Gå til innhold
Fiskersiden

Ekte HAIFISKE


tbaugerud
 Share

Recommended Posts

Jeg har i et par års tid hatt planer om å forsøke å fiske hai i Langesundområdet. Jeg snakker ikke om gråhai/rødhai, men ordentlig hai.

Håbrann er selvsagt en kjenning i Norge, men jeg har faktisk tro på at det kan finnes andre typer hai i våre umiddelbare farvann - spesielt sommertid. Jeg har god greie på de store haiene, og tror det bare er et tidsspørsmål før en slik blir tatt i norske farvann.

Makrellhai og blåhai tenker jeg spesielt på. De er kjenninger på andre siden av Atlanteren hvis man går et par lengdegrader sør på kartet.

Er det noen her som SERIØST har chummet etter slike haier på østlandet? Til sommeren skal jeg prøve, og det hadde vært spennende å høre om noen kan noe om dette emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håbrann er vel arten jeg personlig ville satset på i norske farvann, om jeg hadde hatt noen årsverk å bruke på det - mako og blåhai... nei, så mye tid og flaks er det da ingen i Norge som har ? Kanskje som bifangst under håbrannfiske, men målrettet ? Nei, det har jeg lite tro på gitt !

edit - ville forøvrig lagt satsinga så nærme, eller helst oppi, Norskerenna som mulig !

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er endel blåhai(og håbrann) ved ekofiskfeltet,mener at det ikke er noe i veien for at du kan få ønsket oppfylt her i langesund.Hadde selv håbrann størrelse diger på kroken på ekofisk,og det var rått!!! ser for meg driftefiske med masse makrellblod i sjøen..... hvem vet ? lykke til med prosjektet :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er endel blåhai(og håbrann) ved ekofiskfeltet,mener at det ikke er noe i veien for at du kan få ønsket oppfylt her i langesund.Hadde selv håbrann størrelse diger på kroken på ekofisk,og det var rått!!! ser for meg driftefiske med masse makrellblod i sjøen..... hvem vet ? lykke til med prosjektet :angry2:

Heisann, kan det hende at du er stillasbygger og at dette skjedde høsten 98 eller 99 ?

Ellers stemmer det at det er ofte håbrann i området Valhall, Ekofisk og Jotun. Det er tatt fleire på snøre både på Eldfisk, Ekofisk og Jotun. Den største som er tatt på Jotun var over 200 kg.

Eg har sjølv sett håbrann fleire gonger på Eldfisk og dei har vore store. Eg meiner også at ein hai eg såg på Ekofisk må ha vore ein blåhai.

For dei som har ein skikkelig båt og vågar å satse på dette i Nordsjøen er eg sikker på at det vil gi resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet att endel svensker prøvde ett antal ganger under 90-talet men det nermeste de kom var og ha håbrand oppe i overflaten og inspisere agnet for og siden svømme videre. Jeg hadde vel satt stor verdi bare av ein sånn opplevelse. :angry2: Har tenkt og prøve mange ganger sjøl på mine breddegrader men det blir aldri noen tid tillovers og ikke er det helt enkelt og få tag i folk som vill vare med på galskapen. :wacko:

Vad har du tenkt og bruke for utstyr foresten stang, snelle, tackler mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet att endel svensker prøvde ett antal ganger under 90-talet men det nermeste de kom var og ha håbrand oppe i overflaten og inspisere agnet for og siden svømme videre. Jeg hadde vel satt stor verdi bare av ein sånn opplevelse. :) Har tenkt og prøve mange ganger sjøl på mine breddegrader men det blir aldri noen tid tillovers og ikke er det helt enkelt og få tag i folk som vill vare med på galskapen. :D

Vad har du tenkt og bruke for utstyr foresten stang, snelle, tackler mm?

Så hva med og prøve til sommeren ? er mer en gjerne med på galskapen vill ikke tro du har problemer med og fylle båten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva med og prøve til sommeren ? er mer en gjerne med på galskapen vill ikke tro du har problemer med og fylle båten :)

Uke 30 eller 35?

Linefiskere kan ofte observere hai i overflaten. Blir vel ofte et godt duftspor fra et linesett.

Jeg har sett flere håbrand levert på motaket i Helnessund.

Regner med att silla som kommer in om høsten trekker med seg litt av hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett flere håbrand levert på motaket i Helnessund.

Regner med att silla som kommer in om høsten trekker med seg litt av hvert.

Det har ikke kommet så mange den siste tiden, men i perioder er det mye. Det kan komme av at det er mindre sild om høsten.

Har tro på at man kan få håbrann hvis man er tålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke kommet så mange den siste tiden, men i perioder er det mye. Det kan komme av at det er mindre sild om høsten.

Har tro på at man kan få håbrann hvis man er tålmodig.

:) Eg er ganske sikker på at det er håbrann inne i vestlandsfjordane på seinsommeren for å jaga i makrellen. Sjølv såg eg ein for 10-15 år sidan inne i Matrefjorden, den kom innover i overflatestilling før den dukka og angreip ein makrellstim 60-70 m frå meg. Makrellen spruta opp av sjøen nett som brislingen gjer under angrep, eit fasinerande syn og ei stor oppleving. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, kan det hende at du er stillasbygger og at dette skjedde høsten 98 eller 99 ?

Ellers stemmer det at det er ofte håbrann i området Valhall, Ekofisk og Jotun. Det er tatt fleire på snøre både på Eldfisk, Ekofisk og Jotun. Den største som er tatt på Jotun var over 200 kg.

Eg har sjølv sett håbrann fleire gonger på Eldfisk og dei har vore store. Eg meiner også at ein hai eg såg på Ekofisk må ha vore ein blåhai.

For dei som har ein skikkelig båt og vågar å satse på dette i Nordsjøen er eg sikker på at det vil gi resultat.

Var stillasbygger der i det tidsrommet ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt tatt håbrann på 40 kg.liten hai,men på bunnsnøre!!! rett utenfor jomfruland,på høsten under makrellfiske.en halvorsen fra kragerø sto for fangsten.finnes desverre ikke noe dokumentasjon,men mange som så haien :) vi snakker type 70 tallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Ellers er jo hvithaien på vei til Norge :)Hvithai :)

"Da er det trolig bare et tidsspørsmål før denne opptil syv meter lange og ekstremt farlige haien dukker opp ved norskekysten. "

Hipp hurra for måten å fremlegge ting på.

Unektelig spennende at det er gjort nye observasjoner, særlig siden jeg har planer om å komme i gang med mye mer dykking langs kysten fra våren av. :)

EDIT: Så først nå at "The Sun" virker til å være en av kildene. Da trekker jeg forrige påstand og tipper at haien som ble observert, var noe annet. De fleste husker sikkert episoden for at par år siden utenfor England, der en kar påstod han hadde tatt bilder av hvithai. Helt til kompisen fortalte pressen at "du han har vært i Sør-Afrika i et par uker og tatt haibilder, han!" :)

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så dem daglig ;) Var heeeelt hekta en stund :) fisket mye etter annen fisk,og periodvis var det vrient å få opp en fisk som haiene ikke beit av magen på.... haien jeg hadde på slukte en torsk på ca 10 kilo.... det var ufrivillig agn men.... for noen krefter den hadde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Jeg så dem daglig ;) Var heeeelt hekta en stund :) fisket mye etter annen fisk,og periodvis var det vrient å få opp en fisk som haiene ikke beit av magen på.... haien jeg hadde på slukte en torsk på ca 10 kilo.... det var ufrivillig agn men.... for noen krefter den hadde :)

Når man leser ting som dette så er det grunn til å undres hvorfor ikke flere FS medlemmer jobber i Nordsjøen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm

har noenlunde stabil båt

72443_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28813/72443.jpg

`

"Fiskestang" Er trykkluftdrevet snelle likestilt med elektrisk? :-)

72444_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28813/72444.jpg

Agnfisk fiskes på stedet.

72445_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28813/72445.jpg

Maskinistene har vel noe wire liggende, kjøpe stor krok.

Tidvis masse ventetid i Nordsjøen, problemet er vel 14 meter fribord...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.