Gå til innhold
Fiskersiden

Speydork fisker røye.


speydork
 Share

Recommended Posts

Ett par dager fri og fiskefeber gjorde at jeg tok peiling østover mot hjemlige trakter og et veinært røyevann med fisk av bra kvalitet. Hadde kjøpt et slikt lys som blinker for å ha på snøret over røyeblinken som jeg tenkte å teste ut. Kom utpå isen på ettermiddagen,fikk opp teltet og borret hull. Med stor intensitet begynte jeg fisket,men ikke ett jævla napp hadde jeg denne ettermiddagen. Begynte å miste trua på "blinklyset"jeg hadde montert for når mørket kom sigende blinket det som på et discotek under isen he he. Ja ja jeg og buster gikk tidlig til sengs,til reveskrik og blafrende teltduk som eneste sovemedisin.

Kom meg ut på isen halv åtte på morgenen til -8 og vind,hustrig. Hadde hatt "blinklysskjeia"stående ute over natta,og der var det liv når jeg kjente etter,og flere skulle det bli. Fikk tilsammen ni røyer i løpet av en time men så var det stille igjen. Fikk ingen store men seks av røyene var flotte matfisker:)

Dette er egentlig et sommertelt,men pga stort fortelt valgte jeg å bruke det fremfor mitt mindre helsporttelt. Fint med litt god plass når man skal kokkelere mm. Har også testet dette billigteltet i skikkelig uvær så jeg vet det står for en støyt,men hadde ikke valgt det for en tur langt til fjells vinterstid.

IMG_7086.JPG

Blinklysutstyret som jeg fikk alle fiskene på. Jeg prøvde dog ikke noe annet så kanskje hadde jeg fått like mange uten blinklys. Normalt sett er det sjelden man får såpass mange i løpet av en times fiske på dette vannet så blinklyset gjorde det ikke verre ihvertfall.

IMG_7091.JPG

La den miste stikka jeg hadde ved disse fiskene så man skal få inntrykk av at fisken er diger he he.

IMG_7083.JPG

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sol,vindstille og fri sendte meg til fjells. Dro til et vann langt innpå fjellet som vistnok skulle huse bra fisk. Turen ble en suksess,selv om minus 25 på natta gjorde at det ble ei dårlig nattesøvn.

Full rapport ligger på spacet mitt.

IMG_7128.JPG

IMG_7132_2.JPG

IMG_7130.JPG

Ikke av de største jeg fikk,men fin og feit røye.

IMG_7112.JPG

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte marflorøyer! Grov kondis!!!! Se de mikroskopiske hodene da..

Har du noen vekter å komme med da? Jeg kjenner et ekstremt behov for å vite ca vekter når jeg ser sånne makeløse flotte fisker..

Den største jeg fikk var ca 1.5 kg. Den størst på bildet der er vel rett i overkant av kiloen vil jeg tro uten å ha veid den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke frisk av å se slike naturbilder fra "påskefjellet", og slettes ikke av de feite røyene :)

Rett og slett ufint å kringkaste slikt :)

Nord-Norge, en annen planet !

Offf, nå fikk jeg sykelig trang til å ta en fjelltur, men hvor ? :) Femundsmarka ? Nææi, får ikke slike fisker der heller :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt fiskefeber siden siste uke,og godt var det å komme til fjells igjen. Kort fortalt så var bettet dårlig,men noen middager ble det nå alikevel. I de hullene jeg matet fikk jeg bare småfisk...og småfisk har jeg ikke fått i noen hull der tidligere hmm. Været gjorde turen spennende da teltet holdt på å blåse ned første natta og jeg måtte ut midt på natta og lage større levegg. Dag 2 var det påskevær igjen,mens siste natta gikk det over i snø,og da jeg våknet var teltet rimelig nedsnødd,og med mye nysnø,klabb både på skifeller og på pulk så ble turen tilbake tuuuung. Uten kart og kompass hadde jeg nok vandret rundt der ennå for det var skikkelig whiteout forhold i dag.

[/b]Flott røye om jeg får si det selv ;)

78811_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31671/78811.jpg[/img]

Ei røye som tydeligvis har en ryggdefekt. Sterk var den alikevel,og godt smakte den:)

IMG_7153.JPG

Buster står og sjekker om ikke maten snart er ferdig. Nystekt røye er visst det beste han vet :)

IMG_7160.JPG

Idyllisk kveldsstemning.

78813_s.jpg Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31671/78813.jpg[/img]

SLik så det ut i dag tidlig da jeg sto opp.

78814_s.jpg Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31671/78814.jpg[/img]

Prikken midt på bildet nede på vannet er teltet mitt.

78815_s.jpg Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31671/78815.jpg[/img]

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport igjen, fine feite røyer. ;) Såg litt kald ut om morgenen...

Kaldt var det ikke på denne turen,og på det morgenbildet du sikter er det ikke mer enn ca 3-4 minus vil jeg tro,så bildet lyver nok litt. Vind gjør jo selvsagt at de små minusgradene blir litt flere,men noe særlig mer enn frisk bris var det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.