Gå til innhold
Fiskersiden

14 kg ?


jørgen meitefan
 Share

Recommended Posts

14 kg neineineinei.. ikke en sjanse. Se på fisken den er alldeles for tynn..Tippar at den veier maks 9 kg. 119 cm kan stemme men ikke vekten. hvis den var "kontrollveid" hur vanlig er det å få en fisk som veier 14000gram???? det er ofte at det leggs på et par gram hehehe. Niks dette tror jeg ikke på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Fiskeinteressen i drammensregionen er stor. Det er fasiten etter at redaksjonen i Drammens Tidende i tre måneder har veid og målt både store og små fisker.

Til slutt ble det en 14,3 kilo tung gjedde som ble totalvinner. "

http://www.dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID...FISKE/109140125

Avisen påstår å ha sitt på det rene iaffal, er det ingen fra Drammen her som kan si noe om DT's troverdighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Aldri i verden var min første innskytelse, men lengden som er oppgitt stemmer jo med en gjedde av det kaliberet?!? Så hvor har de den korrekte lengden fra (i forhold til oppgitt vekt) ? Når det er sagt så ser fisken hverken ut som den er 119cm eller 14 kg!

Tror frederik sin var like lang, men denne var urfet[^]

gjedde14520frederikmortvedt280105.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så kritiske nå folkens.

Har målt litt på bildet og kommet fram til at lengden nok stemmer dersom guttungen er ca 175 cm. I forhold til hodet på gutten er gjeddehodet langt større enn det gjeddehodet jeg har her på kontoret (7 kg) er i forhold til mitt hode. Og igjen - bilder er vanskelige. Det var jo ikke alle som traff så godt på de aborrene jeg la ut forleden heller. Mange tips lå på 60-70 % av riktig vekt.

Personlig synes jeg gjedda ser imponerende svær ut. Husk at vi dessuten ser den litt fra ryggsiden sammenliknet med gjedda til Mortvedt som viser hele magen. 14 kg gjedde på 119 cm er da vel også ganske så normalt er det ikke?.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et særs dårlig bilde av en flott fisk! Det er tross alt ikke umulig at fisken er på 14 kg, men jeg hadde tippa vekta til langt under 10 ut fra bildet.

DTs troverdighet har jeg ingen formening om selv om jeg er fra Drammen. Journalisters troverdighet mer generelt er jeg sterkt kritisk til. Nesten hver bidige gang journalister skriver noe om kjemi blir jeg oppgitt over at de vet mindre om hva de skriver om enn gjennomsnittsleserne sine. Når de skriver om fisk, sportsfiske og muligheter blir det også ofte veldig snevert og tradisjonelt.

Stor fiskeinteresse i Drammensregionen skriver de? Javel, det merket jeg lite til da jeg bodde der selv. Drammen Sportsfiskere var kun opptatt av ørret og laks, karpefisk, gjedde og abbor var noe unger drev med var holdningen, slik jeg fikk intrykk av den da jeg såvidt snuste på miljøet. Det finnes heller ingen utstyrsforretninger i Drammen med bra utvalg av meiteutstyr, til tross for stort potensial og mange uutnyttede muligheter i Drammenselva. Spør man de ansatte på Hauk sport om fiske etter stam svarer de sannsynligvis "hæ" eller "hva **** ska'rru med den ***** hærslingen?". Dog har det jobbet et par unntak der som har hatt litt mer greie på flere fiskemuligheter.

Uansett: det finnes vesentlig større gjedde i Drammenselva enn jeg har vært i kontakt med ila maaange fisketimer. Håper det blir litt tid i august i år til noe satsing.

-SMS, talentløs gjeddefisker fra Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tradisjonelt så hører troverdighet om store gjedder(eller annen fisk) og aviser/journalister ikke sammen i det hele tatt, men hvis 119cm er den korrekte lengden på gjedda det her dreier seg om så kan 14kg stemme.

MEN 119cm og 14kg etter gyting(ser ut til at fisken er tatt i juni) stemmer ikke etter norsk standard! 11-13kg ville vært mer trolig i forhold til bildet og opplysningene rundt fangsten.

Vekta "14kg" tyder også på bruk av en for "grov" vekt eller avrunning, så hvis 119cm er den faktiske lengden, så burde vekta heller vært rundt 12kg etter gyting på denne fisken. Hvis avisredaksjonen for eksempel bruker ei badevakt, som ikke hadde vært overraskende, til å veie fisken på så kan det fort bli mye storfisk for å si det sånn!

Steinar Unnestad fikk jo ei gjedde på 14060g i fjor sommer og den store sommergjedda var 129cm lang! Undertegnede fikk også ei gjedde på 14060g i fjor, men den ble tatt før gyting i april og var 122cm lang. Gjedda til Fredrik Mortvedt på 14520g var 119cm lang og drøye 60cm i omkrets, og ble tatt i et av norges mest produktive vann som er kjent for sine feite gjedder, særlig om vinteren/før gyting.

Et annet "problem" med store gjedder er at det er flere faktorer som kan spille inn på vekta, hvis fiskevekta som brukes er korrekt i utgangspunktet. Ryggbredde, generell fedme, mye mat i magen og store/små rognsekker før gyting er slike faktorer. Fangsttidspunkt som før og etter gyting, sommer/vinter osv spiller også inn g til slutt type vann den aktuelle gjedda lever i.

For eksempel så kan ei gjedde uten hengemage veie 14kg pga veldig ryggbredde fra nakken til halerot, mens ei gjedde med skikkelig hengemage kun veier 13,5kg fordi den er betydelig tynnere over ryggen! Ryggbredde-forskjeller kommer jo ikke frem på bilder kun tatt fra siden på fisken!

Andre ganger kan ei lang og mager gjedde på 130cm med stort hode faktisk kun veie 13kg, mens ei feit og rognstinn gjedde på bare 115cm kan veie 15kg! Tar man da noen dårlige bilder så kan jo fort den lengste se mye større og tyngre ut enn den korte, og bruker man en ukorrekt fiskevekt i et av tilfellene så kan jo fort den lengste gjedda bli veid til 15-20kg uten at noen tenker over det.

Man kan i blandt også få en bonus kilo eller to på ei storgjedde pga at den akkurat før fangstøyeblikket har spist en stor munnfull. Da vil ei 12kgs gjedde plutselig bli ei sjelden 14kgs osv, uten at denne ekstra magetyngden synes på et "dårlig" bilde av gjedda.

I blandt synes et stort matinntak veldig godt på gjedda og folk snakker da fort om at gjedda var feit, men mye mat i magen en gang i blandt har jo ikke noe med generell fedme å gjøre. Det har jeg opplevd og sett flere ganger ved gjenfangster av store gjedder i vekst(ikke gamle på retur), der ei gjedde f.eks kan veie over 10kg med en god matbit i magen et år mens den året etterpå veier bare mellom 9-10kg og slunken i buken fordi om den har vokst i lengden.

Til slutt er det vel bare å si at man bør ta mange forskjellige bilder av fisken da man en skjelden gang får en stor fisk! Da blir det mye lettere å dokummentere den faktiske kondisjonen og vekta/lengden på fisken, også i forhold til andre store fisker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Det står vel forresten i en av linkene at den er 14,3 kg.. Så så grovt er den da ikke veid

http://www.dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID...=73200778965388

Titta på den linken nå. De kan fortsatt ha brukt en dårlig fiskevekt eller badevekt for å få frem vekta 14,3kg, men vekta kan stemme hvis gjedda var brei over ryggen hele veien fra nakken til halen og samtidig hadde en kilos vederbuk i magen! Bildet er så dårlig at det blir håpløst å se ting ordentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så ufattelig morsomme å lese altså, tåler dere ikke at noen får mye større fisk enn dere?

Herremin, fisken er slått opp i Avisa, lengden er også opppgitt. En laks på en meter er ca. 10 kg, en på 1.2 m er langt mer en 14 kg i alle fall, så hvorfor ikke?

Ingen av Dere er i alle fall i stand til å se noe som helst ut fra det bildet. Hvorfor ikke tro folk og Drammens Tidende?

Latterlig diskusjon folkens[ :D !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av SMS

Stor fiskeinteresse i Drammensregionen skriver de? Javel, det merket jeg lite til da jeg bodde der selv. Drammen Sportsfiskere var kun opptatt av ørret og laks, karpefisk, gjedde og abbor var noe unger drev med var holdningen, slik jeg fikk intrykk av den da jeg såvidt snuste på miljøet. Det finnes heller ingen utstyrsforretninger i Drammen med bra utvalg av meiteutstyr, til tross for stort potensial og mange uutnyttede muligheter i Drammenselva. Spør man de ansatte på Hauk sport om fiske etter stam svarer de sannsynligvis "hæ" eller "hva **** ska'rru med den ***** hærslingen?". Dog har det jobbet et par unntak der som har hatt litt mer greie på flere fiskemuligheter.

Du treffer spikeren dønn på hodet SMS ang. de ansatte på Hauk Sport!

Har for lengs sluttet å handle der fordi de er som du sier kun fokusert på ørret/laks og evt saltvann. Det verste jeg har opplevd der var en gang jeg skulle bestille en sveiv til ABU 3000, hvor jeg ettertrykkelig på telefon sa at det skulle være original sveiv. Og hva kom etter noen dager? Jo AMB 5000 sveiv av den nye sorten. Beklager den kan jeg ikke ta og dermed var hylekoret igang. blablbabla og liggende lagerkapital og jeg vet ikke hva. spesielt han eldre med svak syn. Det var siste gang jeg la igjen kapital i den butikken.

Ta heller turen til Svein Inge i Mjøndalen, selv om han er notrisk kjent for å ta med øre i prisen selv om du handler for godt over tusen![ :D ]

Alternativet er Topp fritid i Sarpsborg skulle du fylle fryseren via Svinesund. De er mektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.