Gå til innhold
Fiskersiden

Fangsrapporter fra Mjøsisen


Ole M
 Share

Recommended Posts

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå har jeg egentlig mye mer mort en jeg trenger - så når det gjelder nedfrysing; i hvor stor grad foringes kvaliteten med tanke på lukt og konsistens?

Fikk et tips om å dynke dem i fiskeolje før man fryser dem ned.. fungerer det tro?

Du kan jo legge dem i 10-15% salt lake i ca15t.Frys dem dereter ned.Det fungerer i alle fall på Laue og Brisling,den blir mye "seigere" i fisken for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flotte fangster. har lyst til ta noen gromme fisker på slik klar is en gang. ser skikkelig tøft ut!

team kaos: at å legge agnfisken i saltlake hjelper på fastheten har jeg hørt å. men salt vil vel lukke porene i fiskekjøttet og da vil lukta fra fisken bli stengt inne. det gjør jo at agnet vil lukte mindre. ved ismeite er det ikke så mye bevegelse på agnfisken som ved f.eks trolling og da er ikke nødvendig med så "faste" agnfisker. tror det ville være dumt å legge agnfisken i saltlake. legg dem heller i fiskeolje eller annen lukt/smak-tilsetning evt. farge.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg virkelig trua. Hadde lada opp med fersk mort og litt krøkle.

Var ute på isen omkring klokka ti, og folk var det nesten over alt.

Prøvde å holde meg litt i utkanten av mengden, men samtidig ville jeg så nære plassen jeg var sist som mulig - så jeg ble vel en del av flokken til slutt jeg å, til dels :(

Jeg bårra det første hølet og satt meg ned på stolsekken.. men noe mangla.. og selvsagt hadde jeg glemt den forbanna agnfisken på kjøkkenet hjemme. Av alle ting!

I tvil om hva jeg skulle gjøre så bare slapp jeg ned den blå/orange balansepilken. Både for å sjekke dypet - og for å få tenkt litt over hva jeg nå skulle finne på.

Isen var fremdeles bra der, mellom 15 og 20 centimeter vil jeg tru. Men samtidig hadde vinden nå i det siste gjort sitt til at isen hadde krøpi mange hundre meter nærmere området der jeg satt.

Ble ganske fort, egentlig umiddelbart revi vekk fra alle negative tanker da det plutselig begynner å røkke noe helt jævlig i stanga. Det kommer noen bomslag, men "der satt`n"!

Det tugga ganske bra, og minna veldig om ørret, men der og da hadde jeg liten tro på at det var noe sånt. Ikke før fisken er like under hølet begynner pulsen å stige. Samma hvor mye jeg myser ser jeg ikke snurten av hvit buk.... og jaggu var det en ørret. DET var sjokk det, der og da :)

Fisken bryter flere ganger vannskorpa med både huet og brystfinner, men hver gang bruker`n halen og bakkroppen til å bare sno seg ned igjen. "Sleipe *****" tenker jeg og stapper hele hånda nedi etter`n, uten at det funka særlig bra... Nå hadde jeg prøvd både nakkegrep og gjellegrep uten hell. Til slutt får jeg omsider lirka tommelfinger`n inn i kjeften på`n, og ved hjelp av pekefinger`n fikk jeg endelig sklidd ørreten oppå isen.

72685_s.jpg

Ser muligens ut som jeg driv å bløgger`n, men her er det kun brukt knyttneve :)

Ikke bare glemmer jeg agnfisken, jeg glemmer i tillegg at jeg egentlig har med nunchaku`n...

Snakk om pre-senil stakkar.

Etter et par bilder slipper jeg balansen ned igjen - og det bare fortsetter å dunke.

Får kroka en til.. og snakk om styrke! Abbor`n (som det viste seg å være) dro fader i meg ut sene! Hu var "ikke større" enn 860 gram, men for en fight!!

Alt detta skjedde litt etter klokka ti - mens resten av turen bare var sorgen fiskemessig. Avslutta halv tre.

Får se å huske på morten neste gang :o

72686_s.jpg

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værsågod :)

Utifra mageinnholdet på de ørretene jeg har fått så burde agnfisk på rundt 11 cm være helt perfekt.

Juleansjosen er egentlig av perfekt størrelse sånn sett, men det lukter helt feil...

Får du tak i noe annet enn det i den dimmen så er det topp! Veit ikke åssen det er i ferskvare diskene rundt om jeg men.. mulig du finner noe der.

Ja du får følge blodspora bortetter isen, så finner du meg sikkert... du finner i alle fall plassen :blush: fader å det rant av den der.

I dag blir det benfri abbor og ørret filet, dyppa i egg, mel, salt og pepper, stekt i meierismør! :rolleyes:

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.