Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano speedmaster...erfaringer?


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Etter å ha speidet litt rundt på nettet, har jeg blitt nyskjerrig på en liten ting.

Hvordan er den speedmastersaken egentlig?

Har lenge siklet på antaresen av den nye typen, mye på grunn av ekstremt lav vekt.

men den speedmasteren er jo bare ett gram tyngre eller noe i den ene modellen, lik lengde er det også...

Modellen jeg lurer på er 12-20 lb utgaven, og evt. sette på ei tyrnos 10 snelle.

Tyrnos 10 er vel ikke butikkvare forresten, så kunne tenke meg å høre hvis noen har prøvd den også.

Kan tenke meg at det er en lett og fin kombo som funker utmerket til lett agnfiske, men som har kvalitet nok til å takle stor fisk om det skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en daiwa inliner fra før, holder med den ene.

Ikke noe negagivt om egenskapene på disse, men foruten et noe nakent utseende, er det et helsike å tre snøret dersom man ryker.

(man har jo aldri den wire dingsen med seg hehe)

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nede på baardsen og kikka idag, gikk rett i "fella" jeg...

Skulle bare kikke hadde jeg bestemt meg for, men det ville ikke bli slik.

Da jeg stod å kåta meg opp på antares'en og speedmasteren, hørte jeg en slik sexy stemme som sa: kjøp meg...kjøp meg...

Kunne ikke gå tomhendt derfra, så da kjøpte jeg speedmasteren.

Det som overrasket meg, var at jeg måtte gå for 20-30 punds utgaven.

Har en godt brukt fenwick saltstick 12-20 fra før, den har omtrent samme smak i søkker som 20-30 utgaven i speedmaster.

Sinnsykt lav vekt, masse ringer og opptil 300 grams lodd(etter min mening) er en bra oppskrift på lett havfiske.

Synes kanskje denne stanga virker mer spenstig enn de jeg har fra før, spesiellt i siste fase før den retter seg heelt ut.

Litt merkelig at gamle utgaven av antares 20-30lb går 2-300 gram lenger opp... :mellow:

Men kort fortalt....speedmasteren virker som ei knallstang til veldig bra pris.(biff til pølsepris)

Gleder meg til å teste den i sjøen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nede på baardsen og kikka idag, gikk rett i "fella" jeg...

Skulle bare kikke hadde jeg bestemt meg for, men det ville ikke bli slik.

Da jeg stod å kåta meg opp på antares'en og speedmasteren, hørte jeg en slik sexy stemme som sa: kjøp meg...kjøp meg...

Å den sexy stemmen tilhørte Frode...eller ??? :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for 6-12lbs varianten hvis du ikke skal over 200g, 12-20lbs blir fort litt stiv til søkkene under 100. Alternativet er Daiwa Kenzaki i samme prisklasse. Så ta deg en runde og kjenn på de forskjellige stengene.

Kjenne på stengene? Du er en skikkelig morroklump :lol:

Utvalget av havfiskeutstyr her i området toppes vel av den gule glassfiberkjeppen til Elbe. :glare: Jeg må nok stole på erfaringene til folk i siviliserte områder av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe men det er jo ei knallstang! (den gule til Elbe altså...)

Hmm da blir det en smule verre, men du tar ikke feil uansett hvem av de du velger (så lenge du går for 6-12lb til det fisket du skisserer).

Personlig så er jeg veldig godt fornøyd med mine Kenzaki stenger og får i grunn ikke rost de nok. Den er veldig lett og smekker, med knall nappindikasjon. Rygg har den også mer en nok av siden Vilma har brukt den til torskefiske på Hitra og Ole har fått lange på 10-11kg med stanga uten problem. Du kan fint fiske med bly i fra 20-200g og pilker i fra 20-175g med den.

Har ikke brukt Speedmasteren så kan ikke si noe annet en at 20-30lb varianten var ei fin stang å fikle på i butikken. Og inntrykket er at den er lett (litt tyngre en kenzaki men fortsatt veldig lett og fin) og spenstig. Samt at det ser ut til å være grei nappindikasjon på stanga.

Sikkert noen andre på forumet som har testet 6-12lb varianten av speedmaster og kan gi en tilbakemelding.

Ps: Ja jeg har daiwa stanga i butikken og dermed kan sees på som partisk, men søk på Kenzaki i forumet så har jeg sagt hva jeg mener om den lenge før jeg starta opp sjappa også :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12-20 lb utgåva av Speedmaster har svært følsam tupp, så den kan brukast til fisket du skisserer innimellom. Det er ei utprega agnstong, passar og til pelagisk fiske med gummiagn. Eg har brukt den til flyndrefiske på 15m med 40-50g søkke, og det fungerte OK, grei nappindikasjon. Opp til 300g og ned til 150m er trivselområdet etter mi meining, andre liker kanskje å spenne opp stonga meir.

Dersom du berre skal fiske på grunna og med vekter opp til 100g ville eg valt ei lettare stong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis tok sei på 10-11kg på kenzakien min forrige helg,så det er ingen problem heller :glare: Går god for stanga. Helt rå!

Kanske ikke helt samma klasse på fisken.. men jag tog ju steinbiten på 8-ish kilo på din kenzaki 6-12 og.. Jag kjøpte kenzaki 12-20 etter det, første prøveturen i dag.. nydelig stang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.