Gå til innhold
Fiskersiden

noen som er kjent i Finland


Cavey
 Share

Recommended Posts

Har kjørt gjennom nord-finland mot Rovaniemi, og ja, det er veldig mange vann å velge i(tusen sjøers land :D .

Dette var i begynnelsen av april, dvs at isfiskerne var i full sving.

På enkelte vann er jeg sikker på at det var flere hundre isfiskere.

Jeg kjørte inn i finland fra Skibotn, første og eneste plass jeg husker navnet på langs veien er Karesuvanto.

Det er bare noen mil inn fra norskegrensa, der vekslet vi penger(finske mark).

Rett over veien fra den kroa vi vekslet var det isfiske konkuranse, 1.premien var en snøscooter :)

Ellers var det ikke så lett å se vann eller elver, det lå jo en meter snø over alt.

Må si at jeg ikke er så veldig lokalkjent i området, jeg kjørte der i 1993.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg er veldig godt kjent i Nord- Finland. Særlig strekningen fra grensa ved Kilpis ned til Muonio.

Det er utrolig mye gode fiskemuligheter hele veien ned. Både på finsk og svensk side. Elven som går fra Kilpis ned til Bottenviken følger hovedfarts veiene hele veien ned. Denne er det store mengder harr, ørret, sik, gjedde og abbor i. Det er også den beste lakse elven i Finland. Beste tiden for laks i Muonio er fra første uken i Juli og fremover...

Råstojaure området i Svensk Lappland nåes fra Kilpis med sjøfly eller helikopter. Du kan leie hytte der inne, og det er et helt unikt område. Et stort vann med store mengder harr, ørret og røye. Ekstremt god produktivitet i vannet. Søk på nettet så finner du masse infor derifra. Kalles også Sandåslandet. Flatt område med hundrevis av småelver og dammer rundt Råstojaure.

http://www.larzzon.net/rjaure/

http://www.sportfiskeguide.se/spfguide/lan...ojaurefiskecamp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke du kjent i Finland da PRH? Eller kanskje du ikke husker så mye derfra fordi det ble for mye kippis? :)

Hvis det er den famøse turen til Nordisk Mesterskap i Meite -86 du sikter til, så var det nok mange av oss som gikk på noen "kippis'er". Litt for mange slike også. He he

Men jeg har vært der endel med jobben i den senere tid, og da har det forsåvidt vært mye av det samme.

Pekka: " vi måste supa lite".

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.