Gå til innhold
Fiskersiden

Håbrandsatsning på Frøya uke 35.


Gotland
 Share

Recommended Posts

Jeg har etter ein del etterspørsel bestemt meg for og gjøre en satsning etter håbrand uke 35.

Det blir fiske 23-26 august. Vi kommer og ha lange fiskeøkter hvis været tillater det.

Vi kommer og bruke Titran som base og fiske i området vest for Hitra/Frøya.

Dette blir ein tur hvor det ikke er noen som helst fangstgaranti. Med andre ord lange dager med mye venting.

Det blir derimot mulighet for bunnfiske etter andre arter hvis forholdan tillater det.

Jeg ser for meg ein gruppe på 4-6 fiskende max 6st. Jeg trur det blir vanskelig og fiske med mere en 4 stenger samtidigt da dette er ett driftfiske med agn mellom overflaten og ca 30m.

Utstyr: Jeg kommer og ha tackelmatrial ombord. Men for den som vill ha eget så ta kontakt for mere info.

Snelle: Minimum TLD/GLD 30 med 80-100lb braid+ ca 30m 130lb topshot

Stang: Standup på ca 50lb alternativt ein 50lb boat på ca 7"(uten plastikskjøter)

Krok: Jeg kommer kun tillate bruk av cirkelkrok og det kommer praktiseres catch & realese uansett hvor mye norgesrekord alt. andre rekord ein eventuell hai må vare.

Seletøy: Av standup type som for exempel Black magic,Braid mm

Jeg kommer og ha 3 oppsettninger med snelle/stang for den som ikke har sjøl.

Krav till deltaker: Jeg ser helst etter erfarne havfiskere som er noelunde sjøsterk og med mye tålmod.

Jeg har ikke noe imot nybegynnere men for og si de rett ut. Dette er ikke noe for den uerfarne.

Da dette blir ein form for testtur som jeg sjøl er veldi intressert i så kommer jeg og ta "vanlig pris"" dvs 5000:- per dag og den blir lang. :) Normalt kjører jeg 8 timer for denne prisen men ser for meg 12-15timer/dag.

Overnatting i leilighet koster 200:-/man og natt med eget sengtøy (kan leies for 100kr) det ingår vask av leilighet i prisen.

Hvis været blir for tøft så kommer jeg og prioritere dypvannsfiske etter spisskate,lange,brosme,mm i Frøyfjorden alternativt piggskate innaskjærs.

Bortblåst tur tar jeg ikke betalt for.

Påmelding kan gjøres på tel. 90097236 alternativt PM

Mvh Frederic

Endret av Gotland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis været blir for tøft så kommer jeg og prioritere dypvannsfiske etter spisskate,lange,brosme,mm i Frøyfjorden alternativt piggskate innaskjærs.

Bortblåst tur tar jeg ikke betalt for.

DET er kundebehandling som jeg liker :)

Veldig spennende :)Jeg innrømmer glatt at jeg er for sjøsvak til å tenke på en sånn rise, men jeg forventer bilder..... om ikke av annet så av chumèn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir ein tur hvor det ikke er noen som helst fangstgaranti. Med andre ord lange dager med mye venting.

Ikke som ved kjerringfiske altså, hmmm...skeptisk! :)

Krav till deltaker: Jeg ser helst etter erfarne havfiskere som er noelunde sjøsterk og med mye tålmod.

Jeg har ikke noe imot nybegynnere men for og si de rett ut. Dette er ikke noe for den uerfarne.

Hvis det mot formodning fortsatt skulle være en ledig plass når det nærmer seg er det bare å ringe om dere trenger en uerfaren, utålmodig havfiskenisse som tar en halv kasse pils i benkpress, kommer til å være i byen på den tida.

Tøft at det blir satsing i år!

Vi har det godt på hemmet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke som ved kjerringfiske altså, hmmm...skeptisk! :)

Hvis det mot formodning fortsatt skulle være en ledig plass når det nærmer seg er det bare å ringe om dere trenger en uerfaren, utålmodig havfiskenisse som tar en halv kasse pils i benkpress, kommer til å være i byen på den tida.

Tøft at det blir satsing i år!

Vi har det godt på hemmet!

Hehehe.........

Du er alltid velkommen Sverre!

Men kanskje vi ska gjøre oss ferdig med håkjerringa først :o Du har ikke vurdert ett klippekort. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at noen satser på et slikt prosjekt!

Men jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til tidspunktet det satses på. Min erfaring med håbrann (yrkesfiske)er at det er perioden siste halvdel av august og et stykke ut i oktober at arten er her i litt større mengder. Ihvertfall her på Østlandet. Kanskje det er annerledes utenfor Frøya. Uansett så hadde det vært dritgøy om dere lykkes med satsningen! :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet tråstarter om det er opsevert håbrann i området siste årene ??

Har sjekket litt selv rundt en eventuell håbrann tur å er blitt anbefalt et helt annet sted av en som har drevet fangst av håbrann før i tiden.

Bare nyskjerrig, frister å bli med :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet tråstarter om det er opsevert håbrann i området siste årene ??

Har sjekket litt selv rundt en eventuell håbrann tur å er blitt anbefalt et helt annet sted av en som har drevet fangst av håbrann før i tiden.

Bare nyskjerrig, frister å bli med :)

http://www.hitra-froya.no/incoming/article1154044.ece

vet også at de fant en storing (død) i frøyfjorden i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.hitra-froya.no/incoming/article1154044.ece

vet også at de fant en storing (død) i frøyfjorden i sommer.

Den var jo søt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får du en slik en får du til og med tillatelse til og kalle deg mr.bigfish

Har tengt å prøve meg på denne skapningen "en gang", å har hentet inn en del info osv.

Turen krever en skikkelig båt (har fått lånt) men trenger også minst 3 till som vill satse seiøst på denne turen som er ganske lang.

Mye må gjøres i forkant, bl.a lage flere hundre liter med blodsuppe av fisk osv for å lage duftspor etter båten.

Men som dere alle vet har jeg forstsatt en viss "Nedstransfjord tur" med fiske på 700 meter å gjennomføre.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet tråstarter om det er opsevert håbrann i området siste årene ??

Har sjekket litt selv rundt en eventuell håbrann tur å er blitt anbefalt et helt annet sted av en som har drevet fangst av håbrann før i tiden.

Bare nyskjerrig, frister å bli med :)

Trådstarter har sett flere haier som er fanget både på breiflabbgarn og lyrgarn. Ein av de større fick jeg desverre ikke se i sin helhet da kompisen ikke hadde bom ombord i båten sin og klarte derfor ikke og få den ombord. Han var nødt og kutte halefinnen for og få den ut av garna og finnen som jeg såg med egne øya var ca 1m fra spiss till spiss. Denne fisken ble fanget på ca 6m dyp i lyrgarn.

Vi har også vid flere anledninger fått opp fisk med tannmerker som ikke kan vare laget av noe annet en hai.

Det blev fangstet håbrand i området før men fisket har for lengst opphørt.

Det blev også fanget store mengder makrellstørje i området.

Flott at noen satser på et slikt prosjekt!

Men jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til tidspunktet det satses på. Min erfaring med håbrann (yrkesfiske)er at det er perioden siste halvdel av august og et stykke ut i oktober at arten er her i litt større mengder. Ihvertfall her på Østlandet. Kanskje det er annerledes utenfor Frøya. Uansett så hadde det vært dritgøy om dere lykkes med satsningen! :)

Det kan ligge noe i dette Perca.

Jeg foreslog også uke 35 som ett alternativ men fordelen med juli er vel att været er litt stabilere og folk har enklere med ferie mm. Men det hjelper lite hvis det ikke er noen fisk. Jeg vet det er fanget fisk under sommeren men om det er det optimale tidspunktet kan jeg ikke svare på.

Dette blir jo litt av ein experimenttur der vi må finne ut ein go måte og gøre dette på.

Det virker jo ganske enkelt og rigge opp ett wiretakle hive på ei svær makrell og på med ei ballong og begynne og flu. Men jeg vet att det er langt ifra så enkelt. Jeg husker va vi gjorde og vilket utstyr vi brukte på de første håkjerringexpeditionerne i 2003. I dag har det skjedd noen forandringer for og si det mildt. :P

Dette vil jeg være med på!

Men trenger man virkelig 80-100 lbs braid? Holder det ikke med rundt 50 lbs?

Ja det er mulig du klarer deg med 50lb men jeg ser ingen anledning og bruke så tynnt snør till ein så rask og agressiv hai. Du trenger ikke bekymmre deg for snørekapacitetn det holder med ca 600m braid. Det er bare ein fordel hvis strømmen tar tak i snøret og fører det ifra båten. Fisket bedrives jo i vad jeg kaller "overflaten"

så her er det nokk "Its better to be safe than sorry" som gjelder hvis ei 250kg fisk skulle vise sin intresse. :(

Kan de som er intressert sende meg ett PM alternativt ta ein tel.

Som sagt så er jeg fortsatt åpen for uke 35 men det får bli litt opp till dere som er intressert av turen.

Som sagt så trur jeg det viktigste på dette stadiet er og få gjenomført ei tur for ei lærer lite og fanger ihvertfall ikke noe håbrand hjemme i sofakroken. :lol:

Det var jo nesten umulig og fange svartskate og her var det mange "sofafiskere". Det er bare ein måte og gjøre det på ut og prøv. Funker det ikke første gang så kanskje neste gang eller tredje.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.