Gå til innhold
Fiskersiden

Speydork fisker røye.


speydork
 Share

Recommended Posts

Flotte røyer det der Speydork, og en fantastisk tur forøvrig så det ut til. Nå gleder jeg meg sykt til å komme til fjells.

Når det gjelder deformasjonen i ryggvirvelen på røye, så er det ganske vanlig her i Troms også. Har vært borti sikkert 10 fisk siste 5 år med denne tilstanden. Ikke at det ser ut til å ha noe å si for fisken sin del. Største med "knekk" jeg har sett var 1,7 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallfine røyer og rapport.

Gleder meg til påsken, og ikke minst til scootersesongen er avsluttet :-)

Håper å knekke 3-kilos grensa på isen i år.....

Jeg gleder meg også til scootersesongen er over,for da blir det levelig på fjellet :). Jeg har ikke fått røye over to kilo så jeg satser i første omgang på det :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Pene fisker!

Fikk ei røye på rett i overkant av kiloen med samma ryggskaden på Haugatjønna i helga. Har ikke spist den enda, men kjempa ikke noe dårligere enn ei "vanlig" kilosrøye den lille tida den fikk kjempe.

Deformert ryggsøyle kan ha mange årsaker, men oppleves sjelden i vill tilstand enn oppdrett pga. det naturlige utvalg/predasjon.

Temperatur er viktig, men jeg tror ikke dette er årsaken i dette tilfellet, da rogn og yngel utvikles mens det ennå er kaldt i vannet. FOR kaldt vann kan også påvirke deformiteter, men så ekstremt tviler jeg på at det blir i Nordland(-:

Genetiske feil tror jeg er den mest nærliggende årsaken her, interessant at slik fisk kan vokse seg så stor - i utgangspunktet skal ikke de klare å nå den størrelsen like raskt som en normalutviklet røye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Knekken i ryggen kommer av dreiesyke, som oppstår pga at fisken er vert for en slags amøbe-aktig parasitt som liten. Dette fører til misdannelser i ryggraden.

Dreiesyke forekommer hos både ørret og røye, og disse fiskene er ganske ofte store og feite, så det virker ikke som det er noe alvorlig handicap for fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.