Gå til innhold
Fiskersiden

Assurtjern


MC85
 Share

Recommended Posts

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=2230

Fint fiskevann, har selv vært der og fanget mye gjedde, Fin snittvekt på over 1,5 kg. Det lille minuset er at det er veldig vanskelig terreng nærsagt rundt hele vannet bortsett fra en eng like ved veien, så vinterfiske på isen er nok ingen dum idè [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bak meg et halvhjertet forsøk på å fiske i dette ellers så anonyme vannet (eg. to vann) som har gitt navn til det nye Assurtjernkrysset. Var der for ca. fem år siden og husker en abbor var etter spinneren. Har forøvrig bedre resultat med mark når det gjelder abbor.

Ifølge Ski kommunes fiskekart fra 2002 inneholder Assuren abbor, gjedde, mort og ål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fisket i Assurtjern en del år nå, mest i den isfrie delen av året. Pleier å bruke lett utstyr etter gjedda. På høsten medfører dette ofte masse action nær land. Det er de små som dominerer, men en og annen større er det der. I det øverste tjernet, som kalles Kloppatjern lokalt, er det fin snittstørrelse på abbor. Den største jeg har tatt der er på 1123 gram. Der er det ganske dypt, 10 - 11 meter så prøv oppover i vannlagene. Gjedde, abbor og mort er artene jeg har fått der. Har ikke prøvd etter ål, men det går bekk til Tussetjern og der er det jo bra med ål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer med bil fra Oslo? Du kan kjøre bort til rundkjøringa Assurtjernkrysset og tilbake, ta avkjøringa til Sofiemyr/Kolbotn og (om sommeren iallfall) kan man parkere utenfor veien like etter og da er det kort vei å ta til høyre ned til tjernet. Hvis man tar av til Langhus og kjører litt mot Siggerud,skal det være en vei som går innover mot området, men aner ikke noe om forholdene nå om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Var en tur til Assurtjern(a) sent i ettermiddag, hadde kjøpt en rød/gul 12 g Atomsilda og ville prøve den, så måtte den selvsagt sette seg fast i noe og til slutt løsnet hvirvelen. Men jeg må si den var kjempegod å kaste. I nordre tjernet var det mye småvak et sted, så én fisk som spratt - knøttliten, antar mort.

I søndre vann gikk jeg på østsiden og her lå det mange tomme, grønne markbokser, så det forteller vel hva folk fisker med her.

Hadde på en blank/rødprikket spinner og etter en stund satt gjedda der, en liten til underkant av kiloen, så imorgen blir den middag sammen med en gjedde fra Lyseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.