Gå til innhold
Fiskersiden

Mormyskafiske og barn


Bad2
 Share

Recommended Posts

Mormyskafiske og barn.

I løpet av de siste åra har det blitt noen timer med selskap av barn på isfiske, og noen erfaringer har jeg tatt med meg etter hvert. Jeg hadde litt lyst til å videreformidle disse erfaringene med dere, og våger meg herved på det. Jeg kan ikke garantere for at turen blir vellykket om dere følger disse erfaringene, men jeg tror dere iallfall har større sjanse for at den blir det.

Den aldersgruppa jeg ha erfaring med, er i alderen opp til 9 år. Relasjonene jeg har til mine yngre fiskekamerater er i hovedsak mine barn, men det er ikke absolutt. Vanna det er fiska på huser stort sett abbor opp til 300 gr og tilsvarende ørret.

Jeg regner med at FS- brukernes forutsetninger for erfaringene med barn og nødvendig utstyr er svært så forskjellige, så for mange så vil kanskje noen av opplysningene være svært så selvfølgelig.

En forutsetning for at unga skal trives på isen, er at de synes det er moro, og at de ikke fryser. Et barn vil stort sett vente nokså lenge med å klage på temperaturen da de ofte er i aktivitet og holder seg varme, men hvis de først fryser så de har et visst ubehag, så er turen ødelagt. Er det i tillegg langt til nærmeste tilgang på varme klær eller husly, kan det i tillegg være krise.

Du får veldig mye gratis hvis du makter og legge turen til en periode av vinteren uten overvann på isen. Barna vil høyst sannsynlig ikke være tilfreds med å stå ved hullet, og de vil sette seg ned på baken eller på knærne.

Det skal ikke så veldig mye overvann til før det renner inn mellom vinterskoa og kjeledressen.

Min erfaring er derfor at det ikke alltid er tilstrekkelig med regnbukse og støvler/ vanntette støvletter, da vannet renner inn åpninga som er rundt ankelen da de sitter på isen. Ordentlig tetting mellom kjeledresstrikken og støvla har jeg ikke funnet noen god løsning på.

Fram til 4 – 5 års stadiet, så kan man ikke forvente at barnet har tålmodighet til å stå og se å nappindikatoren på stikka, og før det vil de heller ikke registrere at fisken napper. Da finner de kjapt på annet å gjøre, for eksempel hive snø i hullet, vispe med stikka ned i hullet, begynne å spasere bortover isen m.v. Sveive er derimot veldig ofte svært moro, men forsterkeren deres (i dette tilfelle det de synes er moro/ spennende) er som oftest det at mormyskaen kommer opp hullet og ”krasjer” i nappindikatoren. Man må derfor følge med, iallfall hvis du er det minste redd for stikka.

Stikka du bør låne bort til barnet bør ikke ha en ”stoppknapp” (fjærbelasta knapp som holder spolen låst, og som må trykkes inn under sveiving). Det er for vanskelig og holde inn denne knappen og sveive samtidig.

Et eksempel på stikke uten ”stoppknapp” er som følger:

75906_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/30432/75906.jpg

Derimot er sannsynligheten for at når barnet først har skjønt og lært seg dette med sveiving, så vil det alltid sveive den samme retningen. Så har du muligheten, så ha klar to stikker hvor du har lagt på sena forskjellig vei. Oppdager du at barnet sveiver ut i stede for inn da du har hjulpet til med å slippe ut snøret, så skift stikke framfor å mase om at det skal sveive den andre veien.

Demp forventningene til fangst.

Etabler en forståelse om at dere skal på isen og leke og ha det gøy, og kanskje til og med er så heldige å få fisk. Unga vil stort sett har det kjempeknall på isen selv uten fiske og fangst, hvis forventingene til fangst ikke er for store.

Ha alltid med (andre) leker. Dette gjelder for barn over hele nevnte aldersspenn. Det er svært begrensa hvor lang tid de har tålmodighet til å stå/sitte rundt hullet.

Ski og skøyter er fint for de større barna, og den tradisjonsrike bøtta m/ spade pleier og være populær blant de minste. Sett av gjerne et par hull som er ”deres” og som de kan gjøre hva de vil med (fylle med snø, piske i, fylle med pinner etc.).

Barna vil etter hvert som de blir mer erfaren med isfiske også stille større krav til fangst, og deres krav om fangst - og dermed en utvikling av økende utålmodighet – er overhengende . Når barnet er i stand til å registrere napp og gjøre riktig tilslag (sånn stort sett en gang mellom 5 og 9 år). I denne perioden er risikoen for utvikling av lavere interesse for isfisking overhengende hvis det går gjentatte turer uten fisk. Her bør de voksne ikke nøle med å ta rollen som hullborere, og bruke starten av turen til aktivt å leite opp fisken, og om nødvendig overlate ”godhullet” til ungen. Da de har nådd denne kritiske alderen så har de bestemte oppfattninger av at det er muligheter for å gjøre andre ting enn å bli med på fisketur. Men igjen; Er turen i utgangspunktet en skogstur med spikking, bålbrenning, aking og fisking, demper man fangstforventningene betraktelig, og det blir ikke så ille å dra hjem uten fangst. Selv i et ”tusenbrødrevann” hender det at man må vente mer enn 7 minutter på fisk, og for mange unger er det å stå ved et hull og holde ei stikke uten at mer skjer i så lang tid, lik en evighet.

Er isborret skarpt, er det først og fremst størrelsen på borret og lengden på armene som begrenser barnets mulighet til og borre, og ikke styrken. Fra de er rundt 8 år (ca. 130 cm +) synes de det er knall og borre sine første hull alene.

75907_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/30432/75907.jpg

Klær;

Innenfor det ytterste vindtette laget anbefaler jeg uten tvil ull, og økende antall lag ettersom hvor kaldt det er. Dette gjelder også votter. Tykke strikkevotter.

Ull har jo den fantastiske evnen at det holder seg varmt selv om det blir litt vått.

Jeg har selv opplevd og avsløre ungen min med hele votten ned i et vannfylt pilkehull, hvorpå vannet etterpå har blitt godt ristet ut av den gjennomtrekkte votte, og igjen satt på hånda uten at ungen har blitt kald til tross for rundt 10 minusgrader.

Har ikke barnet ullvotter, så må man ha vanntette overtrekksvotter.

Ha uansett med et helt skift.

Varme store sko så du får plass til nødvendig antall lag med ull uten at det blir trangt, og aller helst vanntett.

Ungene kan normalt kles naken ute ved flere titalls minusgrader hvis det skal være nødvendig, hvis perioden de er nakne gjøres kortest mulig. Ikke vær redd for å bytte ALT av klær hvis det er nødvendig, noe det er hvis det er vått og i for eksempel bomull.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig informativ tråd dette. Jeg hadde eldstegutten med på isfiske for 3 år siden (sist det var trygg is i Bergen) og han satt utrolig stor pris på det. Bare så synd at skal vi få fiske på isen så må vi reise et stykke.

Nå fikk jeg lyst å lage barn.

Og skal man lage barn trenger man?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et strålende innlegg. Har selv tre barn, 4 mnd, 4 og 6 år. Eldstemann (gutt) pleier å være med meg på isen. Har erfart veldig mye av de du skriver her. Spesielt det ang frysing. Hvis de først nevner at de er kalde kan man pakke sammen først som sist. Kan også nevne at han er veldig glad i å gå på bortoverski, på tirsdag fikk han valget mellom å gå på ski eller pilke. Han valgte pilke tvert.. Gutten sin det ja :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha Olagaard, ThomasHK og Gabrielsen, for hyggelige tilbakemeldinger.

Barn på isen er en utfordring, og jeg lurer på om Karl Inge veit hvor nære han er sannheten når han skriver " Nå fikk jeg lyst til å skaffe barn. Eller fiske på isen", for det er ikke tvil om at det blir mindre fisking på den voksne som har med seg unger. Det er nemlig alltid en nese som vil pusses, ei urinblære som skulle vært tømt, votter som skulle vært satt på, maggottboks som må reddes fra nyssgjerrige barnehender, appelsin som skal skrelles, m.m., men som Gabrielsen skriver; Det er veldig kos når unga koser seg på isen og får fisk.

Jeg vil vel anbefale at så langt det er mulig, at man går sammen en fiskekompis og deler på å fiske og se etter/ aktiviserer / "motta henvendelser" fra barna, så vi fiskeglade voksne også får føle at vi har fått prøvd å fiske litt aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.