Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr til "amatør-dorging"- Tips?


LasseB
 Share

Recommended Posts

Skal starte med litt trolling etter storørreten på Fyresvatn når våren kommer, så jeg trenger litt tips om hva slags utstyr jeg trenger. Fra før har jeg en pram-båt med en 5-hester.

Har tenkt å kjøpe meg en dyprigg, og ettersom jeg er nybegynner på dette området trenger jeg en rigg + utstyr som ikke er så dyr.

Hva slags? Og hva slags stenger trenger jeg? Ørreten i Fyresvatn kan blir meget stor (en som driver med yrkesfiske med storruser får hvert år ørret på 5-6 kg, rek'en er på 8,7 kg, + røye på rundt 2 kg), hva slags sluker/wobblere trenger jeg å ha? Kommer hovedsaklig til å fiske på max 30 meter.

Og hva annet utstyr trenger jeg?

På forhånd takk for gode svar![ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I første omgang ville jeg nok satset på å få tak i en eller to brukte Cannon easytroll, en brukt i god stand må du vel opp i 1500 for tenker jeg.

Skal du ned med rigg så vil jeg vel anbefale deg å gå til anskaffelse av ett ekkolodd ganske tidlig :-) om det ikke er alt for jæ vla dypt der du fisker så finnes det brukte lodd å få tag på som holder i ett oppstartår eller to.

I første omgang til du evt vil satse litt mer så greier det seg med haspelsneller, men multiplikatorsneller er det beste, stive slukstenger greier seg også, men de vil ikke funke så godt til dypriggfiske.

I Sverige får du kjøpt mange fine, greie og ikke minst billige sett (snelle og stang)til trolling.

Wobblere, Tomic så klart [ :) ][ :P ] prøv å variere litt farger osv så du dekker de fleste forhold.

Bomber, Rapala, gjerne også Storm,yo zuri osv.

Men du dekker mye og mange områder med Tomic,Rapala og Bomber.

Sluker fisker jeg ikke så ofte med , men storauren fisker jo tidvis bra, bruker stort sett skjeer kun i Östersjöen, med noen få unntak på Vänern og Vättern( reiser til Vättern kl 05,00 i morra forresten :-))))))))))

Apex er heller aldri dumt, særlig om røya er ett mål.