jeg foreslå rå rek som det beste agne der inne vet mange i klubben her i sarp bruker det flittig. kunn rek på opphengerene makrell/sild/rek på slepern som en coktail.

han som er høvding fiskern i klubben og som vinner stort sett hver gang, bruker oxo kun sirkel mutu 3/0 fra owner med en liten bit av grønn selvlysende slange på.

og har 8-10 cm lange løkker på opphengerene lykke til i drøbak .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppheng : for å oppsumere litt. gjerne 2meter mellom agnene, løkker på 8-10cm , 3\0 - 4\0 krok , noe selvlysende/grønn/gult (perler,slange??) ,agne med rå rek/sild/makrell.

Slep: Bom 20cm, selp ca 30cm: Her velger jeg selv å bruke noen av min egne "små psycho" slep med slanger og 2-3 kuler, her bruker jeg da, 2/0-1/0.? Også agne med makrell..

Personlig har jeg alltid vært fan av makrellen, i terninger pga at den sitter godt.

Hva slags pilker er favoritter? Har prøvd meg på sølv og gult tidligere, men ikke vært heldig og truffet noe særlig enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppheng : for å oppsumere litt. gjerne 2meter mellom agnene, løkker på 8-10cm , 3\0 - 4\0 krok , noe selvlysende/grønn/gult (perler,slange??) ,agne med rå rek/sild/makrell.

Slep: Bom 20cm, selp ca 30cm: Her velger jeg selv å bruke noen av min egne "små psycho" slep med slanger og 2-3 kuler, her bruker jeg da, 2/0-1/0.? Også agne med makrell..

Personlig har jeg alltid vært fan av makrellen, i terninger pga at den sitter godt.

Hva slags pilker er favoritter? Har prøvd meg på sølv og gult tidligere, men ikke vært heldig og truffet noe særlig enda...

Pilk :P ? er oslo fjorden vi prater om he he . det hender self det kommer en fin torsk eller ei stor lange /kveite opp på pilken men må si pilk i drøbak har jeg gitt opp. Eneste sted jeg bruker pilken nå er svelviks strømmen .Ellers bom desidert det beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilk :P ? er oslo fjorden vi prater om he he . det hender self det kommer en fin torsk eller ei stor lange /kveite opp på pilken men må si pilk i drøbak har jeg gitt opp. Eneste sted jeg bruker pilken nå er svelviks strømmen .Ellers bom desidert det beste

KREMT vis du drar noen nautiske mil lenger sør i fjorden larkollen rauer omr så funker pilk og blanke rykk utmerket til torsk og sei vell og merke når når det er noe fisk og få her nede da.

men i drøbak er det jo nærmest dødfødt og pilke er litt merklig det der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ble d noe fisk i drøbak ????

mitt tips er grønne og gule fluer laget av Glow in the dark.

oppheng ca 2 meter 2 kroker ,bom eller sene etter søkke ca 30-40 cm

agn er sild 6-9 cm med rårek (helst med rogn) d er rått der inne.

skal ut 28 des,er litt dårli med høyvann men d går se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble d noe fisk i drøbak ????

mitt tips er grønne og gule fluer laget av Glow in the dark.

oppheng ca 2 meter 2 kroker ,bom eller sene etter søkke ca 30-40 cm

agn er sild 6-9 cm med rårek (helst med rogn) d er rått der inne.

skal ut 28 des,er litt dårli med høyvann men d går se

jasså du skal til drøbak i morgen du også... hehe du heter ikke tilfedigvis flemming vel???? :hailfs::wub::);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.