Gå til innhold
Fiskersiden

Ny art funnet i Drammensfjorden


Brutus
 Share

Recommended Posts

Det er fisket en fiskeart som aldri før har vært fanget i Drammensfjorden. Under forskningsfangsten som er gjort er det funnet flere eksemplarer av arten suter

Dette var en notis i Drammens Tidene søndag 21. desember, sammen med følgende artikkel Kraftig reduksjon av gift i fisk (i Drammensfjorden)

Hvilke muligheter har suter til å danne en levedyktig stamme i fjorden. Står jo at det er fanget flere suter og...

Endret av Brutus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil finne brasme, mort, vedbuk, karper, o.s.v i ydre deler av elverne i drammensfjoren hvor

saltinholdet ikke er for højt. (Indre Drammensfjor smaker du ikke salten i vannet om sommern) Så a de ikke har fanget suter der skylles nok bare bestanden i elverne ikke har været så stor. etter som vinterne blir varmer vil fiskeartne i karpefammilien øke. Jeg kunne tenke meg det er derfor de først har fanget en suter der nå. Karpefamilien trives svert bra i dette område, de vokser mye rasker en om de bare er i et vann og bliver mye finer i fagerne.

Men a der skulle være en egen stamme av suter i Drammensfjorden er nok heldt usandsynligt vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to setningene jeg skrev i kursiv i første post er alt som står. bortsett fra 4 setninger om at suter finnes i norge, kan bli 8kg stor og er en utsatt art. Som sagt en liten notis sammen med den linkede artikkel.

Da er artikkelen om Suter online under# Ny fiskeart funnet"

http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20.../999524478/1063

:):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suter finnes vel i Skiensvassdraget, så er ikke veldig overrasket over at den er påvist i Drammensvassdraget også.

Suter har jo forekommet i DrammensVASSDRAGET i flere tiår, minst 40 faktisk, så vidt jeg har funnet ut. Men det har jo vært mindre skogsvann og innsjøer med avrenning ril Drammenselva. At det kan dukke opp ENKELTINDIVIDER av suter i DrammensFJORDEN er derfor ikke særlig oppsiktsvekkende. Det er jo i perioder ihvertfall nesten rent ferskvann i overflaten Drammensfjorden, og suter tåler jo på lik linje med andre karpefisk fint 10-12 promille saltvann. Men dersom det kan påvises en BESTAND av suter i Drammensfjorden, vil jeg jo hevde at det er litt oppsiktsvekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.