Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor mye koser du deg når du fisker?


rug
 Share

Recommended Posts

Trivers som regel veldig godt på fisketur, selv om enkelte som har fisket med meg vet at jeg kan bli litt frustert innimellom :D

Spenningen om hvem som tar meststørst når flere fisker sammen er jo også tilstede.

Første opplevelse jeg kan huske er når vi brukte den gamle trebåten ut i bukten utenfor der Mormor bodde på Senja, og jeg slapp ned sena på den helt nye stangen min..

Mamma ble i alle fall irritert over at den sto fast i bunn, og at jeg hadde "ødlagt" den nye stangen min.. Problemet var bare det at bunn sakte men sikkert nærmet seg båten, og en torsk som var lengre enn meg fant veien ombord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koser meg alltid når jeg er ute i friluft. Enten jeg fisker, jakter eller bare går tur. Finnes ikke noen finere måte å koble av på. Resultatet er jeg ikke så opptatt av. Fisker noen ganger alene og synes det i noen tilfeller er det beste. Andre ganger fisker jeg sammen med mange flere og synes det kan være fint i gitte situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koser meg alltid på fisketur. Eneste unntaket er når jeg står og løser floker pågrunn av en elendig stang, snelle og et elendig snøre som G-Sport sa var kjempebra.. Koste meg på alle fisketurene i 2004 og har gjort det på alle i 2005. 2002 og 2003 var de værste åra fordi da stod jeg og løste floker under hele fisketuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mathew det er mest spenningen. Jeg fisker for å få fisk og helst stor fisk det er alltid målet og drømmen... Skal jeg ha det hyggelig går jeg på cafe eller besøker noen kompiser. Klart det er hyggelig å være fler på fisketur med tanke på den sosiale biten, men hvis man ikke fisker for å få fisk hvorfor fisker man da??? Har ellers ingen problemer med å være fornøyd med en tur selvom det ikke ble noen store, men vet at jeg hadde vært mer fornøyd hvis så hadde skjedd. Slik som i dag feks satt fra 0830 til 1730 i sterk vind og 3-4 minus. Spennende er det så lenge snøret er i vannet, men kos er det ikke...[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å komme med "mindre reflektert" innlegg her; for meg handler fiske om måloppnåelse, som alt annet jeg driver med. Enhver fisketur har et mål, det kan være en ny art, ny pers, ny fluepers, fisk som kan gi poeng i Avkrokens konkurranse, prøve ny fisketeknikk, nytt utstyr, nytt sted/vann eller fiske under nye forhold (som blankinga mi etter stam i Drammenselva i år.)

Hvor minnerik og fornøyd jeg er mer fisketuren avhenger primært av fangsten eller ny kunnskap om utstyr, teknikk eller fiskeplassen. Sekundært kommer andre naturopplevelser, det sosiale og et.c.

Jeg driver med sportsfiske fordi, som lak sier, det er spenning. Å kose seg på fisketur er ikke nødvendig for at turen skal være vellykket, langt, langt ifra. Det er en grunn til at ordet "gutsing" ofte tas i bruk om tyngre satsinger, som ofte er nødvendig for måloppnåelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er fisking i veldig stor grad rekreasjon, særlig når jeg er litt stressa i jobbsammenheng (er faktisk bortimot fysisk avhengig av et par fisketurer i uka). En viktig del av dette rekreasjonsaspektet er naturopplevelsen og rent generelt det å "komme seg ut"

Utover det er det vel spenningsaspektet som er viktig, samt som SMS sier, til en viss grad "måloppnåelse", men da er "mål" definert veldig vidt og i liten grad basert på resultater...

Jeg "koser" meg forøvrig alltid på fisketur - fisking er jo rett og slett morro - det er jo strengt tatt derfor jeg fisker (ikke for maten eller nye rekorder) [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket mye etter laks i elv. Etterhvert syntes jeg det kjøret der hadde mange elementer av "grisk" i seg.

I kontrast husker jeg tur med fluestang i fjellet, hvor jeg så et bra vak i "nattelyset" (Midnattssol)

Satte meg ned med føttene i vannet for å bytte flue, da den som satt på hadde vært i nærkontakt med fjellbjørk.

Lite søvn gjorde imidlertid at jeg ble veeldig trøtt, og jeg la meg litt bakover i lyngen.

Bare litt, tenkte jeg.

Den ørreten lot jeg fare, og hadde en herlig stund, der jeg slumret på bredden av tredjevannet.

Ubetalelig!

Nå fisker jeg mest i saltvann. Kan ikke nekte for at jeg vil ha fisk, og helst stor fisk når jeg er ute å fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis man ikke fisker for å få fisk hvorfor fisker man da???

For meg er fiske lik stillhet og fred. Det gir til til å "høre" sine egne tanker, til å "lytte" til naturen. Høre fugler synge ved soloppgang, se flaggermus fråtse i innsekter, lytte til vindens sang i tretoppene, kanskje se et dyr komme ned til vannkanten for å drikke. Men samtidig være så skjerpet at man får "fanget" fisken dersom den biter på. Fiske skjerper rett og slett sansene. "Jegeren" våkner, og ja, jeg fisker for å få fisk. Men det gjør ikke noe om jeg ikke får den. Men det er sinnsykt morro å få en.

Ellers så er "kos" et relativt begrep.

Tidlig april 2003:

Årets første markatur med fluestang! Jeg tramper i vei på sykkelen min. Parkerer. Går et stykke. Kommer til favorittelven min laaaaaangt inne i marka. Kommer til favorittstedet. Og der er det mennesker!!! Fan! Hva gjør jeg som er så menneskesky? Elven var flomstor av snøsmeltevann og like kald som ****** er varmt, og akk...Vaderne var hjemme. Men jeg MÅ fiske! Og jeg MÅ fiske på favorittstedet mitt. Så jeg kler av meg og vasser over. Vannet nådde helt opp til ba..a. Og hadde ba..er kunnet skrike så hadde de hørtes helt ut til nesodden. Men jeg kom meg over, fikk fisket et par timer uten ett eneste napp. Og da tiden var inne for å dra hjem så måtte jeg vasse tilbake.

Som en kuriositet for selvplagere. Prøv å vasse med vann til ba..a og i BARFØTTENE over ei snøsmeltestor elv hvor bunnen består av grov rullestein som er glatt som ......

Sjeldent har jeg vært på en mer tilfredsstillende fisketur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ :D ]

Jeg har forøvrig krysset samme elven med samboeren på ryggen, også denne gangen i barfotene og med smeltevann. Dog gikk vannet da bare til noe over knærne. Da gikk det med en tånegl da jeg gled og kjørte tåa mellom to steiner.

Poenget her var å få frem at jeg ikke driver med "åndssnobberi", og at fiske er så mangt.

Men du hvor vi koste oss ved bålet på andre siden etterpå. Svartkjel, ostesmørbrød og fiske.

Skal jeg på fisketur, så skal jeg på fisketur.

Men jeg vi ha frem "alle" sider ved fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koser meg som bare det før fisketuren med planlegging osv, på vei til den og i starten. [ :D ]

Etter noen timer begynner det å gå over i desperasjon etter napp/fisk. [ :o ]

Så blir en enda mer desperat og det begynner å bli mindre moro.[:0]

Så er det ikke gøy i det hele tatt etter ca 12 timer og en pakker sammen å reiser hjem. [} :D ]

Turen hjem blir fylt av ergrelse og tanker over hva en gjorde feil.[ :D !]

Men, det er meg da... [:I]

og 10% av turene har faktisk en nydelig tur tilbake! [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rug

[ :D ]

Jeg har forøvrig krysset samme elven med samboeren på ryggen, også denne gangen i barfotene og med smeltevann. Dog gikk vannet da bare til noe over knærne. Da gikk det med en tånegl da jeg gled og kjørte tåa mellom to steiner.

Poenget her var å få frem at jeg ikke driver med "åndssnobberi", og at fiske er så mangt.

Men du hvor vi koste oss ved bålet på andre siden etterpå. Svartkjel, ostesmørbrød og fiske.

Skal jeg på fisketur, så skal jeg på fisketur.

Men jeg vi ha frem "alle" sider ved fiske!

-og det mest interessante, for meg, blir da hva din definisjon av "åndssnobberi" er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Åndssnobberi"?

Vel, det må bli noen som tror de er bedre enn andre fordi at de tenker/ reflekterer over ting.

Og snobberi kan lett kobles til noen som alltid skal ha det komfortabelt, hyggelig, etisk riktig osv osv.

I denne tråden kan det fort bli at noen tror at jeg føler meg bedre enn andre her fordi jeg fokuserer på andre ting enn størrelse og antall.

Det gjør jeg altså ikke. De eneste jeg direkte misliker av de som ferdes i naturen er de som ikke rydder etter seg, de som farer slik frem at det ser ut som en bøffelflokk har hatt en "stampe" og de som farer slik frem at de høres ut som en elefant som har som har fått en mus i snabelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.