Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr til mallefiske


fiskekongen
 Share

Recommended Posts

Har planer om å lande noen overstyggelige store katter i Mai, og trenger noen tips på utstyrsfronten.

Ettersom karpestengene mine sannsynligvis ikke takler detta, så trenger jeg ett par nye stenger. Har jo ett par surfstenger, men er usikker på om dette holder. Er også tungt å kjøre fisk på dem.

Har to surfsneller, Power Aero 10000 er det vel? Skal ha sterkere brems en tiagra 16, så jeg håper jeg kan benytte disse. Har også en Penn International 100 Torque som kanskje kan brukes ettersom det er brems i masser og rommer 400m snøre.

Hva bør jeg kjøpe? Hvor? Glassfiber? Multistenger / haspelstenger? Kastevekt? Multi / mono? Rigger?

Her var det masse spørsmål, og jeg driver og googler, men vet det er endel erfaring innen mallefiske her inne.

Mener å ha hørt at mallestenger generelt ikke er så dyre, men er det store kvalitetsforskjeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å lande noen overstyggelige store katter i Mai, og trenger noen tips på utstyrsfronten.

Ettersom karpestengene mine sannsynligvis ikke takler detta, så trenger jeg ett par nye stenger. Har jo ett par surfstenger, men er usikker på om dette holder. Er også tungt å kjøre fisk på dem.

Har to surfsneller, Power Aero 10000 er det vel? Skal ha sterkere brems en tiagra 16, så jeg håper jeg kan benytte disse. Har også en Penn International 100 Torque som kanskje kan brukes ettersom det er brems i masser og rommer 400m snøre.

Hva bør jeg kjøpe? Hvor? Glassfiber? Multistenger / haspelstenger? Kastevekt? Multi / mono? Rigger?

Her var det masse spørsmål, og jeg driver og googler, men vet det er endel erfaring innen mallefiske her inne.

Mener å ha hørt at mallestenger generelt ikke er så dyre, men er det store kvalitetsforskjeller?

Ser ut som du er godt forspent når det gjelder sneller. Surfstenger er nok ikke helt egnet som du selv er inne på. Spesialstenger på 10-12 fot med en testkurve på ca 5lb er det vanlige, og hvis du skal til ebro kan du lokalt kjøpe slike stenger til en grei pris (500kr og oppover, selv de billige stengene er OK). Mange bruker glassfiber, og dette fungerer fordi man aldri kaster ut agnet uansett, det ros ut. Glassfiberstenger tåler omtrent hva som helst, men er litt myke etter min smak.

Hovedsena er ca 0.40 multi, jeg bruker Power pro. Kapasiteten på snella bør være 350-500 meter. Noen ganger ros agnene langt ut, kanskje 200m+. Du bør også bruke en ca 10m lang slitefortom av nylon, om lag 1mm diameter er passe. Det er mye snag, og nylonfortommen pleier å være skikkelig oppfliset etter en fight. Skjøtes med Albrightknute eller liknende. Til krokfortom brukes myk kevlar i passende diameter, med bruddstyrker fra 75kg og oppover. Mallene er overraskende følsomme, og spytter ut igjen agnet hvis de kjenner den stive nylonfortommen. Derfor må man bruke myk krokfortom. Til krok bruker jeg helst Owner Gorilla i str 6/0-7/0. Men det fins også andre merker gode kroker, og den lokale pusheren i Spania har et rikt utvalg av dims. Spør ThorEivind! :blush:

Knekk og brekk!! ;)

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyret Tom Ole har her duger nok i lange baner, av de stengene som han har ser det ut som at denne er det beste valget:

CAT Lake 305 cm,

Selv har jeg 2 stk Shimano superCat ,den er tredelt, to lange deler og et kort midtstykke til å sette inn ved fiske fra land, på den måten har du båtstang og landstang i et.

9 fot i båten og 11 fot på land.

Av sneller så har jeg sjøl to stk Power aero 10000 som deg ,og de holder. et lite minus dog er snørekapasiteten, jeg har lada mine med 65lbs pp og har opplevd at spolen har vært nesten tom når agnet er kjørt ut til forplassen.

derfor har jeg nå kjøpt meg to stk ambiss 10000 bigame :blush:

vil også annbefale 80 lbs som hovedline, det er mye snag i Spania der vi fisker.

Hvor skal du fiske forresten?

Om du skal til Mequenenza så har de noen prylsjapper som parkerer alt annet i offside når det gjelder malleutrustning, og prisene er helt greie ;) , hovedsaklig fiskes det med "klokkesøkker" på 4-500 gram, og alle rigger blir kjørt/rodd ut med båt.

Vil på det sterkeste annbefale å bestille en Guide for de første dagene (minst 2-3 dager) og når eller om du har tenkt deg å prøve på egenhånd, så lei ekkolodd :lol:

Kan sikkert svare deg på det meste du lurer på, ellers så er det jo endel andre brukere som også har endel erfaring, så bare spør :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for raske svar!

Jeg skal til Moselle / Metz, og det ene minuset der er vel at man ikke kan bruke båt. Men tar nok med meg baitboaten, og den får vel ut agnet og foret den også. Laster 5kg.

Dundre 65lb, det var ikke småsaker nei. Godt dere sa ifra, det hadde jeg ikke regnet med. Har også en togiret Amb 10000 som kanskje hadde vært ett bedre valg å ta med? Saltigaen også kanskje?

Er det noen tider på dagen som utmerker seg som bedre enn andre, når det gjelder malle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for raske svar!

Jeg skal til Moselle / Metz, og det ene minuset der er vel at man ikke kan bruke båt. Men tar nok med meg baitboaten, og den får vel ut agnet og foret den også. Laster 5kg.

Dundre 65lb, det var ikke småsaker nei. Godt dere sa ifra, det hadde jeg ikke regnet med. Har også en togiret Amb 10000 som kanskje hadde vært ett bedre valg å ta med? Saltigaen også kanskje?

Er det noen tider på dagen som utmerker seg som bedre enn andre, når det gjelder malle?

Hvor kraftig utstyr, store senekapasitet du bør ha er naturligvis avhengig av hvor stort vannet/elva du fisker i er og hvor store mallene er. Til maller opp til 30kg klarer du deg trolig med vanlig men litt kraftig karpeutstyr (3lb+ TC og ca 0.40mm nylon hovedsene), litt avhengig av hvor mye snag det er i vannet. Det er sikkert mulig å få tak i utstyr i Frankrike også. Malle kan man jo få til alle døgnets tider, men erfaringsmessig er det morgen og kveld som er best. Stor fordel om det er lov å nattfiske. Ikke fordi det nødvendigvis er like bra fiske hele natta, men fordi man slipper å pakke sammen utstyret midt i en potensielt god periode på kvelden, og fordi man allerede kan ha agnene i vann når det begynner å lysne om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fisken langs land, eller fisker man som etter karpa. langs strukturer på bunn?

Det kommer jo helt an på. Hvileplassene er gjerne på litt dypere partier, under sunkne trær, ved steiner og andre strukturer. Men når de er på aktiv jakt etter mat, kommer mallene gjerne opp i vannsøylen, og kan også komme ganske nær bredden. Å lese vannet, og finne det optimale stedet å plassere agnene i forhold til dybdeforhold, bunnsubstrat, strøm etc er jo alltid en av de vanskeligste og viktigste sidene ved fiske etter malle (og karpe også for den saks skyld). Og det er ikke bare vanskelig i teorien, det krever jo en viss presisjon i praksis også, og det er ikke alltid like lett å manøvrere båten slik at man klarer å plassere agnet på riktig plass uten å klusse til ting, når man sitter ute på en stor elv med sterk strøm og kanskje sterk vind, og med masse dritt som kommer drivende og fanger opp sena. Absolutt en fordel om man er minst to om dette! :blush:

Og det er vanskelig å få i pose og sekk. Gode plasser er gjerne i nærheten av de verste snaggene. Men å fiske der betyr jo også økt risiko for at fisken kjører seg ned. Dette er snakk om en kalkulert risiko. Men risikoen kan reduseres ved å gjøre grundig research. At man ikke kan bruke båt er jo utvilsomt et handicap, ikke bare i forhold til å kjøre ut agn, men ikke minst i fohold til å kartlegge bunn og dybdeforhold. For det er jo av en viss viktighet å kjenne til eventuell sunkne trær i nærheten av der dine agn er, så du vet hvor du for enhver pris må hindre fisken å svømme. Og hvis så skjer er det rett og slett snakk om å sette hardt mot hardt. Dette er jo hovedgrunnen til at man må bruke så grovt utstyr, og sneller med slurebremser som tåler nesten hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.