Gå til innhold
Fiskersiden

Fangsrapporter fra Mjøsisen


Ole M
 Share

Recommended Posts

Her er noen rapporter fra 11, 12 og 15 januar. Har drevi å eksprementert endel på Mjøsisen i det siste - med agnfisk, tackle osv, og jeg håper kanskje på noen innspill fra dere på fiskersiden. Veit det er mange erfarne fiskere her :D

Jeg og en kompis har blandt annet prøvd å finne ut hva vi kan gjøre for å få imitert krøkle, og den typiske agurk lukta - i og med at vi ikke har noen god tilgang på ekte vare nå om vinter`n.

Første forsøk gikk ut på å kjøpe hel juleansjos og dynke dem i pariser agurk... burde nesten visst det på forhånd - pariser agurk egner seg overhodet ikke. Det lukter jo for ***** eddik :)

Neste forsøk gikk ut på å vanne ut ansjos lukta og deretter dynke det i ren agurkmos.

Men ikke ***** om ansjos lukta ga slipp - og fisken uteble.

... resten av historien går som følger.. første tur med agurkmos;

-------------------------------------------------------------------------------------------

11.01.2009

I dag følte jeg meg godt forberedt til en dag på Mjøsisen. Silda hadde løggi over et døgn i akurkmos, og primusen var med.

Det var allerede mange utpå isen da jeg kom frem, alt fra skøytegåere til isfiskere. Og flere kom sigende til menst jeg trava utover.

Det første jeg merka meg var temperaturen. Sikkert 4-5 varmegrader. Egentlig veldig behagelig, men når det samtidig blåste såppass som det gjorde så fikk jeg mine misstanker. Og ganske riktig - etterhvert ble det klart at det lå overvann omtrendt over alt.

Jeg peila meg inn på det eneste holdepunktet jeg hadde - der jeg og Torkel hadde maltraktert isen endel dager tidligere.

Ble ivrig da jeg oppdaga at det var ganske kraftig drag i vannet under meg - noe det ikke har vert på den plassen de tidligere turene. Veldig positivt i forhold til å imitere levende fisk når man bruker stø-krok (eller hva det kalles)! Jiggene jigga og ansjosen sto så vidt det var å pendla i "strømmen". Veldig bra.

Jeg borra og agna så svetten rant nedover ryggen, og etter en god stund var alt klart.

Etterhvert som timene gikk falt det fra en og annen som følger av været. For det var jaggu litt surt å sitte der med ryggen til den konstante luftsrømmen fra sør.

Satt der i vinden og glana ned i hølet med øra på vid gap. "Nå må det da snart pipe eller ringe i noe her.." Etterhvert gikk det omrtendt sport i å følge med på måkeskiten som dreiv bortover isen og ned i hølet. Etterhvert kom det til og med drivende noe som minna om motor olje.

72543_s.jpg

Det begynte på et tidspungt å klirre litt i den ene bjella til venstre for meg, men det måtte være vinden. Også var det vel den stanga jeg "agna" med gummi jigg. Ikke ***** om noe gidder å røre borti det der.. og hadde det vert en fisk av betydning så hadde vel stanga stått på tvers i hølet og snella skreki for lenge siden.

Det gikk mangfoldige minutter, men etterhvert som jeg retta mer og mer oppmerksomhet mot bjell-hælvetten så la jeg merke til at klirrene kom uavhengi av endringene i vinden... hummm.. Det var veldig stille - bortsett fra vinden som spilte på opphøyningene i isen, deribland meg og stolsekken min - og et mer eller mindre fjærnt innslag av en samtale to Hedmarkinger imellom.. "Hælitte dætta førr faan, jævla vind hælvette ama" osv.

Men etter å ha vert passiv såppas lenge tenkte jeg det var på tide å røre litt på det jeg hadde ute, og jeg satte kursen mot rasle lyden.

Jeg nikka smilende tilbake til en familie på spark på vei forbi meg - i det jeg bøyde kroppen min over hølet og tok tak i snøret. Jeg dro litt i stasen, og snøret svarte med å dra tilbake. Så røska jeg i et par ganger, litt irritabelt. Og det var ikke før på det tidspunktet jeg skjønte at sena overhodet ikke hadde skjert seg inn i noen iskant.. det var noe ganske annet! Utrolig merkelig at jeg ikke tok den før.. det heter å være ute av fokus tror jeg :D

Første tanke som datt inn var at det måtte være en ganske småvokst abbor, men det synet endra seg fort da`n begynte å riste på skrotten. Jeg tror det nærmeste jeg kommer en beskrivelse må være "avlange tugg".. Typisk ørret, eller i det hele tatt fisk med litt kroppslengde.

Ble noen harde tak da jeg sto å fikla med bremsen, men etterhvert fikk jeg roa blodpumpa og fisken var på vei opp.

Styret med premsen og synet av bambi på isen trakk naturlig nok endel oppmerksomhet, så familien-spark snudde og endte opp som tilskuere. Og på den blanke isen kan du tro... dem skreik værre enn meg :D

Det var skikkelig show i sluttfasen, og skal si hjertet mitt begynte å banke igjen da jeg innså at ørreten hadde satt jiggen langt nede i halsen! Opp kom fiskehodet, og lyden av dårlig stemt gitar bredte seg utover. Litt i tvil om hvorvidt det var 0.16 eller 0.18 var jeg å, så den musikken falt absolutt ikke i smak der og da..

Full av krokle, deriblandt en rov-krøkle som må ha vert nesten 15 cm lang. Altså fet og vital (selv om jeg ser at`n ikke akkurat fremstår som så veldig fet på det bildet).

Gratularsjonene kom i øst og vest. Jeg ble til og med tatt bilde av.

72544_s.jpg

Ikke nok med det - på vei tilbake fikk jeg adpå til drahjelp!

72545_s.jpg

Ikke det at jeg ikke er vant til å være i senter, å være midtpunktet, å nyte godt av andres beundring for mine valg og prestasjoner, i det hele tatt bli fremelsket, men dette var nå litt ekstra stas da.

Noe som var veldig kjett på den turen her var at kameraet tilsynelatende oppførte seg så rart. Det jeg fant ut i ettertid var at meny hjulet hadde stått på S, når jeg trodde det sto på AUTO... det er bare flaut

Det er altså derfor bildene ble såpass dårlige..

-------------------------------------------------------------------------------------------

12.01.2009

Hadde egentlig ikke energi til å stå opp klokka 08.00 i dag, men hadde nå avtalt med "Balthasar" å i alle fall bli med ut en tur for å vise frem noen plasser ellno. Jeg endte opp i full dress med pulk, hund, kamera.. alt! Ble full pakke alikevel gitt ;) Er så typisk for en fisker når han står opp og får den første smaken av mårras lufta... det lukter alltid fisk, og troa er der med en gang. Gjelder bare å få snytt ut det som er blitt klaka, og børsta ut flokene, så er man igang.

Dro først ut ved Kalkverket, men vi mista vel troa ganske fort - så etterhvert flytta vi oss videre mot Vannverket.

Der kom vi etterhvert over noen stimer med småabbor, og en periode så rant det inn en etter en. Var sånne 150-200 grammere.

Det jeg la merke til var at enkelte av dem gulpa opp ufordøyd krøkle! En av dem lå til og med å sprella!

Det er da man virkelig begynner å tenke ørret. Anders hadde fiska seg oppover i vannlagene i stort sett alle høla han hadde prøvd, mens jeg kun hadde holdt meg på bånn hittil. Nå derimot kom god følelsen, så jeg heiste opp noen meter.

72540_s.jpg

Gikk å røkka litt i noen gamle hull, der et av dem var så lite at jeg uten bekymringer kunne slippe stikka om jeg fant det for godt å finne på noe annet.

72541_s.jpg

Et annet var derimot så stort at bikkja med litt uflaks kunne havna under isen. Neste gang skal jeg seriøst vurdere å ha med en livline.

Så begynte Anders å få kontakt med abbor`n igjen.

Og plutselig drar det til skikkelig i stanga mi å. Først Kjennes det ut som en pen abbor, men etter litt finføling og et par mindre utras så er det klart! Ørret!

Fisken kjempa tappert, og det var veldig vanskelig å få`n til å komme med hodet først. I tillegg til at kroken satt ekstremt dårlig så hadde jeg på to opphenger fluer, og disse var flere ganger nær ved å penetrere både finner og kropp.

Men tøff og harbarka som jeg er så stappa jeg både huet og armer nedi det iskalde vannet, og røska utysket opp hølet så isen søkk under bena våre... ell no sånt :o

72538_s.jpg

72539_s.jpg

Foto: Anders Nordhagen

Åja. Anders fikk jo fisk han å!

72542_s.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------------

15.01.09

Endelig skulle jeg få prøvd ekte vare. Ikke no eddik dynka ansjos-drit med agurkskiver, men ren ufordøyd krøkle!

Det tøt nemlig ut halvdæv krøkle av fisken jeg fikk på forrige tur, så jeg tok vare på det som var. I tillegg lå det endel nyspist fisk i ørretmagen.

Fikk marka meg ut litt sent, og var ikke utpå isen før klokka ti. Der møtte jeg en fiskekompis og sammen vandra vi minst to kilometer fram og tilbake før vi til slutt endte opp der jeg satt sist.

Da er det greit med en sånn en..

72553_s.jpg

Satte på en ganske liten treble krok (aner ikke størrelse), agna med krøkle og putta det nedi hølet. Merka fort at det var veldig sterkt drag i vannet, fra nord mot sør - så selv om jeg dro ut åtte armslengder så lå sena og agn-***** klistra oppunder isen bortover. Derfor halte jeg det hele opp igjen og festa fire bly haggl rett ovenfor kroken, til makkern`s store fortvilelse.. "Det der har jeg ikke noe trua på! Bedre å feste det lenger vekk fra agnfisken". Ikke det at jeg var uenig, men jeg ga f.

Det funka i alle fall bra med tanke på strømmen.

72554_s.jpg

Mens jeg var igang med å rigge stang nummer to begynte fader i meg nappvarsler`n å pipe som et rent hælvete på den første jeg satt ut.

Jeg spant rundt, bygde meg opp litt fart, la meg ned, og sklei de siste fire meterne mot stanga for å nå frem fortest mulig - både fordi jeg var redd for at stasen skulle forsvinne i hølet (kjøpt meg ti ganger større borr), og selvfølgelig fordi det måtte være en ørret som hadde slengt seg på :o

Jeg bomma selvfølgelig noe helt jævlig, og det eneste jeg oppnådde var å dytte stanga ut av posisjon - og å skli to meter til. På en måte bra ingen filma - på en annen måte så hadde det vært jævlig artig å sett på siden ;D

Å ganske riktig..

72552_s.jpg

Foto: Jonathan

.. så var det skikkelig flott Mjøs ørret i andre enden!

72551_s.jpg

Foto: Jonathan

Egentlig så er jeg ganske fornøyd med håret mitt - men kameramannen likte det tydligvis dårlig ;)

72547_s.jpg

Foto: Jonathan

Etter den ekstremt oppkvikkende opplevelsen satt jeg ut resten av stengene, i håp om at det skulle dukke opp flere av samme kaliber, hvilket det ikke gjorde.

Må bare legge ut bilde av utstyret til Jonathan :)

72548_s.jpg

Men krøkla fungerte den, og det eneste sure med turen var at jeg gikk tom.

Dermed fikk jeg en lys ide om å stikke bort på skiblanerbrygga for å sjekke ut om det var noe agnfisk der.

Må ha sett dumt ut der vi satt med rævva i været å plukka dævkjøtt på mormyska :)

Men det ble da noen.. og gjett om jeg har trua på neste tur!

72546_s.jpg

Nå er ørreten flådd og mat skal fortæres..

72549_s.jpg

72550_s.jpg

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk. Det er så sinnsykt deilig å se gamle tomter!

Nå skal vel ikke jeg gi noen tips, for du har jo allerede fått flere ørretter på isen enn meg (mer ørrett i Mjøsa nå enn det var). Men ca. midtfjords fra der du er så går det ei djuprenne..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dem sier ørretstammen er blitt veldig solid der nå. Og det merkes på mange måter - når selv jeg får fisk.

Er flere som prater på den dyprenna. Er visst omkring 90 meter på det dypeste, og fra 25 til 30 meter litt lenger inn. Håper en dag å treffe midt imellom, og da håper jeg også at jeg har med meg gps. Jaggu tar det tid å lete opp godplassene for hvert år :)

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv dette - det er noen år siden så det kan være at jeg husker feil. Gå ut fra Vannverket og omtrent midfjords se mot Furnesfjorden. Det skal ligge en gård eller et fjøs eller noe lignede litt oppi åsen der. Tror du skjønner hva jeg mener når du ser det, hvis det ikke er bygd mye der nå da..... Da har du koordianatene :D Det var ikke mange som hadde GPS på slutten av 70 tallet og på 80 tallet :) , men vi fant djuprenna hver gang!

Mye stor Aborr der også som spruter av Krøkle når de kommer opp. Brukte stort sett Balansepilk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss - det var da kanonfangst det der!!!! Er ikke mange steder man får slike ørreter på isen.

Gratulerer så mye. Veide dere de?

Sant nok. Er heldig som har Mjøsa så nære heimen :)

Ja dem ble veid og målt da jeg kom hjem: 1700gr og 60cm - 2060gr og 62cm - og 2500gr og 63cm.

Fantastisk mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har senka agnet omtrendt 7-10 meter ned - men jeg har fått både helt nede på bånn og en halv meter under isen.

Har ikke fått brukt morten enda. På den siste ørreten brukte jeg ufordøyd krøkle fra den forrige fangsten.

Jeg har over hodet ikke trua på å bruke filet - mye heller hel fisk.

Men jeg har ingen erfaring på det her. Har ikke fiska ørret på denna måten før i år. Så det går mye på den "trua" :)

Så har jeg i tillegg lest meg til veldig mye her på fiskersiden. Fantastisk oppslagsverk!

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport,fine bilder!

Har tenkt meg en tur ut dit sjøl etter Abboren i morgen,var der på torsdag,fikk 10-12 stk.

Prata med en kar i 40-åra,han viste fram en flott Ørret på størrelse rundt dem dere fikk.

Var også der fredag den 9/1,fikk ca 60 stk abbor,dette var 12-15kg!

Så det er tydelig att det er en del fisk uti der!

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.