Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr til "amatør-dorging"- Tips?


LasseB
 Share

Recommended Posts

Skal starte med litt trolling etter storørreten på Fyresvatn når våren kommer, så jeg trenger litt tips om hva slags utstyr jeg trenger. Fra før har jeg en pram-båt med en 5-hester.

Har tenkt å kjøpe meg en dyprigg, og ettersom jeg er nybegynner på dette området trenger jeg en rigg + utstyr som ikke er så dyr.

Hva slags? Og hva slags stenger trenger jeg? Ørreten i Fyresvatn kan blir meget stor (en som driver med yrkesfiske med storruser får hvert år ørret på 5-6 kg, rek'en er på 8,7 kg, + røye på rundt 2 kg), hva slags sluker/wobblere trenger jeg å ha? Kommer hovedsaklig til å fiske på max 30 meter.

Og hva annet utstyr trenger jeg?

På forhånd takk for gode svar![ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I første omgang ville jeg nok satset på å få tak i en eller to brukte Cannon easytroll, en brukt i god stand må du vel opp i 1500 for tenker jeg.

Skal du ned med rigg så vil jeg vel anbefale deg å gå til anskaffelse av ett ekkolodd ganske tidlig :-) om det ikke er alt for jæ vla dypt der du fisker så finnes det brukte lodd å få tag på som holder i ett oppstartår eller to.

I første omgang til du evt vil satse litt mer så greier det seg med haspelsneller, men multiplikatorsneller er det beste, stive slukstenger greier seg også, men de vil ikke funke så godt til dypriggfiske.

I Sverige får du kjøpt mange fine, greie og ikke minst billige sett (snelle og stang)til trolling.

Wobblere, Tomic så klart [ :) ][ :P ] prøv å variere litt farger osv så du dekker de fleste forhold.

Bomber, Rapala, gjerne også Storm,yo zuri osv.

Men du dekker mye og mange områder med Tomic,Rapala og Bomber.

Sluker fisker jeg ikke så ofte med , men storauren fisker jo tidvis bra, bruker stort sett skjeer kun i Östersjöen, med noen få unntak på Vänern og Vättern( reiser til Vättern kl 05,00 i morra forresten :-))))))))))

Apex er heller aldri dumt, særlig om røya er ett mål.

Små Apex perlemor( farge 156R) i størrelse 1.5" er ofte ett super drag til røya, elelrs så er større Apex en dødare på både laks og aure.

Planerboards eller stangparavaner trenger du for å effektivisere overflatefisket.

Bare om du får to liner på yellowbirds og to på flatline så fisker du mye mer effektivt, men med planerboard stiller man jo mye bedre med tanke på spredning av agn.

Lykke til.

FISH ON

Mvh

Kjell-Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gjort som trollingcharter skriver startet med cannon easytroll(i første omgang) disse får du billigst hos seatronic 1980 pr.stk.http://www.seatronic.no/

Ville nok startet med et par enkle stangparavaner (yellow bird feks.) fremfor planeboardhttp://www.trolling.no/ til du finner ut om dette er noe for deg.

Av fiskeredskap er det rene junglen der ute men de som trollingcharter nevner er gode alternativer.

Sjekk ut denne siden masse nyttig.

http://www.regalmarin.se/fiske_tips/troll_...kola_start.html

ellers ville jeg lest litt rundt på trolling sidene her inne masse nyttige tips og triks.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem og kjøre med flere stenger på samme boardet. Med litt erfaring drar du ut 5 stenger på vær side. Vis du tar en titt på den siste linken jeg la ut, se under del 4 der får du se tegninger av oppsettet.

Lønner seg og begynne med få stenger til man ser gangen i gamet, kan bli litt mye og starte med for mange stenger.

Dette fikser du etter vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halloen. her er guten om muligens har en løsning. Hvis du skal ha røye drit i paravan dvs oter i dit tilfelle . jeg mener at det er svært opskrytt...Bygger dette på flere års erfaig på vættern og venern. jeg mener at hvis du vil ha røye må du ner på dypet ca 65-115 fot eller aå kan du sjanse på å få ørret mm 1 - 6 m på "vanlig" trolling" uten å bli ruinert. Spørsmål jeg vet ...erfaing uten å være en besserwisser ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg forstår ikke helt hva Holsten bygger sin "røyedrit" erfaring på.

Når det gjelder hans røye erfaring på Vänern så forstår jeg at den är svår att hitta, da arten röding ikke finns i Vänern i det hele tatt,disse arter derimot finns der:

Abborre

Asp

Aspsik

Bergsimpa

Björkna

Braxen

Bäcknejonöga

Elritsa

Faren

Flodnejonöga

Färna

Gädda

Gärs

Gös

Harr

Hornsimpa

Id

Lake

Lax

Löja

Mört

Nissöga

Nors

Planktonsik

Ruda

Sandsik

Sarv

Siklöja

Småspigg

Stensimpa

Storsik

Storspigg

Stäm

Sutare

Vimma

Ål

Älvsik

Öring

Altså hele 38 arter rommer dette insjøhavet.

Jeg vil tro at Lasse mener å bruke dyprigg etter fisket av røye, den rekker som sagt godt med en easy troll, vent til August, September, kjør på grunnene og grunnkantene med Apex, gjerne 1,5" perlemor eller hjemmelagde perlemor spinnere som selges her i Sverige.

Dem leverer.

Jeg tror knappest at det finns noen som fisker røye seriøst med planere.

Med den store kuusamo paravanen og lang line kommer du vel ned på 10 meter med det er ikke noe jeg vil anbefale.

Var en tur på Vättern i dag forresten,kom hjem for noen få timer siden, 23 timer i fullt kjør brrrr fy for ett vär.

24 mil i sterk vind og gigant snøkaos hadde vi hjem.

Vi fikk fire lakser og tre av dem ble med hjem, største på 5,2kg.

Ellers så hadde vi tre-fire hugg.

Fisket med små beten, Bomber long14A, Tomic, og löja(naturlig agn).

Fikk to av fiskene i overflaten og to på rigg, 50 og 45 fot.

Vi satte ut og fisket ved Hästholmen, på Vätterns Östra sida.

Oii dette ble litt off topic.

Oppsummering, planere og rigg etter ørret, dyprigg etter røya.

FISH ON.

Mvh

Kjell-Magne[ :D ][ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få røye er litt av ett tålmodighetsarbeid, særlig om du forsøker fiske den på andre tider av året enn August, September.

Samt om man forsøker fiske den med overflate utrustning så blir mulighetene enda mindre.

Kontakt meg Lasse når du skal investere i wobblere, jeg har alltid mye rart til salgs langt under vanlig butikkpris.

For tiden har jeg mye Tomic, nytt og brukt, flashere, nye Bombere i mange farger og størrelser, mye Reef runners og Reef runner little rippers, pluss en hel kjempeladning med 12CM Storm saltvanns wobbler Disse er ikke engang å få tak i hverken i Norge eller Sverige såvidt jeg vet, Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil.

Fiska på allesammen.

Simris blir vel neste på meg tenker jeg :-) blir spennende det.

Mvh

Kjell-Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kontakte deg jeg, trollingcharter.

Egentlig er jeg mest interessert i ørreten fra 0,5 kg og opp til kanskje 4 kg. Større ørret tør jeg ikke satse på! Men røye ser jeg da på som bonusfangst. Hva slags dyp er det den halvstore ørreten holder seg på? Røya VET jeg holder seg dypere... Dorging med agnfisk, kan det gi resultater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorging med agnfisk fungerer ofte svært bra.

Hvilke dyp varierer med årstid og vanntemp, men sånn som nå som det er kaldt i vannet finner du fisken i overflaten, overflate fisket funker stort sett opp till 10-12 graders vanntemp.

Siden søker auren seg ned til sprangsjiktet der vannet blir litt kaldere, hvor dypt sprangsjiktet ligger varierer fra sjø til sjø og kommer an på sommertempen osv.

Har du er rett så bra ekkolodd så ser du sprangsjiktet som ett skittent felt med "forstyrrelser" på loddet.

der samles både den fisken du vil ha og betesfisken.

Vår og høst er oftest den beste fisketiden etter ørret og da er det overflatefisket som dominerer, men å ha ei stang nede på riggen er aldri dumt, høst fisket på feks mjøsa foregår nesten bare med rigg fra 10 til 20 meters dyp.

Når du får fisket deg noen runder på ditt fave vann så finner du fort ut gangen i fisket osv, for det kan variere rett så mye fra vann til vann.

Mvh

Kjell-Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste wobbler-ørret som jeg har fått, er forøvrig på 3,6 kg, tatt i elva som renner inn i Fyresvatn høsten 2004.

Har ofte dorget med 7 cm'ere (wobblere) på Fyresvatn, og har aldri fått ørret på dorging med wobbler. Hvordan kan dette ha seg? Selv tror jeg at jeg ikke har dorga nok, og at det bare er småfisk i vannflata, mens de større står på dypere vann.

Et annet spørsmål fra min side er; er det behov for dyprigg når man dorger med en Rapala Deep Runner (eller noe slikt, tror de fleste wobbler-fans vet hvem jeg mener)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.