Gå til innhold
Fiskersiden

En liten rapp i fra sogn.


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Er en stund siden siste rapport her så slenger inn en liten rapport fra turen med Erling til sogn forrige helg.

Startet fisket rundt kl 13 på en av de fine plassene for flatfisk i området, noe som resulterte i en million knurr og to tefat av noen sandflyndrer. Så etter mørkets frembrudd så flyttet vi oss videre til kaia som har levert bra med fisk opp igjennom tidene uten å ha overbevist spesielt i år.

Her startet det omtrent like tregt som den første plassen, med mista pers på blekkis i overflaten for min del. Men etter hvert så seig det nå inn noen hyser som falt for agnet til Erling med største på 2.3 for hans del. Med ei lita lange på ca 3kg så hadde han i hvert fall ordnet seg litt matfisk.

Kl 24 så fikk jeg endelig min første fisk på denne plassen. Ei piggskate på snaue 3kg. Skata virka langt større en hva den var siden den kom inn i ”sirkler” og ikke planende som vanlig med småskatene. Men da hadde jeg i hvert fall ikke blanket på denne plassen heller.

En liten time seinere så er Erling litt heldigere (eller kanskje ikke) en hva jeg var tidligere på kvelden og lander en blekkis på nærmere 2kg. Av en eller annen grunn så tok vi ikke bilde av denne. Men artige dyr som suger seg fast til alt, om det så er søkket eller betong.

Så runner det endelig på stanga mi igjen. Relativt slapt i andre enden så stusser en stund på om det er ei lita skate tilsiden den følger bunn relativt bra. Men når jeg begynner å få løftet den opp mot overflaten så klikker det fullstendig og en lite spennende fisk blir fort litt mer spennende. Alt holder på å gå til helvete i det den tar turen under kaia og faretruende nær både pilarer og snørene i fra de andre stengene. Men den gir til slutt tapt og opp kommer ny pers på lysing.

70208_s.jpg

3.42kg og godt fornøyd :)

Fisken klarer for øvrig å kleppe igjen kjeften over fingrene til Erling. Kan kanskje være lurt å sjekke om fisken er skikkelig kakka før man vil inspisere den imponerende tanngarden (noe sikkert både Erling og Lars Ivar er enig i :) ). Makrell var agnet.

Etter lysingen så var det plutselig mine stenger som det var mest aktivitet i og jeg stoppet vel til slutt med 3 hyser fra 1.8-2.4kg.

70207_s.jpg

Matauk…

Så da var vi i grunn fornøyd med turen. Og i det tankene om pakking begynte å surre så runna det på stanga mi igjen og opp kom ei lita bonuskveite på 1.74kg. Fisken tok på makrell/reke/blåskjell kombo og Esca lys som atraktor.

70209_s.jpg

Artig liten avslutningsfisk.

Kveita blei satt ut igjen som ALLE småkveiter burde siden bestanden sliter nok som den gjør. Det å ta med seg småkveiter hjem blir mye det samme som å kakke parr og smolt i elva. Så en liten oppfordring til alle som får småkveiter, så lenge de lar seg gjenutsette så gjør det (dagens lille moralpreken…).

Etter dette så holdt vi ut i noen timer til selvfølgelig, og vi var vell først hjemme i 06:30tiden. Deilig å føle seg utslitt og mørbanka etter en fisketur igjen :lol:

Endret av Rønsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveita blei satt ut igjen som ALLE småkveiter burde siden bestanden sliter nok som den gjør. Det å ta med seg småkveiter hjem blir mye det samme som å kakke parr og smolt i elva. Så en liten oppfordring til alle som får småkveiter, så lenge de lar seg gjenutsette så gjør det (dagens lille moralpreken…).

AMEN !

Jeg anbefaler selvsagt å sette ut igjen litt større kveiter også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker folkens. Glemte å nevne i farten at kveita ble tatt på trippelkombo av reke-makrell-blåskjell noe som er litt pussig siden med denne så er 4 av 5 kveiter tatt på div kombo. Esca som atraktor skadet sikkert ikke heller :)

Gratulerer med pers, Jan! Godt å se rapporter fra den kanten igjen :)

Godt at hellebarnet får vokse seg mye større!

Ingen bilder av Erlings hånd etter lysingbittet? Hørtes ikke bra ut...

Makrell som agn?

Var ikke så voldsomt, bare en finger som fikk seg et par blodige smårift. Men lysingen er Jæææævlig kjapp når den smeller igjen kjeften noe Lars Ivar og erfarte en gang med lysingen sin på 5+. Hørte bare en blanding av ei bok som klappet igjen og et vræl (selvfølgelig etterfulgt med lyden av latterkrampe fra min side :P ) under krokløsning.

Grattis med flott fangst, skal ta kveite moral preiken til vurdering ;)

Var vel ikke deg spesielt, men har vært mange poster med småkveiter i fra vestlandet i det siste og det er vel ingen av de som er blitt satt ut igjen så vidt jeg har fått med meg. Så det er helt klart fler en deg som kanskje burde tenke seg om litt neste gang. Forøvrig enig med Thor også med tanke på at det slettes ikke er feil å slippe ut litt større kveiter også.

Nydelig fisk og finfin rapport, hyggelig å se at du fisker :)

Riktig god jul, og hils masse til fruen!

Fisker i grun en del, bare vært fryktelig dårlig uttelling i det siste...

Fruen hilser tilbake :)

Endret av Rønsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.