Gå til innhold
Fiskersiden

Flyndrespørsmål


josteink
 Share

Recommended Posts

vil ut og ta nokre flyndrer no, men treng nokre tips om korleis ein best tilbereder flyndrer?

*Valgfritt, men stekt funker for "alt", men her er det mnage som har gode tips tenker jeg.

Flår ein skinnet av?

*Ikke nødvendigvis

Kor små kan lyndrene vera før dei vert for små til matfisk?

*Tja, under 3-400gram er det ikke mye filet, men optimalt fra 6-700 gram og oppover

Nokre flyndrer som ikke er matfisk?

*Ja men alle de "vanlige" funker (sandflyndre, skrubbe, rødspette, lomre)

kva årstid er best når det gjeld fiske etter flyndrer på grunt vatn?

*Den årstiden vi har nå, men de er bedre matfisk på sensommeren synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ete langt mindre flyndre enn 300 gram, men det kommer ann på hvor glad du er i å filetere/rense fisk.

Småflyndrer kan du gjerne steke hele, klipp av finner men ikke å flå de. Stek med hvitsida ned så får du sprøtt og godt spiselig skinn på stekesida og kan dra forsiktig av skinnet på toppen før du spiser.

Ellers vil jeg nok brukt noe annet enn kastesluk etter flyndra (med tanke på hvilket forum spørsmålet kom i). Agn funker som regel langt bedre, selv om du kan få de som heldig bifangst på sluk en gang i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten senestump på ca5cm mellom sluken og kroken fungerer bra. Bruk enkelt krok. Gjerne langskaftet.

Flyndrene som har en lengere kroppsform egner seg også til wok. Kuttes opp i terninger.

Legges i varm wok ca2min før grønnsakene.

Hvis du får knurr,så er den også godt egnet til wok mat.

(Av åpenbare grunner har jeg ikke prøvd med fjesing.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten senestump på ca5cm mellom sluken og kroken fungerer bra. Bruk enkelt krok. Gjerne langskaftet.

Flyndrene som har en lengere kroppsform egner seg også til wok. Kuttes opp i terninger.

Legges i varm wok ca2min før grønnsakene.

Hvis du får knurr,så er den også godt egnet til wok mat.

(Av åpenbare grunner har jeg ikke prøvd med fjesing.)

Det bør du gjøre. Fjesing er snas, men nøy deg med sidefileen og start bakenfor ryggpiggen, så slipper du det som jeg antar vil være et heftig mageknip. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjesing er bra, men knurr er faktisk bedre.

:) Knurr er knallgodt, når det gjeld flyndrer er eg glad i den danske måten; fyrst vendes fileen i mjølblanding med salt/peppar, så i samanpiska egg, for så å vendast i strøkavring. Steikast gyllenbrun på middels varme. Bon appetitt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.