Gå til innhold
Fiskersiden

Goksjø og Åsrumvannet


blogz
 Share

Recommended Posts

For to ukersiden(helga før 1.mai) kjørte vi igang sessongen i Goksjø etter mange år med å komme for seint igang.( Hvorfor er det så vanskli å få gjedde i sånn ca 17.mai tider?? ;) ) Vi (jeg :D ) fikk først fisk etter noen timer med susing rundt får å finne plassene som gjedda tok. Vi endte opp med ca10 gjedder totalt etter første dag. Kammeraten min som sleit lenge med å få gjedda til å ta fikk plutselig ett litt snodig hogg som viste seg å være en liten og en stor (7kg ish) gjedde som beit seg fast begge to. den store datt etterhvert av, men det var høy stemning ei stønn i båten. Det som gjedda tok var klovnefisk farget buster synk og den dobble eller en bogie hvis vi snakker golf ^_^ blei tatt på en westin jerk i rødt og hvitt. Gjennomsnittsvekta sneik vel seg over 3 kg med den på 7kg omtrent.

Pent vær en litt sur vind fra sør.

1.mai helga var vi ute fredag og søndag. Fredagen ga samme antall som resultat og nok en bogie bare at den gjalt meg og min kammerat samtidig. vi fikk hver vår fisk 3 meter ifrahverandre på ikke langt unna samme millisekund. En såkalt "dobble hookup" Like etter trudde vi vi hadde trippel hookup med siste man som var med i båten men han hadde bunnnapp :D Samme fargene gjaldt selv om Jeg som fisket med "nemo" forige helg nå hadde blitt frarøvet den (av han andre) måtte nå ty til den rødhvite westin jerken som blei veldig slitt :P

(dvs jeg fikk flest hihi :lol: )

Søndagen blei brukt på åsrumvannet ihåp om å få kroka ett ordentlig lågenbeist. Men her blei det noe mer laber steming. Ei lusen gjedde beit på Rødhvit inne på "pinnegrunna" (ikke var det jeg som fikkn engang ;) )Ellers var det kunn ett napp på storauren jigpilka langs bånn på storgjeddeplassen. Sur vind fra sør men pent vær.

Endret av blogz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å høre om Goksjø! Ikke så mange som fisker der virker det som, men alt ligger til rette for et bra gjeddepotensiale!

Ingen bilder?

Goksjø har mange plasser. Og jeg vil si JO! det er ganske mange som fisker der, men mange bruker små agn... hvorfor må du ikke spørre meg om :P Vi har jo faktisk fiska mest i åsrum igjennom 5-6 sesonger så det er lissom "hjemmebane" og ifjord var vi da sikker 20 turer i goksjø og 4 i åsrum 2 av de turene i åsrum fikk vi gjedde på over 8 kg og den ENESTE hele åre på akkurat 5kg. Mot goksjø som jeg fikk ei gjedde med ett blindt øye på 7,5kg i piss regnvær på dupp og agn.

Jeg skulle jo ta bilde men det blei en videosnutt istedet som viser lillegjedda i kjeften på den store gjedda før den snur ned i dypet igjen. HVÆRSÅSNILL å ikke be meg prøve å legge den ut for det blir bare fiasko. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Miniraport

Vi var i et lite vann rett i nærheten av åsrum nå på fredag i piss regnvær. Var litt kjølig, men vi fikk brutt en magisk grense. Før har vi sagt at det er umulig å få fisk på mer enn 3 kast rett etterhverandre uansett å godt det biter. Denne fredagen klarte Tor å få 5 stykker rett etterhverandre med unntak av mellom den 4. og den 5. fisken så fikk han grass på kroken den første meteren av kastet sitt. The grand total of the day blei 14 gjedder på ca2 timer ,3 timer med baksing med biler som satt fast i den beryktede lågensdals gjørma. 5 gjedder lot seg lure av poppere. Den største var vel ca 4kg tung men skulle veid endel mer. Hode var digert! :o Masse småfisk på nemo (overnevnte hatrick) midt utpå vannet.

Eidt: Bilde av popper gjedde: DSC00159.jpg

Regnfiske etter gjedde ^_^ Tor fikk også en diger abbor på storauren her forige dagen. ca en kg tung tippa vi uten å ha noe greie på det :P Den også midt utpå ingenmannssted. :blink:

Endret av blogz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndagen blei også brukt med jerkstanga i labben. Og vi dro til Åsrum i finværet. Vi frykta mye vind da det var meldt liten kuling, men den dukka ikke opp så vi fikk igrunn fiska greit. Drivfiske var dåg vanskli.

Resultatet blei noe mer beskjedent i antall, men kvaliteten var det ingenting å si på :)

srum6kg.jpg

6kg tatt på savagegear-øøøm... (4play?)den ledda i gul og rødsvart farge.

Jeg fikk 3 til og gutta (Tor og Michael) fikk hver sin fisk på ca 4 kg.

Vi fiska på dypet og tella ganske mange indianere før vi begynte å sveive inn (een indianer... to indianere... treee indianere ;) ) Med synk buster. Den mest populære som jeg ogsa mista pga att svivelen på stålfortommen retta seg(!!! :) .... :o ) Var CA06E http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfov...aspx?plid=36940

Dem andre fikk på storauren og på super shad rap. Rappalan var også rødlig i fargen.

Har også sett at skitmörten er grådig effektiv på smågjedda langs sivkanten, mens hvis du vil ha noe litt sørre så må du nok finne på noe mer vågalt i fargepaletten\presentasjon skal gjedda gidde å komme opp å ta.

Må si det var litt arti att jeg tok 6kgs gjedda der hvor Tor hadde stått å kastet i en time :)

... noen bare har Det ikkesant ;)

Endret av blogz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute to dager på rappen. En dag i lilletjernet. Fikk en abbor og tok ei gjedde på ca 4kg på den. Ellers litt tamt, men fikk fisk.

En ettermiddag i Åsrum. Ga de sedvanlige 10 fiskene ca og den største var vel opp mot 5kg.(har bilde, kommer plustelig) Tatt på en liten blå reflex spinner :o . Fikk også her en litt stor agnfisk(skitter pop). Hadde to dupp-forsvinninger på den før en gjedde satt... eller satt og satt... den gapte opp og spruta vann på oss idet den svømte ned til dypet igjen når den kom til båtripa.

Skitterpop er litt undervurdert synes jeg. UL haspel stang. Stålfortom som IKKE den JÆ\/I_@ hepma går opp på og en fin ettermiddag\kveldstime... veldig arti :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredagskvelden blei brukt på åsrumvannet. Ingen sinnsyke fisker, men alle baitsa som jeg hadde bestilt hadde kommet så jeg fikk prøvd x-buster The pig og BB à la C.B. og en yttepytteliten topwalker til abborren(som jeg ikke fikk en dritt på)

Alltid morro med nye ting. Har ved en ørlitten feiltagelse hvis man kan kalle det det kjøpt westins største baits som viste seg å være SYYYYKT aggresive i gangen sin. Nesten unødvendig å jerke i det heletatt med dem. Men fikk fisk på mange av de nye baitsa selvom skitmörten var absolutt kvassest når alt kom til alt.

Fiskane hadde en stygg uvane med å svelge store agn langt ned i kjeften denne fredan. Noen hadde nok muligens en litt skjebnesvanger natt å se fram imot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Artig å se at dere prøver forskjellige ting. Som den topwaterfetisjtisten jeg er så er det moro å lese om andres forsøk med skitter pop og andre modeller. Skitter pop er etter min mening en av de beste popperene - både langtkastende og bra balansert selv ved harde "pop".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Popperfiske er så morro det at det burde egntlig være strengt forbudt :)

Er på vei ut døra nå.. skal til goksjø :) venter på telefon fra han andre somlebøtta!

Edit: Fikk noen, men ikke mange og ingen store. En jeg fikk hadde en treblekrok og en stålfortom laaangt nede i svelget. Det resulterte i en stålfortom mer til meg og en gjedde mindre i Goksjø :-/

Endret av blogz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Søndagen gikk med på goksjø.

Var på vannet klokka 13:00 og det var snodig vær denna dan. Det blåste pålandsvind fra alle kanter og regna litt selv om det eeegentlig var pent vær. Fiske var tregt og småfallent. Fikk mange små dvs 6 pølser før det evntuelt beit på en 2-3kgs. Så vi utforska den sørvestre bredden av goksjø og fant en liten vik som virka litt lovende. Hit må vi ta en tur når storgjedda er i siget.

I 18:00 tia fant vi ut av vi ville ta ei matpause og heller komme sterkere tilbake seinere på kvelden. Så sagt så gjort og for en suksess!!! :)

DSC00186.jpg

DSC00187.jpg

DSC00190.jpg

Ingen under 300 gram, 8 stk totalt, største på halvkilon, noen gjedder og nesten ALT på popper!! :)

Vi knisa og lo til klokka blei 21:30

Good times

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

VAr på goksjø idag med abbor-rookie-Finn han fikk også abbor på skitter pop. Varm og stille kveld. Gjedda var ikke helt i humør. Fikk noen få på wobbler og hadde en etter på den store popperen, men ingen på mer enn 2 kg.

Men igjen var det arti med popper etter abboren på kvelden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Søndaskvelden gikk med på goskjø. Jeg mener vi hadde jo bare fiska usle 52 timer denna uka i ferien vår så vi måtte jo tyne ut noen timer til:P Vi fikk noen gjedder denna kvelden også, men vill å gal var den ikke. Største var på 4 kg og var litt slapp i værmen. INgen abborrer denna gangen. Skitmørten var killer igjen sammen med Gullbrun og svart. Og rødhvit seff;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 12 juli var vi ute på åsrum og knakk koden på åssen gromgjedda skal tas. DVS den mellom 4 og 6 kg. Intet mindre enn 8 gjedder som lå mellom 4,5 og 6 kg blei tatt på jerkbait i litt forskejllige valører. Gikk mest på Buster jerk synk. Nemo (igjen) Sølv og sort og gull og sort.

Det spesielle med denne turen var at den første halve timen eller så skulle en tru vi fiska på en fisketom plass, men ETTER den halvtimen\20 minutter tok vi vel 3-4stykker på rappen nesten, i to omganger. Veldig morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en søndag på Åsrum.

Ikke like stor utelling som forige tur. Vannstand var endel lavere og fisken var mindre og færre. Dagens veide vel kanskje 4kg og antallet blei vel ca 12 takket være popperfiske på grunna etter smågjedda. StrikePros topwalker tok 3 gjedder på 3 kast og sikkert 6-7 totalt. Veldig morro.

Hadde håpa på litt grumsete vær, men det klarna opp utover kvelden. Påhengsmotoren vår var heller ikke helt i golaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Vi er naturligvis i gang på disse vannene i år også. Begynte tidligere enn vi ha gjort før, nesten i det isen gikk. Var vel ca 2 uker etter att isen gikk at vi hadde en dag hvor vi hadde 18 gjedder i båten før vi ga oss. Det var Goksjø og på grunna.

Har vært en tur igår og idag. På henholdsvis Goksjø og Åsrum. På Goskjø igår hadde vi knallvær og grom temperatur på fleråtjuegrader og kanskje ikke supergodt fiske, men stødig kan vi si det var:P Idag har vi vært på Åsrum i mer rufsete vær. Lite vind, men 3 mennesker blei sendt på sjukehus på grunn av lynedslag i Sandefjord ,og det er jo strengt tatt ikke lenger unna enn det må være.

Fisket var vrient. Topwalker fra rappala i rød og hvit tok noen smågjedder intil land, men å få noen på jerkbait til å sitte, viste seg å være en stor utfordring. Mye napping, tildels hard napping, men yyderst få satt fast. Samme historie med sluk. Vannstanden i Lågen var høy så vi hadde 2 ekstra meter med vann å fiske på så mange av smågjeddene blei tatt i skauen... sort of. Blir litt stressete å skulle fiske etter arbeidstid, men 4 timer er bedre enn ingen.

Så langt i år er toppnoteringen på ca 4kg. Så vi har fortsatt mulighet får å ta oss opp. Nå er vi vel oppe i tjah.. 7(?) turer og har fått omtrent 6-10 gjedder hver gang (som vanlig)

Vinteren har også kuliminert i mer utstyr. Fler baits og ikke minst nye bagger å ha dem i.

Jeg hadde en tråd her inne hvor jeg spurte om noen hadde noen tips til å ha endel woblere og jerkbaits i en beholder som man faktisk kan ha med seg, hvor jeg fikk en link til finn.no med en sidelastet kontainer til å ha på lastebil.

Jeg tok utifra det svaret at fler har hatt samme problem. Men på en dvd fra svagegear så vi selve "baggen" 25 rom og en plastboks til å ha litt abborutstyr og andre dippedutter en må ha med seg og litt rom til krokløsnere og tenger og ja dette er vel neppe nødvendig å forklare nærmere...

Poenget var at på villmarksmessa på Lillestrøm kom kammeraten min over en kar som mente han representerte savagegear. Han sa han ville ha sånn bag som han hadde sett på filmen, men det blei vanskli mente mannen. Den fantes ikke... dagen etter var jeg der og da hadde han 2... jeg kjøpte begge. Han mente at der var det god plass til i allefall 100 jerkbaits. Det stemte heller ikke. Ca 75 artikler har jeg i min, og da begynner den å nærme seg smertegrensa. Men den er bedre enn det plastskrinet jeg hadde som åpnet seg med gjavne mellomrom når man minst ønsket det.

Så en liten sak til alle forhandlere rundt om i landet: Selger du stålfortommer som ryker,som åpner seg i haspa, som er dritt, så kan du ryke å reise en viss plass som er kjent for å være mildt året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.