Gå til innhold
Fiskersiden

Askeladden 445 Hunter/475 FreeStyle


BAN
 Share

Recommended Posts

Trenger sårt en ny båt. Den skal brukes som fremkomstmiddel og fiskefartøy hele året. Båten må tåle litt bølger og være selvlensende.

Er det noen som kjenner denne båten? Er det andre i samme klasse som gir mer for pengene?

Brukt båt er ikke noe for meg. Da blir det gjerne skruing og drit..

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har selv en Askeladden Hunter fra 1997 med 40 hk mercury 2 takter. Skroget og det meste av løsningenen på denne skal etter hva jeg kan se være de samme som på nyere modeller. Skal ikke påstå at den går like godt nå som for ti år siden. Men det er vel mer motoren sin feil og ikke båten. Mener og huske at vi logga 28-29 knop på maks i båtens glansdager.

Båten fungerer fint for 2 mann størrelse XXL på fisketur med alt nødvendig fiskeutstyr ombord. Midttoften kan fjernes noe som frigir endel plass. Båten er meget stabil både i fart og når den ligger i ro, og har forholdsvis grei v-bunn som tar bølgene greit. Med en mann i baugen (størrelse stor) kan den ha en tendens til og skjære litt i bølgene, men dette løses lett med å flytte begge lengre bak i båten.

Vindskjermen er litt smal så det er begrenset hvor mye beskyttelse du får bak denne.

Har aldri hatt noen problemer med båten selv om den har ligget ute 11 sesonger.

Skal du utaskjærs på vinteren ville jeg om kontoen tillater det, valgt en noe større båt gjerne med midtmontert styrekonsoll. Men så lenge du bruker litt sunn fornuft og holder deg inne når det er meldt kuling så kan jeg lett anbefale Askeladden 445 Hunter.

Eller så er vel kansje en brukt båt med nesten helt ny motor et vel så godt alternativ om du vil slippe og skru.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en 60 HK på denne, så det går sikkert fort nok. Bunnen skal være den samme som på den gamle. Forandringen skal være på luker og slikt.

Ønsket mitt var en 525 exell, men det tåler ikke økonomien. :D

Er klar over at den kommer til kort i skikkelig uvær, men det får jeg leve med. Er den fuksjonell som fiskebåt?

475 Freestyle er vist den største jeg har råd til. Er vel omtrent samme båt, bare litt lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den er fuksjonell som fiskebåt!

Men og et stort MEN, FreeStyle har større vindskjerm med mulighet for kalesje. Vektfordelingen blir bedre med konsollen mer i senter av båten. Du har skikkelig ryggstøtte noe som ofte er savnet når Hunteren får kjørt seg i grov sjø. Eller så virker den nye 475 mye mer gjennomført enn den gamle utgaven.

Bord

http://www.askeladden.no/publish_skins/ask...Standard_04.jpg

Vannski/fiskestang luke

http://www.askeladden.no/publish_skins/ask...Standard_05.jpg

Er definitivt ikke samme båt bare større :lol:

Hadde jeg hatt råd ville jeg ikke vert i tvil, Freestyle framfor Hunter.

Må bare nevne at min favoritt fiskebåt ca denne klassen er RYDS 600 Big Fish

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16117166

Ok, kansje litt over i pris, men favoritt likevel!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.