Gå til innhold
Fiskersiden

Asp? Stam? Eller noe annet?


Recommended Posts

Hallo folkens,

Jeg driver med noe så rart som å ha norske ferskvannsfisker i akvarium. Tidlig i fjor sommer fanget jeg noen fisker i Leira. Se linken for bilder:

http://home.online.no/~joobjoer/organismer...yr/asp/asp.html

Først trodde jeg det var laue. Så trodde jeg lenge det var asp. Men nå har jeg pinadø begynnt å stusse på om det ikke kan være stam. Er det noen skikkelige karpefiskeksperter her som kan si sikkert hva det er for noe ut ifra bildene?

Hadde et lignende problem tidligere. Da hadde jeg en fisk jeg trodde var vederbuk. Men ettersom den vokste til så ble øynene røde og da var det jo plutselig en mort. Skal ikke være enkelt dette med karpefisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på akvariesiden din, og det ser ut som om de tre du kaller asp, gullbust og vederbuk er gullbust alle sammen!

Kanskje jeg blir lurt av blasse farger på bildene, men hadde det vært snakk om asp, gullbust og vederbuk så skulle det ha vært veldig tydelig forskjell på de tre fiskene/artene i kroppsform og farger på finner, øyne og skjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på at dette er stam! Men som andre har påpekt er det vanskelig å si sikkert siden dette er små fisk. Men gattfinnen, skjellene, kroppsform og hodeform indikerer at det er stam. Hvis det ikke er stam, må det nesten være gullbust. Den har for store skjell til å være vederbuk eller asp. Sistnevnte art kan det heller ikke være pga at munnen ikke er underbitt, og finnene for mye avrundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens,

Jeg er mest enig med piscator selv.

Jeg har sett en god del på bilder på internett nå og jeg rimelig sikker på at det ikke er asp. Mest pga at finnene er runde og ikke skarpt konkave slik som alle bilder jeg har sett av asp.

Jeg er ikke enig i at det er samme art som den jeg kaller gullbust. Grunnen er at den jeg kaller gullbust har en helt annerledes munn. Dette ser man veldig godt på bildet på gullbustsiden der fisken sees nedenfra med munnen åpen. Den er liten, rund, har overbitt og peker nedover. Minner litt om munnen til en karpe. Fisken jeg kaller asp har munn som er større, fremoverettet og ligner mer på en ørretmunn. Den er omlag terminalstilt, muligens med et hint av underbitt.

Fisken jeg kaller vederbuk er trolig mort. Dette fordi den har svært spoleformet kropp og har nå fått røde øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått et par micro stam, og det som er artig med disse er at de ser akkurat ut som en voksen stam. Med markante røde finner (hadde ihvertfall de jeg fikk i glomma), og kroppsform forøvrig. Syns ikke denne "asp'en" ligner mye på denne micro stam'ene jeg har fått men. Så jeg tror altså ikke det er en stam. Mulig jeg har et bilde av den et sted, kan legge det ut om jeg finner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: Har fått et par micro stam, og det som er artig med disse er at de ser akkurat ut som en voksen stam. Med markante røde finner (hadde ihvertfall de jeg fikk i glomma), og kroppsform forøvrig. Syns ikke denne "asp'en" ligner mye på denne micro stam'ene jeg har fått men. Så jeg tror altså ikke det er en stam. Mulig jeg har et bilde av den et sted, kan legge det ut om jeg finner det.

Enig med Ulf Erik her. Jeg har også fått flere micro(5-10cm) stam og vederbuk i Glomma(Kongsvinger), og de har vært tro kopier av de voksne eksemplarene! Man ser med en gang om det er en stam, mort, gullbust eller vederbuk man har fått, men det er mulig at disse fiskene fra Nitelva er mer blasse i fargene pga annen vannfarge enn det er Glomma.

Vi skulle hatt en serie med bilder av babyfisk og voksne for sammenligning og oppklaring! Får vel komme seg ut med fiskestang og macrolinse til våren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått micro stam/vederbuk med (sterkt) utviklet rødfarge på finnene. Men det betyr ikke at disse fiskene IKKE er stam. Som Arnt Aage er inne på kan det være lokale variasjoner i farge. I grumsete vann (Leira/(Nitelva) er det naturlig at fargene er litt blassere enn i klart vann. Gattfinnen på disse småtassene ser nokså avrundet, derav mistanken om stam. Men på den annen side kan dette trekket forandre seg når fisken blir større. Har forsøkt å telle antall skjell langs sidelinjen, og kom frem til drøyt 45. Det kan passe med både stam og gullbust! Det er nok stam eller gullbust, men jeg klarer ikke ut fra bildene å avgjøre dette med 100% sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.