Gå til innhold
Fiskersiden

Hvem speilrefleks?


westside
 Share

Recommended Posts

Da var det dags for nytt kamera, lurer fælt på om jeg går for Nikon D60. Har kikka på Eos 1000D og Eos 450D, sistnevnte er jo noen tusinger dyrere og etter hva jeg har lest bedre enn de to andre. Hva burde jeg velge?

Noen som har noen innvendinger på disse ang. fokus, fargemetning, funksjoner, støynivå, brukervennelighet osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunn er det nesten ting som hvordan kameraet ligger i hånden og hvilket utvalg objektiver som er tilgjengelig til kameraet til hvilken pris jeg ville vektlagt mest. Ellers er kameraene som ligger på omtrent samme pris omtrent umulig å skile fra hverandre. Noen er bittelitt bedre på en ting, men bittelitt dårligere på en annen... Går du litt opp i pris får du et litt bedre kamera - går du mye opp i pris får du et bittelitt bedre kamera...

Velg Canon, så er du safe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du litt opp i pris får du et litt bedre kamera - går du mye opp i pris får du et bittelitt bedre kamera...

Så går jeg litt opp i pris å flexer til med et Canon EOS-1Ds Mark III istedenfor Nikon D60 så får jeg et bittelitt bedre kamera? :lol:

Hvordan er objektiv utvalget til Nikon iforhold til Canon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så går jeg litt opp i pris å flexer til med et Canon EOS-1Ds Mark III istedenfor Nikon D60 så får jeg et bittelitt bedre kamera? :lol:

Hvordan er objektiv utvalget til Nikon iforhold til Canon?

Nei, da får du et hinsides mye bedre kamera på alle mulige måter. Men det er ikke dermed sagt at du får bedre bilder...

Utvalget på objektiver er i grunn temmelig likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimer på tampax, ikke aktuelt.

Det er noe som du taper på, jeg kjøpte meg et K200D i januar og er veldig fornøyd.

En av de tingene som skille Pentax fra kopiene, er at den har tettninger rundt alle åpninger slik at den tåler litt regnvær. og at kamerahuset er glassfiberarmert.

Og en ting til, at har du gamle pentaxobjektiv til filmbaserte kamera med bajonettfeste fungerer på digetale Pentax kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepps, Da ble det Nikon D60 kamera - også tok jeg den kit'en som hadde VR objektivet i 18-55 brennvidde. Blir et par andre gode objektiver etterhvert. Hipp hurra :) Takk for dem som kom med noe konstruktivt både her og fjaseboka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha et objektiv som er veldig brukervennlig allround, så kan du jo se på 18-200mm vr til nikon eller sigma. Ikke noe sinnsykt bra objektiv men veldig allsidig i bruk. Har et slikt på et d80 hus, og jeg er veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut idag at D60 IKKE har funksjonen Auto Bracketing, avbestillte tvert. Hva skjedde med det?? Hvorfor har Nikon valgt å unnlate en slik funksjon på et slikt kamera? Tett av meg å ikke sjekke ut det på forhånd, regnet bare med det..

Skal bruke det til å ta HDR bilder blant annet, og synes det er greit med en slik funskjon.

Endret av westside
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Litt seint kanskje - men du trenger ikke Auto Bracketing for å ta HDR-bilder :)

Nei du kan vel ta det manuelt eller bruke RAW bilde så vidt jeg har skjønt, MÅ ikke ha AEB men er vel en mer effektiv måte å ta 3 forskjellige eksponeringer på.

Hvilket kamera havnet du på tilslutt?

Det ble Canon 450D tilslutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer effektivt og mer effektivt... det er nå bare ett hjul som skal skrus ett hakk end og ett hakk opp da -mellom 3 eller flere bilder :)

Og da slipper du å gå inn i en meny og stille inn AEB ;)

Men du blir nok fornøyd med kamera skal du se....

Ja men det tar jo lengre tid å stille det på hjulet enn å ta 3 bilder på under et sekund, skyer og ting beveger seg og vil jo flytte seg mer hvor lengre tid man bruker på å ta de tre bildene. Ja virker som et fint kamera, og veldig brukervennelig :) Har kun 18-55 objektivet som fulgte med i kit'en og det er jo ikke akkurat supern. Men skal kjøpe et skikkelig lyssterkt vidvinkel objektiv og telezoom objektiv etterhvert.

Endret av westside
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.