Gå til innhold
Fiskersiden

Ekte HAIFISKE


tbaugerud
 Share

Recommended Posts

Vet att endel svensker prøvde ett antal ganger under 90-talet men det nermeste de kom var og ha håbrand oppe i overflaten og inspisere agnet for og siden svømme videre. Jeg hadde vel satt stor verdi bare av ein sånn opplevelse. :glare: Har tenkt og prøve mange ganger sjøl på mine breddegrader men det blir aldri noen tid tillovers og ikke er det helt enkelt og få tag i folk som vill vare med på galskapen. :ph34r:

Vad har du tenkt og bruke for utstyr foresten stang, snelle, tackler mm?

For å være ærlig så har jeg ikke tenkt på dette med utstyr. Har en pilkestang som sikkert fint kan ta fisk på opp mot 50 kilo. Snella er nok for dårlig.

Det jeg har lest en del om, er hvordan man skal lokke haien inn i båtens område. Såkalt "chumming" som haifiskere/haisightseeinger benytter seg av. Jeg har hatt planer om dette prosjektet de to forrige sommerene også, men det har ikke blitt noe av. Til sommeren skal jeg få det til.

Hvorvidt jeg får se en eneste hai, tviler jeg kanskje på, men hvis det skulle komme et eller annet beist innom, så vil det være verdt mangfoldige timers venting. Dessuten skal filmkameraet være med. Et slikt opptak vil være unikt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart muligheter i Langesundområdet, men ifht de store fangstene er du nok drøyt 30 år for sent ute... Fra litt utpå 60-tallet ble det drevet yrkesfiske etter håbrann utenfor Bamblekysten, men det stoppet opp da håbrannen mer eller mindre forsvant rundt 1980. Det fisket foregikk i august, september, oktober, da haien fulgte silda inn. Den gang var det gode fangster, med opp i over 100 håbrann på en dag. Hvis du har boka "Bamblefiskerne, deres liv og virke" står det litt om det der. Hvis du ikke har den kan den anbefales på det varmeste.

Nå må du nok lenger ut (den gang fisket de inne i fjorden...) og ha goood tid... Vi har snakket litt om det her og, tenkt litt i samme baner som deg, men om det noensinne blir noe av er vel usikkert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk store planer og noen forbredelser klare for å prøve dette fiske i Ytre Oslofjord faktisk her for noen år siden.

Planen var som noen nevner over her å drifte fiske mot noen av grunnene som finnes. Hadde ett tre kilometer langt blodspor i vannet i sirkler inn mot grunna. Brukte hel stor høstmakrell som agn og ballong som dupp :)

Men, det ble med, av diverse årsaker, en gang for min del. Krevde vel litt for mange forbredelser og litt for mye venting. Tror vi hold på i 16 - 17 timer med allt fra å legge ut luktspor til selve agnfiske. Pluss all fisken som gikk med til å lage flu og slikt.

Vi hverken merket eller så noen til hai i det hele tatt.

Men, spennende hvis du prøver. Gi oss beskjed hvordan det går. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.