Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2009


Laksefiskeren87
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser at Gaulfossen ligger på rundt 250 kubikk nå denne uken.

Hva tipper dere som kjenner elven godt vil skje når varmen kommer inn mot åpningen ?

Jeg skal opp på denne i år å prøve meg. Har aldri egentlig hatt den store troa på Gaula og Orkla faktisk. Det er utrolig morsomt å være der oppe og solskinnet og tropetemperaturene som meldes passer meg utmerket. Jeg er B-menneske og solskinnsfisker deluxe. De største fiskene mine er tatt midt på dagen i fint vær...fakta ***** ! :)

Og så er det også det faktum at om den absolutt ikke vil, og elva er full av blyspisende steinbiter og annet utyske så er det bare å sette seg ned med gitaren og spille Lillebjørns "Fisketur i øsende regn" i C-dur, samt åpne seg en kald brun en for å få den riktig gode følelsen tilbake... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Gaulfossen ligger på rundt 250 kubikk nå denne uken.

Hva tipper dere som kjenner elven godt vil skje når varmen kommer inn mot åpningen ?

Jeg skal opp på denne i år å prøve meg. Har aldri egentlig hatt den store troa på Gaula og Orkla faktisk. Det er utrolig morsomt å være der oppe og solskinnet og tropetemperaturene som meldes passer meg utmerket. Jeg er B-menneske og solskinnsfisker deluxe. De største fiskene mine er tatt midt på dagen i fint vær...fakta ***** ! ;)

Og så er det også det faktum at om den absolutt ikke vil, og elva er full av blyspisende steinbiter og annet utyske så er det bare å sette seg ned med gitaren og spille Lillebjørns "Fisketur i øsende regn" i C-dur, samt åpne seg en kald brun en for å få den riktig gode følelsen tilbake... :)

Nå har det kommet endel nedbør og elva er nesten oppe i 600 kubikk!!! Nå stiger og synker Gaula fortere enn de fleste elver jeg har vært i, så forholdene kan bli bra de. Usikkerheten er om det kommer finvær nå så kan vi få noe snøsmelting og fortsatt stor elv. Vi krysser fingrene for ca 300 kubikk.(vi som skal fiske på nedsiden av Gaulfossen mener jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det kommet endel nedbør og elva er nesten oppe i 600 kubikk!!! Nå stiger og synker Gaula fortere enn de fleste elver jeg har vært i, så forholdene kan bli bra de. Usikkerheten er om det kommer finvær nå så kan vi få noe snøsmelting og fortsatt stor elv. Vi krysser fingrene for ca 300 kubikk.(vi som skal fiske på nedsiden av Gaulfossen mener jeg)

600kub., litt farve på elva, hundrevis av gram bly, glidetackle, fire fem feitmark og en laks i enden - trøste og bære, høres ut som himmelrik.. :)bra det bare er to arbeidsdager igjen nå..

ps. Nå ville ærlig talt alt over 200kub. ha vært perfekt uansett :)

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå kan det virkelig se ut som om at det blir elv for de som fisker nedenfor fossen.

Hører rykter om at det pr. i dag så skal det ha passert 576 fisker gjennom telleren i bjørset dammen i orkla. Dette høres mye ut, klarer ikke å finne tall å sammenligne med fra tidligere år.

Er det noen andre som har noen tall fra tidligere år, med tanke på å sammenligne litt med GAULA.

Fin elv og med registrert god oppgang i nabo elva, så er det jo slik at man begynner å få litt prestasjonsangst med tanke på åpningsdøgnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Gaula vil stige i ettermiddag/kveld. Pga. varmen. Det er jo snø igjen. Kanskje kommer den opp mot 300-400kbm/s i natt (?). Men så vil den synke litt i morra igjen. Så mitt tips på åpninga/midnatt er 250kbm/s (Gaulfossen) :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun timer igjen ;)

Bilen er pakket ferdig nå og i morgen rundt kl 12 så setter jeg kursen mot Gaula.

Svinger en tur innom Gardermoen på veien for å sende fruen, barna og svigermor til syden :)

Viktig at de ikke drar FØR sesongen åpner - så siste dagen i mai er perfekt.

Regner med at jeg havner på Melhus hvor jeg har blitt litt kjent etter 10 år - det er vel stinn

brakke på Borten/Losen.

Så nå bare GLEDER jeg meg. Skal prøve å stikke innom B/L i løpet av uka for å hilse på og

ikke minst SE LEGENDENE arbeide :)

SKITT FISKE til ALLE.

Håper jeg har noe å melde om når jeg kommer hjem - lever i håpet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gutta er på plass og de sier det er silkeføre!!!!

:) Silver og eg var ein tur oppe på B/L i går ettermiddag, og der var dei fyrste petribrødrene på plass i godværet. Elva var sjukt flott, og fiskefeberen fekk ny bensin på bålet. No går klokka seint, men sikkert, dei siste timane fram mot opninga. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska i Gaula i 22 år men ny her inne. Blir nok en 5-6-7 turer i år også og jeg kommer til å skrive fra de turene og om alt jeg får av rapporter ellers....forhåpentligvis er det noen som kan ha interesse av det......god laksesommer!!!!

Da er sesongen i gang!!! Inatt gikk det mellom 290 og 340 kubikk i fossen og det er kjempeforhold.(selvfølgelig ikke for alle men) Foreløpig har jeg fått rapport om 4 lakser på Iver valdet(mellom 7 og 11 kg) og det ble tatt fluelaks på valdet "vårt" 5 over 12 inatt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Gaula sesongen igang for min del også. Fisker over fossen og hadde ikke de aller største forhåpninger da jeg var på plass kl 00.00 inatt. Fisket en time før det smalt første gang på flua og rimelig tungt synkesnøre. Instinktene er fortsatt ikke helt på plass, og løsbukten ble igjen i fingrene mine mens jeg måtte liksom kjenne på snøret 5-6 ganger om det VIRKELIG var fisk. Et kort lite utras og fisken var desverre løs. Det som kunne blitt en pen mellomlaks på land ble en pen mellomlaks i vann... Slik er det første taket ALLTID for min del. :angry2: Måneder uten laksefiske forvirrer instinktene, og første tak bli bare tull, men det kommer da seg etterhvert. En time senere smalt det til på nytt og løsbukten for som den skulle, men det ble med det ene taket. De tar forsiktig de første laksene, sånn er det vel bare. Ellers virket det å være stille og rolig på valdet, og det rar nok endel dager før det virkelig blir prima vare over fossen. Fikk ellers endel meldinger gjennom natten både fra under fossen og ikke minst i Orkla som tyder på en god sesongstart... :wacko:

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva er ganske varm når vi tenker på at det er 1. juni. Tror det er oppimot 9 grader. Og laksen er mye sterkere i forhold til i fjor da det var "iselv". Hørte om ett par stk. som holdt på en halvtime med 10-kilos før de løsnet. Jeg fikk en på over 7 kilo og sjelden har jeg kjent så sprek fisk første dag i juni ! Var som å kjøre på en 10-12 kilos !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysgjerrig, jeg også.

Ser at elva er nede i 150 kubikk, og det har jeg blitt fortalt at er gangelv i Gaulfossen. Forstår det også som atdet gikk mange store tidlig på elva. kan jo være rykter, men hvorfor ikke?

Dere som følger med, hvordan er fisket på Støren og oppover?

Kommer det på land en og annen laks?

Jeg kan ikke navna på valdene en gang, og finner det vanskelig å lese på børsen :closedeyes:

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket selv over fossen igår kveld mens elva falt fra ca 170 til 160 kubikk. Temperaturen var ca 7 grader. Jeg trodde dette var gangelv, men verken så eller kjente noe igår... Mulig det har skjedd ting nå, men jeg vet ikke...

Nysgjerrig, jeg også.

Ser at elva er nede i 150 kubikk, og det har jeg blitt fortalt at er gangelv i Gaulfossen. Forstår det også som atdet gikk mange store tidlig på elva. kan jo være rykter, men hvorfor ikke?

Dere som følger med, hvordan er fisket på Støren og oppover?

Kommer det på land en og annen laks?

Jeg kan ikke navna på valdene en gang, og finner det vanskelig å lese på børsen :)

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.