Gå til innhold
Fiskersiden

Spitzers turrapporter 2009


Spitzer
 Share

Recommended Posts

Har ambisjoner om å øke frekvensen på fisketurer i 2009 og skal prøve å føre en liten fangstdagbok her på forumet.

Årets første fisketur ble unnagjort i forbindelse med en familieutflukt lørdag 7. mars. Temperaturen var bare -1 og sola skinte, men en iskald østavind kjølte allikevel godt.

Dette er rekordtidlig start for mitt vedkommende. Den to timer lange utflukten bød ikke på all verdens fangst, men en fin torsk på 3,7kg bet på rett før hjemturen. Stanga den tok på er en Elbe Largo 2000 beregnet på slukvekt 2-15g og sluken var en 18g møresild, så kombinasjonen lett utstyr og grei fisk gjorde det til en fin kamp med relativt hyppige utrusninger til å være torsk.

77033_s.jpg

Sønnen vår koste seg også på utflukten

77032_s.jpg

Jeg tar det for gitt at et mer effektivt fiske og mer variasjon i fiskeområder vil føre til økt fangst og flere arter enn torsk, sei, lyr og hyse i løpet av sesongen. Med nyinnkjøpt stangstativ skal jeg også intensivere agnfisket. Blir dette den eneste tipoden i Narvikområdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir såvidt jeg vet den eneste podden i Narvik, da min pakket lekene og flyttet til Tromsø! :D

På langstranda har jeg fått 2 rødspetter ved bunnmeite.

Dette var på den andre turen som kystmeiter, og jeg har ikke fisket mye der etter det.

Så tida fra nå og fremover mot mai kan gi fine fangster der!

Har ikke fått mye sandflyndrer i Narvikområdet, men plassen som har gitt meg mest, er flytebrygga ved den nedlagte fergekaia rett sør for Skjomenbrua. Da rett ut og inntil 45 grader mot brua.

Er forøvrig der jeg har tatt både bergnebb og sypike, som ifølge de fleste utbredelseskart ikke skal finnes så langt nord...

Rett nord for Leirviktunnelen er det ei vik som på noen kart heter Håvika. Jeg liker tanken på at det kan være pga pigghå, som det forøvrig skal være en del av ved Vegglandet.

Det er forøvrig veldig dypt rett ned av nordsiden av tunnelen, og jeg har fått noen brosmer og lusuer der.

Moloen på Ankenes ga meg den desidert råeste opplevelsen som kystmeiter i Narvik. Rett før jul for noen år siden var jeg borti noe som må ha vært en kveite av meget anseelig størrelse! Personlig vil jeg tippe 50+, så får andre heller slakte anslaget mitt...

Hadde iallefall ikke sjangs å stoppe den, og det endte med at den stakk av med over 100 meter multisnøre.

Det finnes en plass inn mot Sildvik der det så godt som alltid står en campingvogn, og plassen blir mye brukt til båtutsetting av turister. På venstresiden av bergene der, skal det finnes lomre, iallefall ifølge dykkere i området.

Lia ga meg min eneste dvergulke sålangt, og dykkere har også her sett mye spennende! Husker ikke helt nå, men mener iallefall ålekvabbe. Kan sjekke dette opp senere.

Ved moloen i Bjerkvik har dykkere observert kloskate.

Ellers har jeg forsøkt en del plasser, uten særlig annet resultat enn torsk og hyser. Du kommer til å bli dritlei dem! :)

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moloen i bjerkvik er spennende ja,og potensiale for mange arter ;) men litt grunt kanskje....

kaia tvers over fjorden er etter mitt syn hakket vassere,der har man mulihet til å fiske både dypt og grunt..

Ellers er det jo bare en liten svipp over øse,så er du i gratangen.det er mekka for steinbit ;)

vil også nevne at jeg har fått digre hyser ved brua i rombak...

du er på mange måter heldig som får fiske i disse fjordene... de er bare helt rå!

lykke til,ser frem til mange spennende rapporter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moloen i bjerkvik er spennende ja,og potensiale for mange arter :) men litt grunt kanskje....

kaia tvers over fjorden er etter mitt syn hakket vassere,der har man mulihet til å fiske både dypt og grunt..

hvike arter vet du om der?

Den kaia du nevner, det e ikke den som er noe forsvar- eller sivilforsfar-ett-eller-annet?

Mener iallefall, hvis vi tenker på samme kaia, at den er bak et høyt gjerde!

De hysene ved rombaksbrua, hvor store er de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått hyse på 5,5 kg ved rombaksbrua,og det er digert for en søring :)

kaia er nok millitært område ja,men var aldri noe problem å fiske der tidligere ;)

fra moloen fikk jeg sei,torsk,hyse,hvitting,steinbit,lusuer,rødspette,sandflyndre,makrell. dette er lenge siden så godt mulig jeg glemmer noen..fikk forresten tre sjø-røyer der.artig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utrolig gode tips, mulig det kan bli noen timer med diskusjoner og forhandlinger hjemme for å få nok tid til å teste ut en del av disse plassene!

Hvor fisker dere rundt Rombakksbrua? Jeg prøvde meg to turer under brua i fjor men fikk 10 bunnnapp for hvert torskenapp. Det var ingen interessante arter som satt på.

Ett spørsmål: Jeg fisket en del med reke på bunn i fjor og dro ofte opp en tom krok uten å ha merket napp, dette til tross for surring med agnstrikk. Har dere noen ideeer om hvem agntyvene kan være og hvordan jeg kan hekte disse? Dette var mest på svært dypt vann 50-60m+

Endret av Spitzer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nyinnkjøpt stangstativ skal jeg også intensivere agnfisket. Blir dette den eneste tipoden i Narvikområdet?

Neida, har da en jeg også, mett i Narvik, selve Narvik :D En ubrukt sådan, da jeg ikke har hatt tid til å teste hverken den eller surfstanga :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett spørsmål: Jeg fisket en del med reke på bunn i fjor og dro ofte opp en tom krok uten å ha merket napp, dette til tross for surring med agnstrikk. Har dere noen ideeer om hvem agntyvene kan være og hvordan jeg kan hekte disse? Dette var mest på svært dypt vann 50-60m+

er det bløtbunn på plassen så er det slimål som stjeler agnet ditt. (for de finnes vel der nord å?)

ellers så er de flere små skapninger som er flinke til slik agnstjeling, men husker ikke hva de heter akkurat nå(havlus- lopper?)

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det bløtbunn på plassen så er det slimål som stjheler agnet ditt. (for de finnes vel der nord å?)

ellers så er de flere små skapninger som er flinke til slik agnstjelingm, men husker ikke hva de heter akkurat nå(havlus- lopper?)

Har fått slimål i nærheten av Bodø, men aldri hørt om de lenger nord.

Har vel aldri opplevd at agnet blir nedspist, med mindre det blir liggende i over en time på samme plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått slimål i nærheten av Bodø, men aldri hørt om de lenger nord.

Har vel aldri opplevd at agnet blir nedspist, med mindre det blir liggende i over en time på samme plass.

Dersom slimål er det vi kaller for sleipmakk, rosa svært slimete åler (i størrelse 10-30cm) så finnes de mye lenger nord enn Bodø. Disse er en plage for de som fisker etter hyse med garn. Jeg har sett mye av dem i Tromsø området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgas ekspedisjon var ikke spesielt fruktbar, men jeg fikk testet det nye stangstativet og hatt noen timer kvalitetstid med junior! :lol:

77389_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31072/77389.jpg

Den eneste fangsten var noen agntyver som jeg til slutt lyktes å kroke, mener det var sandflyndre:

77390_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31073/77390.jpg

Jeg ønsker å prøve denne plassen så fort det blir forsvarlig å ferdes i området (fritt for lumsk is under snøen og på bergene):

77388_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31071/77388.jpg

Fin sandbunn på grunna og som dere ser av målestokken nede i høyre hjørne er det kort vei til større dyp. i tillegg er dette ved utgangen av en relativt trang fjordarm, så det er bra med strøm i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som en fin tur det der!

Absolutt en fin plass når det ikke blåser, blir fort surt der!

Er en sandflyndre du har fått ja, på fullversonen klarer du å se den buete sidelinja ved brystfinnen.

Spennende område du la inn link på, var ikke klar over at det var så dypt så nært land der!

Bruker å stå mye seifiskere der, og jeg har fått mange lyr mellom 5 og 6 kg på motsatt side av fjorden!

Har aldri prøvd å kystmeite der, men absolutt spennende!

Skal være tatt havmus lenger inn i fjorden, da fra båt.

Og smørflyndre tar de også, ikke langt unna...

Med den sterke strømmen som er der, vil det lønne seg å bruke spilesøkker, slik at søkket blir liggende i ro...

Kjenner at det frister å ta seg en tur dit litt senere på året, skal gi lyd fra meg isåfall, så kan vi kanskje dra sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mye spennende her ja.

Har ikke fått eller sett noen uvanlige arter her i området, bortsett fra sølvkveita jeg fikk knipset bilder av.

Denne finner du her: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=44689

Fikk en gang ei flott rødspette på Langstranda. Men er mange år siden det, tror den tok på sildefilet.

Ser ut som man må gå til anskaffelse av tripod, slik at man kan få festet stanga mens man meiter her. Er ganske stor forskjell mellom flo og fjære her. Stort sett har jeg bare fått torsk når jeg har fisket med agn. Men noen ganger er man heldig og får noe annet.

Tenkte å fiske endel i området gjennom våren. Og da primært etter sjøørret. Blir da å forsøke området Leirvik - Øyjord - Seines - Bjerkvik. Tror det kan bli bra. Noen som har noen erfaringer herfra?

Og... noen bra plasser for å få kveite i området? Denne videoen gjør at jeg virkelig har lyst å prøve dette fisket:

Endret av Turin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På familieutflukten på Langstranda i dag var det relativt lav vannstand, som dere ser av tangbeltet bak meg er dette en relativt langgrunn strand uten så alt for mye ren sandbunn. Det går en marabakke et stykke ut, der ute aner jeg ikke så mye om bunnen.

79120_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31791/79120.jpg

Det ble ikke så alt for mange fisker på denne turen, dette ble begrenset av meg selv. Høydepunktet må ha vært ny strand- og kystmeitepers på torsk, personlig bestenotering på torsk fra land er ellers 8kg, men dette var på sluk fra et berg. 6kg lyder kystmeitepersen på. Jeg er overbevist om at denne torsken var syk da den var mager og uvanlig slapp selv til torsk å være. Som dere ser av det første bildet var denne rimelig stor i kjeften, det var ingen problem å stikke hånda godt ned i svelget på den for å ta løs kroken!

79118_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31791/79118.jpg

79119_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31791/79119.jpg

Ellers var det horder av småsei som kokte i overflaten, jeg overdriver ikke når jeg sier det var nok til å mette hele forumet+++.

79121_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31791/79121.jpg

Størrelsen var ikke allverdens, men jeg tok med noen få hjem for kosens skyld :lol:

79122_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31791/79122.jpg

Jeg håper dette bildet kan gi et lite inntrykk av hvordan det kokte i overflaten rett utenfor land. Dette pågikk over lang tid og jeg kunne dratt hundrevis av sei hvis jeg ikke hadde fornuften intakt da det bare var å kaste over stimen slik at den bet mens sluken var på vei igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.