Gå til innhold
Fiskersiden

Bruk av monofortom når man bruker tynn braid på sjøisen?


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Gjest StadJon

Greia er nå at på to turer så har jeg mistet en balansepilker på hver tur på sjøisen. Senest i går, da noe bet 0.14 Power Pro tvert av. :)

Så nå lurer jeg da på om det kan være fornuftig å legge inn et monofortom? Pleier dere som fisker med tynn braid på isen (og som ikke blir gal av at det fryser litt) å ha et monofortom? I så fall, hvor tykt bør det være når Power Proen er 0.14?

Uten bruk av fortom har jeg testet diverse knuter som skal være for braid, men så langt er den eneste som ikke sklir dobbel slukknute og Berkleyknuten. Har lite erfaring med Berkleyknuten på tynn braid, men den duger kanskje bra nok?

Forslag?

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er nå at på to turer så har jeg mistet en balansepilker på hver tur på sjøisen. Senest i går, da noe bet 0.14 Power Pro tvert av. :)

Så nå lurer jeg da på om det kan være fornuftig å legge inn et monofortom? Pleier dere som fisker med tynn braid på isen (og som ikke blir gal av at det fryser litt) å ha et monofortom? I så fall, hvor tykt bør det være når Power Proen er 0.14?

Uten bruk av fortom har jeg testet diverse knuter som skal være for braid, men så langt er den eneste som ikke sklir dobbel slukknute og Berkleyknuten. Har lite erfaring med Berkleyknuten på tynn braid, men den duger kanskje bra nok?

Forslag?

glenn's knute eller palomar knuten

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en ide å bruke en liten stump med tjukkere muliti i skjøten. Tynn muliti har grei skjæreevne ved stor belastining.

Uni mellom multi snørene og uni eller albright til mono'en avhengi av tykkelsen på den i forhold til den tykkeste multistumpen.

med albright knuten har jeg tauet STOR fisk med mye beslastning, tynn multi mot tykkere mono/fk, ALDRI opplevd det du sier... da har du brukt feil knute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

For oss som synes knuter er knot, kan jeg anbefale Triturus modell, og bruk av palomarknuten.

Allbright må du jo være håndverker for å takle.

<_<

:blush: Tester som sagt varianten med svivel nå i helgen, tipper den er helt grei. Jo flere knuter jo mer surr/potensielle svakheter, syns jeg.

Tynn braid er jo ikke det beste å bruke, men det er jo så moro å fiske balanse med 2500 snelle og Skogseidstikke at da holder jeg heller ut med å måtte fjerne litt is fra stangringene innimellom, enn å måtte bruke tykkere sene. :D

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjøre det så tungvint? en svivel funker helt greit,har alltid gjort det,og fortom på en halvmeter holder lenge :blush: en otersvivel er heller ikke dumt.... så kan du henge en liten godbit over balansen også <_< er litt skeptisk til multi på isfiske jeg..... men smak og behag. dobbel sluk-knute er min uten tvil favoritt. altså vanlig sluk-knute,me alt snøret legges dobbelt. isfiske i helgen forresten jon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med albright knuten har jeg tauet STOR fisk med mye beslastning, tynn multi mot tykkere mono/fk, ALDRI opplevd det du sier... da har du brukt feil knute

Har brukt albright og kutta har ofte kommet ved bunnapp og sjelden ved fisk, selvom jeg har opplevd det et par ganger og. Er ganske sikker på at det ligger noe i det siden brudda stor sett er kliss like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt albright og kutta har ofte kommet ved bunnapp og sjelden ved fisk, selvom jeg har opplevd det et par ganger og. Er ganske sikker på at det ligger noe i det siden brudda stor sett er kliss like.

Godt mulig, men JEG har aldri opplevd det. Har retta kroker ved bunnapp, men fortsatt (bank i bordet) ikke røket av noe. Legger man knuten skikkelig og tar seg litt tid tror jeg den er verd sin vekt i gull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Braid burde vel egentlig ikke brukes på sjøisen (selv om det er moro med lett utstyr :lol: ). Sena kan vel fort slites av hvis den kommer borti iskanten?

Det kan nok forekomme endel slitasje under fight ja, hvis man ikke følger med. Går det på sprek fisk som f.eks. makrell eller sei av litt størrelse så kjenner man fort det og da går det an å "betjene" stanga slik at senen holder seg midt i hullet i isen. Blir det krise og jeg merker at senen begynner å skyte frem og tilbake så stikker jeg heller stangtuppen litt ned i hullet og håper det beste etter noen utras. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.