Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor er meitemarken om vinteren?


Pingvin
 Share

Recommended Posts

Etter å ha opparbeidet en bra markplass i hagen bestemte jeg meg for å prøve å isolere over i vinter for å kunne grave mark til isfiske.

Kjøpte en sånn gul Glavamatte og la den dobbelt over markplassen. Det holder kulda unna slik at det ikke går frost i bakken, men tror dere det er noen mark der? Nei, ikke så mye som en snurt.

Dette er en god markplass med myye mark til vanlig.

Hvor pokker er marken om vinteren? Må jeg grave dypere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha opparbeidet en bra markplass i hagen bestemte jeg meg for å prøve å isolere over i vinter for å kunne grave mark til isfiske.

Kjøpte en sånn gul Glavamatte og la den dobbelt over markplassen. Det holder kulda unna slik at det ikke går frost i bakken, men tror dere det er noen mark der? Nei, ikke så mye som en snurt.

Dette er en god markplass med myye mark til vanlig.

Hvor pokker er marken om vinteren? Må jeg grave dypere?

Veit ikkje kor makken er om vinteren,men husker fra eg var liten at Far min gravte makk om høsten

og hadde dei i ein kasse i kjellaren :) 1.gang i veka var me og matet makken med potet og gullerotskall,

Gjekk fint an i dei dager,men trur ikkje eg hadde fått lov av kona og hatt makk i kjellaren no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makken er nok ikke til stede lenger på de vannlige plasser om vinteren. Går mye djuppere nå.

Men eg har en komposthaug som eg har dekket til med plast. Hvis eg passer på at eg hiver på slutten av seisongen et godt lass med gress på toppen, så holder eg råtningsprosessen igang gjennom vinteren. Dette avgir varme og er nok til å holde makken inn i haugen. Har til og med klart å finne rikeleg med makk sjøl om det er minus grader og snø på toppen. Men en må se til å stenge det riktig av igjen slik at varme tappet forblir minst mulig...... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å samle meitemark og ha i kjelleren er ikke et dårlig forslag.

Faren min og jeg pleide å grave opp et lass før i tida og ha i 10 liters bøtter og avlange plastdunker i kjelleren om vinteren. De ble feite og fine og ved å sørge for at de fikk mat som råtnet minst mulig så slapp man også den litt fæle lukten som meitemark i komposthaugene ofte får, hvis det tømmes alt mulig av matrester der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tid er pengar, og so sant du ikkje har ein steikande god mark i hagen, kan eg anbefale sportsbutikken som leverandør av denne type agn i vinterhalvåret.

Trygg is på Langen?

Den lokale jernvaren tok inn maggott og mark om vinteren, men den ble lagt ned og det kom en kjedevariant i stedet. Ingen maggott, ingen mark. Syns det er noe herk å måtte kjøre 3 mil bare for å finne ut at xxl har brune maggott og rottne mark.

Men urbanister som deg har jo lett tilgang, og ingen hage :-)

Må vel ordne meg en ordentlig kompost og legge i ett kadaver i på høsten, då får jeg både mark og maggott. Siden ene naboen har 348 hylende huskyer så merker han neppe om jeg bruker en av de.

Langen var 15 cm jamnt over for ei uke siden. Den er nok trygg nok for isfiske, med litt varsomhet, den er jo typisk mer ujevn i tykkelsen når den har smelta ned en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok som Joost L skriver, meitemarken trekker dypere ned i jordlagene om vinteren, der den er sikker på å ikke fryse inn. Trolig klumper de seg også sammen på spesielle steder for å spare på varme(energi). Derfor vel man enten finne all marken - eller ingen - dersom man graver i lag der marken faktisk oppholder seg. Hjelper trolig lite å isolere markdynga, marken vil likevel forsvinne ned, dersom det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.