Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av plotter


erik
 Share

Recommended Posts

Som tittelen sier, er jeg i markedet for en rendyrket plotter. Jeg har allerede et ekkolodd jeg er fornøyd med, og ser også på det som en ekstra sikkerhet at plotter og lodd er to enheter.

Båten det skal monteres i er en Silver Colibri, altså en liten skjærgårdsjeep, så plotteren må tåle regn/ sjøsprut, og bør ha en brakettløsning som gjør at den er enkel å ta av. Av samme grunn bør antennen/ mottageren være integrert. Ideelt sett bør den også kunne dreies 180 grader, samt tåle en trøkk, innen rimelighetens grenser. Samtidig er det et poeng at den selges over disk i Norge. (Har litt ymse erfaringer med nettbutikker og reparasjoner/ reklamasjoner.) Strømforsyning er på plass.

Bruken er primært innsjøer, samt noe romstering i saltvann. Grunnet størrelsen på jolla, trenger jeg ikke noe verdenskart, men presise kart må være tilgjengelig. Siden jeg har en forbannelse hvilende over meg når det gjelder tekniske duppedingser, må den være enkel i bruk. Knotete montering derimot er ikke noe problem. (Her har jeg nemlig en svært kompetent ressursperson i bakhånd.) :D

Prisen har jeg ikke tenkt veldig mye på enda. Hva jeg er villig til å betale vil i stor grad påvirkes av hvorvidt jeg mener jeg får noe igjen for pengene. Budsjettet er 5000,- men dette er som sagt fleksibelt. Frem til i dag har jeg brukt en håndholdt sak fra Garmin, noe som har fungert greit, men ønsket om større skjerm og fast montering har gjort at jeg bruker den håndholdte stadig mindre. Det er mer enn nok av ting & tang som flyter rundt i båten når jeg er på tur som det er. :)

Tips og erfaringer på området mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et budsjett i 5000 kroners klassen er det normalt ikke annet enn 5" plottere som er tilgjengelig. 5" fungerer greit nok når oppløsningen er minimum 480x480 punkter, det har Garmin 525, Eagle Intellimap 640/642 og alle Lowrance modellene. Hold deg unna 320x240 oppløsning, dette er alt for dårlig (eksempelvis Eagle 500/502 og Garmin 520)

Jeg fant Raymarine A65 med 6,5" skjerm og 640x480 oppløsning til 6875kr hos Maritim, dette er en utgående modell med listepris på ca 13 000. Den har en veldig skarp og lyssterk skjerm med bra menysystem, men den er ikke den raskeste på oppdateringer.Tror heller ikke at den har mulighet for å ha to kartbilder oppe samtidig, men dette er jeg ikke sikker på.

Her er en test av A65:

Test av Raymarine A65

Garmin 525 koster 6875kr hos SeaSea. Inegn tvil om at dette er et bra valg.

Asker Båtservice har Lowrance Globalmap 5150C til 4299kr, denne er identisk med Eagle Intellimap 640.

Lowrance Globalmap 5150

Jeg ville ha gått for Lowrance Globalmap 5150C, 5" skjerm med 640x480 oppløsning til den prisen er et kupp. Jeg har en Lowrance LMS-525C DF som er en kombienhet som har samme plotter som 5150, og synes den funger bra, har diverse andre plottere også så jeg har sammenligningsgrunnlag. Sjekk bare at Asker Båt selger plottere som kommer fra den norske importøren Navico og ikke er paralellimport. Asker Båtservice ser ut til å ha butikk på Vollen, men uansett om de bare har nettbutikk er det ikke noe problem hvis varene kommer via Navico, du kan da få ordnet eventuellt servicebehov hos Navico sitt serviceverksted i Drøbak.

Ved hjelp av rotasjonsbraketten GBSA-1 kan alle Eagle/Lowrance 5" instrumenter roteres helt rundt.

Lowrance/Eagle braketter

5150 har ekstern GPS antenne, jeg hadde en Lowrance LCX-15MT med samme eksterene antenne på en skjergårdsjeep i 5 år hvor jeg tok av antennen etter bruk. Jeg hadde festet den på bøyla rundt vindskjermen med en hurtigbrakett.

Globalmap 5300C heter Lowrance modellen med intern antenne, men denne er normalt betraktelig dyrere siden den både har NMEA-2000 og Ethernet nettverkstilkoblinger. Asker Båtservice har også annonse for Gloabalmap 5300C på finn.no, men uten pris, men jeg ser de har LMS-522C til 6990 og dette er samme instrument som 5300C men med ekkolodd så 5300C bør ikke koste mye over 5000kr hos dem den heller.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Garmin 172C som funker suverent til det samme bruket som Erik beskriver. Kan ikke fatte og begripe at det må være et must på en plotter med en oppløsning på 640x642. Det er kartene som er begrensningen ikke oppløsningen. Har da aldri hatt noen som helst problemer å se sjømerker og annet på grunn av oppløsning. Hvor mange ferskvann i Norge er detaljopplysninger på i plotterkartene?

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri skrevet om 640x642 punkters oppløsning, det finnes ikke LCD skjermer med denne oppløsningen. Min anbefaling er minimum 480x480 oppløsning på en 5" skjerm, på en kvadratisk skjerm er det dessuten bare bortkastet med høyere oppløsning. På en rektangulær skjerm, som eksempelvis Garmin 525, kan en nok dra nytte av 640 punkter i lengderetningen.

Lowrance hadde tidligere 640x480 punkter på sine 5" skjermer, senere gikk de over til mer lysstrek 480x480. Globalmap 5150C og Eagle Intellimap 640 og 642 som alle er et litt eldre design uten NMEA 2000 og Ethernet bruker fortsatt den eldre 640x480 skjermen. 5150C har ikke vært listet i katalogen de siste par årene, men kommer nå tilbake siden Lowrance for 2009 erstatter alle GlobalMap, LCX og LMS med den mer avanserte og dyrere HDS serien.

Når en deler en 5" skjerm med 320x240 punkter i to vinduer for å vise 2 kartbilder med forskjellig oppløsning blir det bare 160 punkters oppløsning igjen i hvert kartbilde. Grunnen til å kjøre med to kartbilder er å ha et vindu for å få oversikt og et for detaljnavigering. Med den lave oppløsningen blir kartbildet veldig grovt og teksten blir ulleselig når det zoomes ut. Jeg synes også 320x200 er for dårlig oppløsning, selv når en bare ser på et kartbilde. På min Raymarine E80 med 8,4" skjerm kan en dele opp skjermen i 4 vinduer (Som hver blir 320x240 punkter), hvis en prøver det ser en fort at oppløsning og font på kartet blir alt for dårlig med denne oppløsningen, også til å vise detaljert numerisk informasjon er det for dårlig slik at jeg kjører bare radar og plotter på denne og bruker en LMS-525 for å vise alle numeriske data. Jeg har også erfaring fra eldre plottere med 320x240 oppløsning, og vil ikke anbefale noen å gå for en slik løsning.

Ved lav hastighet er det oppløsning som er viktigst, det kan da fungere greit med en høyoppløselig 5" skjerm, ved store hastigheter er skjermstørrelsen viktigst. I trangt farvann i 30-40 knop trenger en minst en 8,4" skjerm hvis en skal kjøre etter plotter der en er ukjent.

Det er bare Mjøsa som det finnes sjøkart over av norske innsjøer, men erik skal også bruke den noe i saltvann. Siden han bor i Oslo antar jeg indre Oslofjord er aktuellt hvor også jeg har mesteparten av min erfaring med navigasjon ved bruk av plotter i fra.

Hvorfor kjøpe en plotter med dårlig oppløsning når en kan få en med super oppløsning til litt over 4000kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lowrance Globalmap 5300C har bare 480X480 skjerm? Ser ut til å koste rundt 6000,- og den budsjettsprekken kan jeg leve med. Har myst litt på Humminbird 785 CX2i og, som ser ut til å være et røverkjøp til 2.500,- med 640X 480 på Fiskeglede.no. Noen som har prøvd denne?

Intern antenne er et must, siden jeg ikke har noen vindskjerm el. å feste antennen i. dermed utelukkes Lowrance Globalmap 5150C, selv om den unektelig så ut som et knallbra alternativ ellers.Raymarine A65 ser fristende ut med "stor" skjerm, men testen det ble linket til var ikke akkurat noen fest.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det nok litt feil å si at GlobalMap 5300 "bare" har 480x480 punkter, 640x480 er oppløsningen som Furuno, Garmin og Raymarine bruker på sine 8,4" multifunksjonsskjermer i 20-30 tusensklassan. Er ikke noen vits med mer enn 480x480 på en kvadratisk 5" skjerm, ting blir så smått at det blir ulesbart hvis en skal utnytte større oppløsning.

Nå har det skjedd en del med Lowranceprisene siden jeg skrev mine tidligere poster her.

Topp Fritid selger GlobalMap 5300C iGPS til 4299kr, men det jeg anbefaler er den nye HDS-5M som de selger til 5999kr. Er ikke leveringsklar før i manedskiftet mars/april, men dette er udiskutabelt den beste og mest avanserte plotteren i 5" klassen.

HDS hos Topp Fritid

Humminbirdplotteren hos Fiskeglede er latterlig billig, men det skal sies at jeg aldri hørt noen som har ytret et eneste positivt ord om Humminbird sine plotteregenskaper. Har selv prøvd 957C2 og synes den var utrolig krøkkete å bruke, men plotterene bruker Navionics (som Lowrance) som jo har god kvalitet.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en mail til Toppfritid, og fikk så kjappe og gode svar at jeg ble imponert nok til å handle. :) Nå er en 5300ci bestilt. Etter anbefaling venter jeg med å kjøpe kart, da det visstnok skal komme nye i mars/ april. Så får vi håpe at de ikke blir (enda) dyrerer enn dagens utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på de nye større kartene skal i utgangspunktet være det samme, spårsmålet er om endringene i valutakurser kan få betydning. Veiledende pris på dagens XL9 (XG) er 2500kr. Det nye Navionics Gold 49XG dekker hele Norge inkludert Svalbard + Vänern og Vättern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.