Gå til innhold
Fiskersiden

Snøre session.


Gjest
 Share

Recommended Posts

Erlend og jeg varmet opp til Langesunds turen i går med å legge på ny sene på våre nye havfiskesneller.

(Forøvrig en TLD 25 som er Erlend sin og en Okuma Titus Gold 20 II som er min)

Vi startet vår session med å kjøpe en 600 meter hver med FireLine (som er på tilbud til 499 hos Jesting Sport), samt andre småting som havfiskesele/vest, belte med kopp og en stang. hehe.. fort gjort å shoppe litt når vi slipper løs i rette butikker.

Så var det hjem til meg, som små barn på julaften måtte vi jo leke litt med det nye utstyret før vi kunne begynne med det vi faktisk skulle gjøre... men når det var unnagjort satte vi oss til i so**** og snøret opp 600 m på hver vår snelle samt backinline utenpå.

(Her skulle vi ha riktig fylte sneller ja!)

De neste skritt på veien var som følger:

1)Vi satt nå med to fylte sneller med snøret "feil vei" og to tomme spoler.

2)Vi festet en av de tomme spolene på en drill.

Det viste seg å være en utfordring som vi etter litt feiling klarte.

3)Så tømte vi snelle nr. 1 for sene (utrolig mye fortere enn vi klarte å fylle den)

4) Spolet over fra full spole til den andre tomme spolen (fortsatt med drill) slik at den nå lå "feil vei" på denne og vi kunne få den rett vei på snellen.

5) Senket den fulle spolen ned i en bøtte med vann og fylte opp første snellen helt perfekt.

Så gjentok vi øvelsen på snelle nr. 2.

Og siden jeg kløna det til og glemte å sette inn et par skruer i snella mi, gjentok vi jammen øvelsen enda en gang med snelle nr. 2

[ :D )]

Edit : Punkt 4 ble utdypet etter PM fra Erlend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 5 er for å få senen våt på snellen... Slik at når den tørker og trekker seg sammen, så trekker den seg sammen hele veien.

Dersom dette ikke hadde blitt gjort hadde kun de 2-300 første meterene blitt våte under fiske, og når da disse trekker seg sammen så kan det lett skjære seg ned i underliggende lag.

Det var faktisk en aften som ikke ble så kjedelig som det kan høres ut som... innimellom alt dette tok vi oss tid til å spise taco samt at BigBrother var på tv og en del bull**** ble sagt av oss begge.

[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Ikke feil vei Henning....

Med "feil vei" mener vi at backinlinen ligger ytterst istedet for innerst...

Dette gjorde vi helt bevist for å få nøyaktig mengde med backingline til at snellene ble helt fylt opp.

hehe...ok! skjønner![ :D ]

Jeg HAR sett noen egenfunderte "løsninger" i mitt service-liv, løsninger som jeg har tenkt som umulige, men ikke for innsenderen av snella...![ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Punkt 5 er for å få senen våt på snellen... Slik at når den tørker og trekker seg sammen, så trekker den seg sammen hele veien.

Dersom dette ikke hadde blitt gjort hadde kun de 2-300 første meterene blitt våte under fiske, og når da disse trekker seg sammen så kan det lett skjære seg ned i underliggende lag.

Trekker virkelig Fireline seg sammen når den tørker?

Trodde den var absolutt "stum"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Arbiter

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Punkt 5 er for å få senen våt på snellen... Slik at når den tørker og trekker seg sammen, så trekker den seg sammen hele veien.

Dersom dette ikke hadde blitt gjort hadde kun de 2-300 første meterene blitt våte under fiske, og når da disse trekker seg sammen så kan det lett skjære seg ned i underliggende lag.

Trekker virkelig Fireline seg sammen når den tørker?

Trodde den var absolutt "stum"

Det trodde jeg og....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke heeelt sikre på det Arbiter... men vi valgte å ikke ta noen sjanser da vi alikevel skulle gjøre dette selv i stedet for å betale 2 kroner pr meter for at butikken skulle gjøre det.

Men det vi har opplevd, både Erlend og jeg med flere multisener enn FL, er at når vi snører det på tørt og har brukt det en stund ligger det i ufine bukter under alt det som har blitt vått.

Dette ser vi når vi kommer til et skikkelig dypt sted og kaster like langt som vanlig.

Så med dette i hodet valgte vi å bruke vann denne gangen.

[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart en fordel å spole på vått, alternativet er å spole på så stramt det lar seg gjøre. HAr ved flere anledninger gått fra stang med sluken pent hektet i en ring den ene dagen for så neste morgen å finne stangen spent opp i en pen bue, så den trekker seg nok noe sammen når den tørker, ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.